می‌گفت سه تا از فرزندانم محصل‌ هستند. دو نفرشان دبیرستانی و فرزند کوچکم دبستانی است. پول نام‌نویسی در مدرسه غیرانتفاعی را نداشتم به همین دلیل آن‌ها را به مدرسه دولتی فرستادم.

پول پرداختی والدین به مدارس کجاست؟

آنجا هم برای ثبت نام از ما پول گرفتند اما کمتر! به او گفتم دولتی‌ها که نباید پول بگیرند. خندید و گفت: جایی سراغ داری که مدرسه‌اش از والدین برای نام‌نویسی پول نگیرد؟ جواب دادم مسئولان آموزش و پرورش همیشه اعلام می‌کنند گرفتن پول از والدین برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی غیرقانونی است.

لبخند تلخی زد و پاسخ داد: بله ما هم از این حرف‌ها زیاد شنیدیم اما وقتش که برسد و نام‌نویسی بچه‌ها با تعلل و تأخیر مواجه شود به شکل‌های مختلف مبلغی که باید بپردازید را از شما می‌گیرند! شماره حساب می‌دهند تا پول را واریز کنید حال به اسم کمک به مدرسه یا هر چیز دیگری که باشد این پول را می‌گیرند. اسمش هزینه ثبت‌نام نیست چیز دیگری است. مهم این است که پول را می‌گیرند!

سرنوشت پولی که والدین ابتدای سال تحصیلی به مدارس دادند چه می‌شود؟

نکته‌ای در لابه‌لای صحبت‌های این پدر بود که ذهنم را درگیر خودش کرد. امسال که کرونا بوده و مدارس تعطیل شد سرنوشت پول‌هایی که از والدین گرفتند چه می‌شود؟ با توجه به اینکه امسال مدارس عملاً تعطیل و آموزش مجازی بود، آیا برای نام‌نویسی در سال تحصیلی جدید دیگر قرار نیست پولی بپردازیم؟

موارد مشابهی از این مبحث را در مواجهه با والدین و یا در تماس‌هایی که با تحریریه داشتند پیش از این شنیده بودیم. یکی از آن‌ها با اشاره به شرایط اقتصادی موجود در جامعه می‌گفت: باور کنید برای هزینه ثبت‌نام فرزندم در همین سال کرونایی که کلاس‌های درس تشکیل نشد کلی به این در و آن در زدم تا توانستم پولی که مدرسه دولتی از من می‌خواست را فراهم کنم. پارسال و امسال کلاس درسی تشکیل نشده که مدیران مدارس بخواهند به بهانه اینکه مدرسه هزینه آب، برق، گاز و تأسیسات دارد از والدین پول بگیرند، چقدر خوب است مدیران آموزش و پرورش امسال و در زمان نام‌نویسی دانش‌آموزان نظارت بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند تا حداقل همان پولی که پیش از این برای ثبت‌نام گرفتند و کلاس حضوری تشکیل نشد برای ثبت‌نام‌های جدید اعمال شود. اگر این‌گونه شود من و خیلی از آن‌هایی که شرایط مرا دارند دیگر دغدغه جور کردن پول برای نام‌نویسی فرزندانمان در مدارس دولتی را نخواهیم داشت.

پول پرداخت شده در حساب مدارس باقی می‌ماند

به گزارش خبرنگار قدس، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی در واکنش به این مطلب با بیان اینکه هر مبلغی که خانواده‌ها به مدارس پرداخت کردند جنبه دلخواه داشته و اجباری در آن نبوده است، گفت: پولی که مدارس دولتی زمان نام‌نویسی و یا حتی در طول سال از والدین می‌گیرند جنبه کمک به مدرسه دارد و کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به پرداخت پول برای ثبت‌نام یا هر عنوان دیگری نماید این موضوع را هر سال آموزش و پرورش همان ابتدای سال تحصیلی اعلام می‌کند. حال اگر والدین خود قصد کمک به مدرسه داشته باشند، داستان دیگری دارد.

مهدی مجیدی‌فر ادامه داد: در این صورت شماره حسابی در اختیار والدین قرار می‌گیرد تا آن‌ها مبلغی که مدنظرشان است را واریز نمایند. این حساب هم حساب مشخصی است که توسط انجمن اولیا و مربیان و نهادهای نظارتی که آموزش و پرورش در اختیار دارد بر آن نظارت می‌شود.

وی افزود: هیچ پولی خارج از برنامه‌های مدارس از این حساب‌ها برداشت نمی‌شود، برداشت‌ها باید با ارائه فاکتور و سند صورت بگیرد حتی اگر هم هزینه‌ای نشده باشد پول در همان حساب مدرسه باقی خواهد ماند. امسال هم اگرچه کلاس‌های آموزش به صورت حضوری برگزار نشده اما هزینه‌هایی مثل اینترنت، خرید دوربین و وسایل کمک آموزشی برای آموزش‌های مجازی به هزینه‌های مدارس اضافه شده است.

مجیدی‌فر همچنین اظهار کرد: والدین نگران کمک‌هایی که به مدارس کردند نباشند چون همان‌طور که گفته شد پول در حساب مدارس باقی می‌ماند تا هر زمان که نیاز به استفاده برای مدرسه باشد از آن محل برداشت ‌شود.

محاسبات ذهنی!

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد اگر دستگاه‌های نظارتی به موضوع پول‌های واریز شده به حساب مدارس در سال تحصیلی موجود که در حال اتمام است ورود پیدا کنند بسیاری از ابهامات مطرح شده از سوی والدین برطرف خواهد شد یا حداقل شفاف‌سازی می‌شود، چراکه بی‌شک در هفته‌های آینده این پرسش بیشتر از سوی والدین مطرح خواهد شد که پول‌های پرداخت شده سال گذشته چه شد، آنچنان که به گفته یکی از همین افراد با محاسبات ساده ذهنی ارقام درشتی بدست می‌آید که به حساب مدارس واریز شده و در مدارس دولتی که حقوق معلم هم از سوی دولت پرداخت می‌شود، یک مدرسه نباید در حالت تعطیلی به اندازه زمان فعالیت هزینه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.