این تهیه کننده سینما با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره اینکه آنهایی که دوران رژیم شاهنشاهی را با جمهوری اسلامی مقایسه می‌کنند بعضاً بی‌انصافی کردند و اطلاعات درستی از آن دوران ندارند، گفت: همین برای من انگیزه‌ای شد تا خاطراتم را منتشر کنم.

سخنان رهبر انقلاب دغدغه نگارش این کتاب شد/«شهرفرنگ تا لاله‌زار» روایتی بدون اغراق از رژیم پهلوی

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، انتشارات امیر کبیر اخیراً دست به انتشار کتابی از خاطرات محمد قهرمانی، تهیه کننده سینما زده است.

«شهرفرنگ تا لاله‌زار» در شش فصل از کودکی تا دوران پذیرش قطعنامه را برای مخاطب بازگو کرده است؛ این کتاب در دوبخش نوشته شده که بخش ابتدایی مربوط به قبل از انقلاب و دهه‌های چهل و پنجاه بوده و بخش دوم نیز مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان هشت سال دفاع مقدس است.

در این کتاب تلاش شده بخشی مهم از تاریخ معاصر ایران از زبان یکی از مبارزان انقلاب و از دل خاطرات ایشان بازگو شود.

محمد قهرمانی نویسنده «شهر فرنگ تا لاله زار» و تهیه کننده سینما درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب با اشاره به خاطره‌ای از رهبر معظم انقلاب به خبرنگار ما گفت: خاطرم است یک بار مقام معظم رهبری در یکی از خطبه‌های نماز جمعه گفتند آنهایی که دوران رژیم شاهنشاهی را با جمهوری اسلامی مقایسه می‌کنند بعضاً بی‌انصافی می‌کنند و نمی‌دانند که در آن دوران چه گذشته است.

وی در ادامه افزود: از همان زمان این مسئله در ذهن من باقی ماند و دغدغه این که تعبیر و شناخت درستی از آن دوران را به نسل جدید بدهم، داشتم تا اینکه دوستان من در حوزه هنری سراغم آمدند و گفتند می‌خواهیم خاطرات شما را ضبط کنیم. البته من مخالف ضبط کردن خاطرات بودم و درصدد بودم تا این گفته‌ها منتشر شود. لذا طی ۲۰ جلسه خاطرات شفاهی را بیان کردم و با پیشنهاد حوزه هنری در مرحله بعدی توسط خانم تینا محمدحسینی این خاطرات تدوین شد و این ۲۰ جلسه را به گونه‌ای خلاصه کردند که از حوصله مخاطب خارج نشود و در نهایت در ۲۰۲ صفحه توسط در انتشارات امیر کبیر منتشر شد.

 تهیه کننده «فرشتگان قصاب» با تاکید بر هدف و جریان اصلی از انتشار این کتاب عنوان کرد: در واقع هدف من از چاپ این کتاب این بود که فضایی برای نسل‌های پس از انقلاب ایجاد کنم که به شناخت واقعی و درستی از دوران رژیم پهلوی دست پیدا کنند و شرایطی که در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی در کشور حاکم بوده را به درستی به آنها بشناسانم. در ادامه آن را به دوران پس از انقلاب متصل کردیم و گریزی هم به دوران دفاع مقدس زده شد.

وی با تاکید بر این که هدف «شهرفرنگ تا لاله‌زار» این بوده که برای نسل‌های آینده جذاب و مفید باشد، گفت: به همین دلیل سعی کردم آن را در قالبی نقل کنم که خواندنش برای مخاطب جاذبه داشته باشد و مانند یک رمان بخواهد بداند بعدش چه می‌شود اما با این تفاوت که این رمانی مستند است و زاده تخیل نیست و تصویر روشنی از دوران پیش از انقلاب مقابل چشمان خواننده‌اش قرار می‌دهد. برهمین اساس همه تلاشم این بوده که بدون هیچ گونه اغراق و خلاف گویی شرایط زندگی در آن دوران را تشریح کنم و همه چیز مبتنی بر واقعیات باشد.

قهرمانی در پاسخ به دلایل برگزیدن نام «شهرفرنگ تا لاله‌زار» که بیشتر ممکن است خواننده را به سمت و سویی سینمایی بکشاند، گفت: زمانی که ۴ ساله بودم به تهران آمدم و به دلیل این که پدرم سرایدار سینما بود از همان بچگی با سینما مأنوس بودم و روزی دو فیلم می‌دیدم. انتخاب این نام برای کتاب هم دو دلیل عمده داشت؛ نخست این که به موضوع سینما و قصه شهر فرنگ که پیش انقلاب در همه جا وجود داشت، اشاره می‌کند و در واقع می‌خواستم بگویم رژیم پهلوی فرنگ را بسیار دوست داشت و آن فرهنگ را ترویج می‌کردند.

وی در ادامه یادآور شد: از سویی دیگر لاله زار اشاراتی هم به دوران دفاع مقدس دارد که با توجه به اینکه مناطق جنگی جای پای شهدای بسیاری است به شهدای آن دوران اشاره دارد.

به گفته این نویسنده، تقسیم بندی کتاب در شش فصل و توسط تینا محمدحسینی انجام شده و با توجه به مقاطعی که در زندگی من گذشته، تقسیم بندی فصل‌ها صورت گرفته و برهمین اساس سه بخش آن پیش از انقلاب و چهار بخش دیگر مقاطع پس از انقلاب را روایت می‌کند.

قهرمانی در پایان با اشاره به این که در «شهر فرنگ تا لاله زار» خیلی به جزئیات پرداخته نشده، گفت: تمام تلاش من بر این بود تا به صورت روان مطالبی برای آشنایی با آن دوران مطرح شود و نکته اصلی کتاب این است که سعی شده مسائل آن دوران صادقانه عنوان شود و از هرگونه غلو و بزرگ نمایی دوری کردیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.