نام نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عصر شنبه به پایان رسید و به گفته وزارت کشور ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کردند.

بحث داغ کاربران درباره شباهت لاریجانی به روحانی

بر اساس قانون، شورای نگهبان از روز گذشته به مدت پنج روز بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان را آغاز کرده و با توجه به مهلت پنج روزه برای رسیدگی به شکایت‌ها، اسامی نامزدهای قطعی درنهایت تا تاریخ ۴ خرداد منتشر می‌شود. به گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان مبنای بررسی این شورا برای بررسی صلاحیت داوطلبان، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات است.

آمار ۵۹۲ نفری ثبت نام، تقریباً هزار نفر کمتر از چهار سال پیش است که به نظر می‌رسد ناشی از فضای رسانه ای مصوبه شورای نگهبان باشد. به نوشته خبرگزاری مهر از بین حدود ۶۰۰ ثبت‌نام کننده انتخابات، تنها ۳۶ نفر شرایط ابلاغی شورای نگهبان را دارا هستند. بر اساس این گزارش و بر اساس ابلاغیه شورای نگهبان پیش از آغاز نام‌نویسی، افرادی مانند محسن هاشمی، محسن رهامی، تاجزاده و رامین مهمان پرست، شرایط نام‌نویسی را دارا نبوده‌اند. به اعتقاد خبرگزاری مهر افرادی مانند سعید محمد، امیرحسین قاضی‌زاده، احمدی‌نژاد، رستم قاسمی و سایر وزرای دولت‌های نهم و دهم شرایط نام نویسی را داشته‌اند.

کنایه دو فعال اصلاح طلب به اظهارات نامزدها

از بحث‌های فرایندی انتخابات که بگذریم، مسئله نام‌نویسی فله ای داوطلبان و اظهارات آن‌ها درباره مشکلات کشور مورد توجه برخی ناظران سیاسی قرار گرفته است. به عنوان نمونه صادق زیباکلام تحلیلگر اصلاح طلب با کنایه نسبت به اظهارات ثبت نام کنندگان نوشت: «جملگی بزرگانی که ثبت نام کردند به‌شدت از وضع موجود ناراضی بودند و چون احساس تکلیف می‌کردند که کشور را از این وضعیت نجات دهند، به میدان می‌آیند. البته می‌بایستی توجه داشت که آنان به تازگی به ایران آمده‌اند و ظرف ۴۲ سال گذشته هیچ سمتی هم در کشور نداشته اند!». در موضعی مشابه فرید مدرسی نوشت: «نامزدهای انتخاباتی بر مردم منت نگذارند؛ مردم بر آن‌ها منت دارند. پاسخگوی گذشته خود باشند و از موضع بالا بیانیه نخوانند».

انتقاد از نام‌نویسی فله‌ای نامزدهای مدافع دولت

احسان خاندوزی نماینده مجلس نیز با اشاره به آمار جدید تورم که درست در روز پایانی نام نویسی اعلام شد، تأکید کرد: «به تازگی رکورد ۷۵ ساله تورم در ایران شکسته شد؛ ایران فقط در سال‌های اِشغال، شاهد تورم بالاتر از ۵۰ درصد بوده است. با این وجود،‌ اعضای دولت آقای روحانی به جای ثبت نام برای دولت آینده آیا نباید خجالت زده باشند؟». یک کاربر دیگر هم با کنایه نسبت به تناقض مواضع اصلاح طلبان با ثبت نام‌های فله ای خود نوشت: «شانس آوردیم اصلاح‌طلبان نه نظام را قبول دارند، نه انتخابات را سالم می‌دانند و نه رئیس‌جمهور را صاحب اختیار می‌دانند؛ وگرنه اعضای خانواده هایشان را هم برای نام نویسی می‌آوردند!».

واکنش ها به آرایش سیاسی ثبت‌نام کنندگان

از همان دقایق اولیه پس از پایان نام‌نویسی نامزدهای انتخابات، واکنش‌ها به آرایش سیاسی چهره ها آغاز شد؛ پایگاه خبرآنلاین در گزارشی رئیسی، جلیلی، ضرغامی، زاکانی و امیرحسین قاضی زاده را در برابر تیم جهانگیری، دهقان و پزشکیان دانسته است. این پایگاه خبری که نزدیک به علی لاریجانی محسوب می‌شود،  لاریجانی را قطب مستقل انتخابات دانسته است. نکته جالب اینکه حسام الدین آشنا هم همین ترکیب را تأیید صلاحیت شدگان احتمالی دانسته و تنها نام محمد شریعتمداری را به فهرست اضافه کرد. توییت آشنا البته پس از دقایقی حذف شد.

پرویز امینی فعال اصول‌گرا هم در گفت‌وگوی اینترنتی با علی علیزاده تأکید کرد نامزدی جهانگیری مزیتی برای رئیسی است؛ چرا که افکار عمومی وی را نماینده وضع موجود می‌داند. اگر جریان انقلابی با هوش باشد باید سیبل اصلی را در مناظرات جهانگیری قرار بدهد و تا حد امکان به لاریجانی نپردازد. کاری که در سال ۹۶ باید می‌کردند و نباید جهانگیری را طرف نزاع قرار می‌دادند و باید فقط با روحانی بحث می‌کردند.

مواضع لاریجانی در روز نام‌نویسی؛ موضوع اول بحث ها

احمد زیدآبادی تحلیلگر اصلاح طلب به مسئله پیروزی اصول‌گرایان اشاره کرده و می‌گوید: پیش بینی شکست زودهنگام لاریجانی کاملاً اشتباه است. اگر لاریجانی با این رویه نطق و رویکردی که در پیش گرفته، مسیر را ادامه دهد و برای موضع گیری‌های خود استدلال بیاورد؛ با توجه به استعدادی که او در جعل بعضی از عبارات دارد و نکته پرانی‌های جذابی هم می‌کند، ممکن است در ادامه موقعیت پیدا کند. عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان هم به همین نکته اشاره کرده و البته معتقد است این مسئله به ضرر لاریجانی تمام می‌شود. گنجی در توییتی نوشته است: «لاریجانی  هنگام ثبت‌نام به پادگان، دادگاه، کلید و پوپولیسم تاخت. یعنی پیام داد من با هیچ نحله‌ای نیستم. این مدل، حمله به همه میراث رئیس‌جمهور سابق است اما لاریجانی به دو دلیل اشتباه کرد؛ اولاً سابقه نظامی غیر قابل کتمان خود و ثانیاً سیاست ورزی در ایران وسط لحاف ممکن نیست، جایابی‌ها از قبل تعریف شده است». علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصول‌گرا نیز با اشاره به بازنشر توییت علی لاریجانی توسط معزی معاون ارتباطات دفتر روحانی، نوشت: «توییت علی لاریجانی را ریتوییت می‌کند؛ چرا؟! چون «علی لاریجانی» شبیه‌ترین فرد به «حسن روحانی» است». در مقابل این دیدگاه، دیاکو حسینی تحلیلگر مسائل سیاسی و چهره نزدیک به دولت در دفاع از لاریجانی نوشت: «علی لاریجانی شبیه‌ترین فرد به حسن روحانی است؛ به این معنا که همه نقاط قوت او را دارد اما نقاط ضعف او را ندارد و به همین دلیل دولت لاریجانی ربطی به دولت روحانی نخواهد داشت».

همچنین برخی کاربران به کلیپ تبلیغاتی لاریجانی که در محل ستاد انتخابات وزارت کشور تهیه شده انتقاد کردند. اتفاق جالب دیگر توییت محمد مهاجری فعال رسانه ای نزدیک به لاریجانی بود که با انتشار تصویری از ضرغامی و استفاده از هشتگ «دولت سوم احمدی نژاد» تلویحاً وی را پیروز انتخابات دانست.

احسان مازندرانی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز موضع گیری جالبی در تمجید از رئیسی کرد که بازتاب زیادی داشت. مازندرانی در توییت خود نوشت: «تجربه دو سال حضور آیت‌الله رئیسی بر مسند عدلیه نشان می‌دهد او برخلاف رؤسای پیشین دستگاه قضا اعتقادی به بگیر و ببند، تحدید آزادی بیان و قلم ندارد. تعداد موارد عفو و آزادی مشروط در مقایسه با دوران آیت ‌الله صادق لاریجانی قابل مقایسه نیست. دغدغه اصلی درباره وی اما برنامه اقتصادی است».

قدردانی مجلس از اقدام وحدت‌آفرین قالیباف

برخی غایبان انتخابات هم مورد توجه بودند که بدون شک محمدباقر قالیباف در رأس آن‌ها بود. بیش از ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه ای نام‌نویسی نکردن قالیباف در انتخابات را اقدام جهادی رئیس‌مجلس برای تمسک به راهبرد «وحدت جریانی» عنوان کرده و از وی قدردانی کردند. نمایندگان همچنین در بیانیه خود تصریح کردند: «همه نامزدهای جریان انقلاب با تمسک به این راهبرد مهم و پیروزی ساز زمینه‌ساز پیروزی قاطع نامزد مورد اجماع جبهه انقلاب شوند». همچنین حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با صدور بیانیه‌ای مشابه از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی حمایت کرد.

رئیس مجلس نیز خود در جلسه دیروز بهارستان گفت: مشارکت پایین در انتخابات، هیچ برنده‌ای ندارد؛ مردم با استفاده از حق خود برای ریل‌گذاری دستگاه اجرایی، آینده را با مشارکت خود بسازند. تبدیل شور انتخاباتی به مشارکت بالا زمانی اتفاق می‌افتد که نامزدها راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکلات ارائه کنند و از تخریب یکدیگر بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.