برآورد سازمان مالیات رژیم صهیونیستی از هزینه چهار روز نخست جنگ کنونی با مقاومت فلسطین این است که به اندازه هزینه نصف جنگ 51 روزه در سال 2014 رسیده؛ جنگ 2014 حدود چهار میلیارد دلار برای تل‌آویو هزینه داشت.

صدها میلیون دلار؛ برآورد اولیه سازمان آمار تل‌آویو از ۴ روز نخست جنگ با مقاومت فلسطین

به گزارش قدس آنلاین، سازمان مالیات رژیم صهیونیستی، دیروز (شنبه - ۱۵ می)، در ششمین روز تجاوز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخگویی مقاومت فلسطین آمار جالب توجهی درباره حجم خسارات وارده به این رژیم طی تنها چهار روز نخست درگیری با مقاومت فلسطین منتشر کرد.

به اعلام سازمان مالیاتی رژیم صهیونیستی خسارات وارده طی تنها چهار روز از حملات مقاومت فلسطین به مناطق مختلف تحت اشغال رژیم صهیونیستی، به نیمی از خسارت وارده طی کل جنگ سال ۲۰۱۴ این رژیم علیه نوار غزه که ۵۱ روز طول کشیده بود، می‌رسد، عملیاتی که با نام «الجرف الصامد» (صخره سخت) معروف است.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»، میزان خسارات وارده به صورت مستقیم در جریان عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سال ۲۰۱۴، شامل پرداخت غرامت به مبلغ ۲۰۰ میلیون شِکِل [واحد پول رژیم صهیونیستی تقریبا معادل ۰.۳ دلار] به قربانیان و میلیاردها شِکِل به دلیل خسارات غیر مستقیم بود که به تعطیلی کارخانه ها و مشاغل مربوط می‌شد و این جدا از هزینه ارتش بود.

هزینه هنگفت چهار روز اول

سازمان مالیات رژیم صهیونیستی به یدیعوت گفته است، تا جمعه پیش (۱۴ می)، یعنی چهار روز پس از آغاز پاسخگویی نیروی مقاومت فلسطین به تداوم تجاوز به مسجدالاقصی و نوار غزه و عملیات نظامی این رژیم تحت عنوان «حارس الاسوار»، یک میلیون شِکِل فقط به اموال خصوصی صهیونیست‌ها خسارت وارد شده است و ده‌ها میلیون شکل نیز به اموال عمومی خسارت وارده شده است. به این مبالغ باید هزینه بالغ بر یک و نیم میلیارد شِکلی برای ارتش اسرائیل را نیز اضافه کرد که در سایه تداوم این جنگ، در حال افزایش است.

بنا بر این گزارش، این آمار تنها مربوط به خسارات وارده تا روز جمعه و پیش از خسارات وارده حملات موشکی به منطقه «گوش دان» (منطقه کلانشهری تل آویو ) و جنوب سرزمین‌های اشغالی است که بر اساس برآوردهای اولیه، هزینه بالایی برای رژیم صهیونیستی داشته است.

امروز یکشنبه هفتمین روز جنگ کنونی است و گمانه‌زنی‌های سیاسی حکایت از آتش‌بس احتمالی تا دو روز آینده می‌کند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، طی این چند روز، خسارات بالایی به اموال عمومی شامل ساختمان‌های دولتی، جاده‌ها، روشنایی‌ها، چراغ‌های راهنمایی و سایر زیرساخت‌های شهری وارد شده است که برآورد هزینه آن به ده‌ها میلیون شِکل و چه بسا بیشتر می‌رسد، اما هنوز میزان این خسارات به درستی مشخص نشده است و برآورد آن در روزهای آتی صورت خواهد گرفت.

به تمامی این خسارات باید، هزینه‌های مربوط به جنگ ارتش اسرائیل را نیز اضافه کرد. هزینه‌هایی که به تسلیح و سربازگیری در این ارتش مربوط می‌شود و عملا بالای یک و نیم میلیارد شیکل برآورد می‌شود که میانگین آن با هر روز تداوم جنگ علیه نوار غزه، افزایش می‌یابد.

در ادامه این گزارش آمده است که وزارت دارایی اسرائیل در حال بررسی هزینه‌های عملیات حارس الاسوار است. لذا بر اساس تجربه پیشین، انتظار می‌رود که طی روزهای آتی مبالغ زیادی که می‌تواند به میلیاردها شِکِل برسد به سیستم ارتش و پلیس اسرائیل تزریق شود. همچنین می‌بایست هزینه‌های بالایی به مقامات محلی در جبران خسارات وارده به دارایی‌های عمومی و زیرساخت‌ها پرداخت شود.

در پایان این گزارش اعتراف شده که در هر حال تمامی این‌ها هزینه‌های گزافی را به دولت اشغالگر تحمیل خواهد کرد. دولتی که در سایه بحران شیوع همه‌گیری کرونا با مشکل کسری بودجه مواجه شده است.

امروز «مراف میکائیل» رهبر حزب کار رژیم صهیونیستی در توییتی اعتراف کرد: «ما اینک در نقطه‌ای هستیم که حماس تاکنون این اندازه قدرتمند و خطرناک نبوده است. ارتش اسرائیل به نقطه بن بست رسیده و هیچ تعریف جامع و راهبردی برای برون رفت از عملیات غزه وجود ندارد» (جزئیات بیشتر).

ماجرای جنگ ۵۱ روزه غزه در سال ۲۰۱۴

۲۲ خرداد سال ۱۳۹۳ (۱۲ ژوئن ۲۰۱۴) بود که صهیونیست‌ها از گم شدن سه اسرائیلی در کرانه باختری خبر داده و بلافاصله حماس را به ربودن آن‌ها متهم کردند. به همین بهانه هم بود که یورش به خانه‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری آغاز شد و بیش از ۵۰۰ جوان فلسطینی بازداشت شدند. بعد از مدتی سخنگوی پلیس رژیم‌صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی اذعان کرد که گم شدن و مرگ سه اسرائیلی در کرانه باختری ارتباطی با حماس نداشته است.

پس از چندین درگیری اولیه میان رژیم صهیونیستی و مقاومت، کابینه امنیتی این رژیم پس از جلسه سه ساعته تصمیم گرفت جنگ و تجاوز علیه نوار غزه را از سه‌شنبه ۱۷تیر (۸ جولای) آغاز کند و جنگ سوم علیه غزه آغاز شد. رژیم اسرائیل حمله خود را تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد و گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» پاسخ دادند.

این جنگ که پنجاه و یک روز طول کشید برای ارتش صهیونیست بین سه تا چهار میلیارد دلار هزینه داشت که دو و نیم میلیارد دلار آن مربوط به از دست دادن تجهیزات نظامی  و سلاح و مهمات بود و علاوه بر این بیش از ۴۵۰ میلیون دلار به شهرک‌نشینان خسارت وارد شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.