دیروز ستاد انتخابات وزارت کشور شلوغ ترین روز تاریخ خود را از حیث حضور چهره ها و رجال سیاسی ثبت کرد تا سرانجام فهرست نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تکمیل شود. راند آخر ثبت نام ها صبح اول وقت با حضور محسن هاشمی و سپس غوغای علی لاریجانی آغاز شد و در ادامه با حضور سیدابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری به اوج خود رسید.

مشارکت حداکثری نامزدها

لاریجانی: اقتصاد، نه با پادگان درست می شود و نه با دادگاه

محسن هاشمی با تأکید بر اینکه به توصیه جهانگیری نام نویسی کرده گفت: «از نظر شورای نگهبان در مورد تأیید صلاحیت‌ها تبعیت می کنم؛ البته مجبوریم». دقایقی بعد رئیس مجالس هشتم تا دهم تصریح کرد قصد نامزدی نداشته، اما پس از بیانات رهبر انقلاب تصمیم به این کار گرفته است. لاریجانی تهاجمی تر از آنچه تصور می شد، انتخابات را آغاز کرد و در نشست خبری خود گفت: «مسئله امروز ایران نه با اقدامات نمایشی پوپولیستی، نه با کلید جادویی و نه با سوپرمن بازی قابل حل است، حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود». لاریجانی همچنین تصریح کرد: «کسی که در این شرایط پیچیده کشور وعده بهشت می دهد خلاف می گوید. باید اول آتش جهنم اختلاف و لجبازی و افراطی گری و کارنابلدی را خاموش کرد».

کنایه‌های سنگین پزشکیان به جهانگیری

پس از نام‌نویسی لاریجانی شمس الدین حسینی نماینده مجلس و وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد، مسعود پزشکیان نایب‌رئیس سابق مجلس و یکی از نامزدهای جبهه اصلاحات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی ثبت‌نام کردند. پزشکیان مبارزه با رانت، زمین خواری و فساد را اولویت های برنامه دولت خود عنوان کرد. این نامزد اصلاح طلب با کنایه به جهانگیری گفت: «نامزد پوششی جهانگیری نیستم. نمی شود با افرادی که سال ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند راه را ادامه داد؛ چرا که آزموده را آزمودن خطاست». این نماینده فعلی مجلس ادامه داد: اگر اقبال مردم در نظرسنجی‌های ملی به یک فرد در جبهه اصلاحات بیشتر باشد، به نفع او کنار می‌روم. همچنین شمس‌الدین حسینی نیز تصریح کرد ثبت‌نامش ارتباطی با احمدی نژاد ندارد.

مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و دبیر کل حزب مردم سالاری در ادامه و پس از وی عزت الله ضرغامی نامزد انتخابات شدند. ضرغامی در نشست خود، برخی دستیاران خود را معرفی و تأکید کرد دولت روحانی به خاطر آنکه توان گفت و گو در داخل و خارج از کشور را نداشت، فرصت مذاکره را از ایران گرفت. رئیس پیشین سازمان صداوسیما همچنین گفت: باید بساط این برساخته‌های ضدمردمی جماعت هزارفامیل را بر هم زد. علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نفر بعدی حاضر در وزارت کشور بود که تصریح کرد به علت تغییر در برخی معادلات انتخاباتی ثبت‌نام کرده است. مشخصاً اشاره زاکانی به نام‌نویسی علی لاریجانی بود؛ چرا که زاکانی در سخنان خود به شدت زاکانی را مورد تخاطب قرار داد.

رئیسی: رقیب فساد و ناکارآمدی هستم

حدود ساعت ۱۰ صفحه اینستاگرام رئیسی بیانیه انتخاباتی وی را منتشر کرد که در آن تأکید شده بود «وضع موجود با ارزش‌های انقلاب سازگار نیست؛ مردم به این وضع معترض و گله‌مندند». پس از این بیانیه رئیسی در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و نام‌نویسی کرد. رئیسی با تأکید بر اینکه حضورش در انتخابات به شکل مستقل بوده گفت: حضورم نافی حضور دیگران نیست. من خود را رقیب فساد و ناکارآمدی می دانم. من رقیب جناح‌ها نیستم. وی در پاسخ به پرسشی درباره مهم بودن حضور در قوه قضائیه گفت: «در کنار مهم بودن قوه قضائیه، با یک امر دارای اولویتی روبه‌رو هستیم. مسئله قوه مجریه. وضعیت معیشت و مشکلات مردم. گرانی و بیکاری. سفره مردم و وضعیت اقتصادی جامعه». رئیسی در انتها با کنایه نسبت به ثبت نام برخی چهره های دولتی در انتخابات گفت: بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده وضعیت فعلی باشند.

بغض جهانگیری هنگام صحبت از کوله‌بری و سوخت‌بری

پس از رئیسی، جهانگیری ثبت‌نام کرد. جهانگیری که هشت سال است معاون اول دولت روحانی را در اختیار دارد، تأکید کرد: «با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر محمد جواد ظریف و عدم امکان نام‌نویسی بسیاری از عزیزان، برخلاف میل و مصلحت شخصی، وارد میدان شدم». جهانگیری زمانی که داشت درباره سختی مردم در شرایط کنونی و مسئله کوله‌بری و سوخت‌بری صحبت می‌کرد، بغض کرد که این مسئله با واکنش گسترده در فضای مجازی روبه‌رو شد. وی همچنین گفت: آن‌هایی که در کارنامه طولانی کاری شان کمتر اقدامی برای حل عملی مشکلات مردم دیده می شود، چنان شعار می‌دهند که گویا یک شبه  می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند.معاون اول دولت روحانی با تأکید بر اینکه دولتِ ملت را تشکیل خواهم داد، گفت: آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم را اجرایی خواهم کرد.

محمد شریعتمداری وزیر فعلی تعاون، محسن رهامی حقوقدان و فعال اصلاح طلب، مسعود زریبافان رئیس اسبق بنیاد شهید، محمد خوش چهره اقتصاددان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و چند تن از چهره های سیاسی از دیگر ثبت‌نام کنندگان دیروز ستاد انتخابات بودند.

رضایی: مثل دوره‌های گذشته پرده‌پوشی نمی‌کنم

 محسن رضایی پس از نام‌نویسی با کنایه به لاریجانی و جهانگیری گفت: یک عده اینجا آمدند و زدند زیر گریه و یک عده گفتند نه چکش و نه کلید. شماها عامل بدبختی ملت بودید. ما اینجا تراژدی و نمایشنامه کمدی دیدیم. گویی این‌ها هیچ دخالتی در ایجاد شرایط امروز نداشته‌اند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع کسی کناره‌گیری می‌کند، اظهار کرد: در صحنه این انتخابات جبهه انقلاب با قدرت وارد شده و با قدرت ادامه می‌دهد. رأی مردم برای ما مهم است. من اخلاق و برادری‌ها را رعایت کرده ولی مثل دوره‌های گذشته پرده پوشی نمی‌کنم و صادقانه همه مسائل را به مردم خواهم گفت.

جلیلی: هشت سال گذشته تجربه تلخی داشت

اما مهم‌ترین چهره ثبت نام کننده عصر دیروز، سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی بود. سعید جلیلی پس از ثبت‌نام در نشست خبری خود گفت: در انتخابات باید لفاظی‌های ضعیف و بی‌اعتبار بر برنامه‌ها غلبه پیدا کند. کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد. هشت سال گذشته این موضوع را نشان داد. وی همچنین با بیان اینکه در چهار سال آینده کشور باید جهش پیدا کند، ادامه داد: کشور ما در هشت سال گذشته تجربه تلخی داشت، چرا که فقط با یک راه حل قصد داشتند مشکلات را حل کنند. وی همچنین افزود: بار اصلی مقابله با تحریم باید روی دوش دولت باشد، نه مردم.

آغاز انصراف‌های برخی نامزد ها

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و صادق خرازی نامزد حزب ندای ایرانیان به دلیل حمایت از نامزدهای جریان اصلاحات، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس، اسدالله بادامچیان نامزد حزب مؤتلفه و محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون دولت نهم به دلیل حمایت از رئیسی و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی به دلایل شخصی از حضور در ادامه انتخابات انصراف دادند. محسن رضایی و سعید جلیلی هم از چهره های مهمی بودند که شایع شده بود در حمایت از رئیسی در انتخابات حاضر نشوند، اما آن‌ها هم در آخرین فرصت‌های روز گذشته در ساختمان فاطمی حاضر شدند تا از قافله ثبت‌نام کنندگان عقب نمانده باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.