سمنان- بنا بر اعلام سازمان هواشناسی ۸۵ درصد پهنه استان سمنان با توجه به کاهش بارش‌ها در وضعیت خشک‌سالی قرار دارد و در شش‌ماهه دوم سال ۹۹ شاهد کاهش ۵۲ درصدی بارش‌ها بوده‌ایم درنتیجه باید گفت استان سمنان که از دهه ۸۰ با خشک‌سالی روبرو بوده و کماکان روی خوش آب را به خود نخواهد دید.

توسعه صنایع سمنان در گروه تامین آب است

قدس آنلاین-گروه استان ها: این موضوع ازآن‌جهت اهمیت دارد که وقتی آب نباشد مشکلات روزافزون می‌شوند برای مثال هزینه اقتصادی تأمین آب در طرح‌های میان‌مدت شامل حفر چاه و آب‌رسانی به روش‌های مختلف مانند بی اوتی و طرح‌های بلندمدت مانند انتقال بین حوضه آب بسیار الزامی و البته گران‌قیمت خواهند بود درنتیجه دولت باید راه دشواری را برای مدیریت اقتصادی استان با تخصیص اعتبارات کلان در پیش رو داشته باشد.

از سوی دیگر آب یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، معدنی، گردشگری و کشاورزی که در زمره مهم‌ترین مزیت‌های اقتصادی استان سمنان نیز هستند، محسوب می‌شود که می‌تواند در ایجاد رقابت بین سرمایه‌گذاران نقش حیاتی ایفا کند.

به‌عبارت‌دیگر آب با توسعه اقتصادی استان سمنان گره‌خورده و نمی‌توان بدون آب توسعه استان را متصور شد اگر از عدم مدیریت درست مسئولان استانی درزمینهٔ آمایش سرزمینی و ایجاد صنایع کم آب بر متناسب با اقلیم استان که در هیچ دوره‌ای به آن توجه نشده بگذریم، بزرگ کم‌آبی در استان سمنان این است که وقتی آب نباشد حتی صنایع کم آب هم برای جذب سرمایه‌گذاری رمق نخواهند داشت.

کم‌آبی یک مانع بزرگ جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود هرچند طرح‌هایی در این زمینه در سطح استان در حال اجرا است که انتقال آب خزر و تصفیه پساب‌های خانگی و صنعتی برای باز چرخه آب مصرفی تولید دسته هستند اما با سرعت لاک‌پشتی که این طرح‌های بسیار گران‌قیمت دارند نمی‌توان به این زودی امید برطرف شدن مشکلات کم‌آبی در استان سمنان را داشت درنتیجه مسئولان یا باید مدیریت مصرف را در کنار طرح‌های میان‌مدت برای تأمین آب داشته باشند یا اعتبارات کشوری و استانی کلانی را بر روی تأمین آب متمرکز سازند تا دستکم شاهد کاهش مشکلات اقتصادی استان باشیم.

چالش آب

بر اساس آمار موجود، بیش از ۴۰ درصد نواحی و شهرک‌های صنعتی استان سمنان با چالش کمبود آب مواجه هستند و حفر بی‌رویه چاه‌ها، در مناطقی به فرونشست زمین منجر شده است.

 کمبود آب، توسعه شهرها و رشد صنایع در استان سمنان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه‌های اقتصادی و طرح‌های توسعه‌ای است و لذا  اگر برای رفع چالش کمبود آب در استان سمنان برای میان‌مدت و درازمدت برنامه جامع و عملیاتی تنظیم نشود، شاهد مهاجرت جمعیت از این دیار خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با زدن مهر تائید بر این موضوع می‌گوید: مهم‌ترین مشکل صنعت استان سمنان کمبود آب است.

حسن آل‌بویه بابیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای افزایش تولید و اشتغال در استان وجود دارد، گفت: سال گذشته در بخش جذب سرمایه‌گذار قدم‌های بزرگی به‌منظور جهش تولید در صنعت استان برداشته شد.

وی اظهار کرد: آب در بخش‌های مختلف نظیر صنعت اهمیت فراوانی دارد و ازاین‌رو باید موردتوجه سیاست‌گذاران استان قرار گیرد.

وی بابیان اینکه صنایع معدنی نباید از پهنه‌های معدنی فاصله داشته باشند تصریح کرد: بر اساس تجربه‌های دنیا در این حوزه، باید تلاش شود که آب را به نزدیکی این معادن غنی برد نه اینکه در پی این باشیم که مواد اولیه این معادن را جابجا و واحدهای فراوری را در جوار منابع آبی بنا کرد.

افق مصرف

آل‌بویه اظهار می‌کند:  درمجموع ۳۵۵ لیتر بر ثانیه آب در ۱۸ ناحیه و  شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی استان سمنان داریم که  آب منطقه‌ای استان مسئول تأمین آب بخش‌های مختلف است.

وی عنوان می‌کند: بر اساس برآوردها بخش صنعت استان در ۵ سال آینده و در میان‌مدت به ۴۹۸ لیتر بر ثانیه و در درازمدت و در افق ۱۴۱۰ به بیش از ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد.

آل‌بویه با اشاره به نیاز آبی این استان در دو بخش صنعت و معدن یادآور می‌شود:  درمجموع استان سمنان در افق ۱۴۱۰ حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب نیاز آبی در دو بخش صنعت و معدن که بخش مهمی از اشتغال استان به آن وابسته است؛ دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.