حجت الاسلام سجادی زاده گفت: ترس از آینده و اندوه بر گذشته دوموضوعی است که درزندگی فردی، انسان بدون ایمان را محاصره کرده و آرام آرام اورا فرسوده و از بین می برد.

نقش ایمان در آرامش انسان

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی سجادی زاده اظهار کرد: خداوند در قرآن پیامبر(ص) را به دلیل مومن بودن می ستاید و از مومنین تعریف و تمجید می کند. آیا تاکنون باخود اندیشیده ایم که نقش ایمان در زندگی چیست و چقدر اهمیت دارد؟

وی با بیان اینکه در زندگی فردی دو موضوع وجود دارد که اگر فاقد ایمان و باور باشیم، توسط این دو آرام آرام فرسوده شده و از بین خواهیم رفت، تصریح کرد: یکی از آن دو موضوع، نگرانی و دلواپسی نسبت به از دست دادن اموال و امکاناتی است که در اختیار داریم. شخص نگران دائم در ذهن خود مرور می کند که نکند در آینده این اموال از دسترسش خارج شود و دیگر مالک آنها نباشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به غصه خوردن و اندوه کشیدن انسان برای از دست دادن اموال و دارایی ها درگذشته است. ما باید از گذشته درس و عبرت بگیریم نه اینکه دائم با به یادآوری اتفاقات تلخ آن غصه و اندوه بخوریم.

دکتر سجادی زاده عنوان داشت: اما انسان با ایمان از این دو عیب در امان است. خداوند در قرآن می فرماید: "لاخوف علیهم و لا هم یحزنون" انسان با ایمان نه از آینده ترسی دارد که چه اتفاقی خواهد افتاد و نه نسبت به اتفاقات گذشته اندوهگین است.   

وی افزود: انسان با ایمان که به وظیفه خود عمل می کند، می داند که خداوند قدرت اصلی و برتر است. وقتی ماتلاشمان را کرده باشیم می دانیم که اگر خدا صلاح بداند به آن وسیله یا امکاناتی که مدنظرمان است خواهیم رسید، اما اگر صلاح خداوند نباشد دیگر غصه و اندوه ندارد.

وی در ادامه بااشاره به این مثل که می گوید "آنچه خداخواست همان شد / آنچه دلم خواست نه آن شد" ابراز داشت: امام صادق(ع) در وصف رسول خدا(ص) به این مضمون می فرمایند: شیوه پیامبر این نبوده است که به گذشته فکر کند و بگوید اگر چنین کاری می کردیم، چنان اتفاقی پیش نمی آمد. امور عالم در دست پروردگار است. خداوند مقلب القلوب و مدبرالامور و نگهدارنده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان ساخت: باید اینطور به موضوعات نگاه کنیم که برای پیش آمدی که اتفاق افتاده است اگر صلاح خدا نبوده باشد، آن موضوع پیش نمی آمد و به یقین از روی حکمت اتفاق افتاده است. بخشی از حسرت های ما مربوط به اموری است که گذشته و از اختیار ما خارج شده است.

وی متذکر شد: حتی نباید غصه این را داشته باشیم که اگر مالکیت این امکاناتی که اکنون داریم از دست ما خارج شود، در آینده چه مشکلی برایمان پیش خواهد آمد. اگر به خداوند ایمان و باور داشته باشیم، اطمینان قلبی خواهیم داشت که خداوندی که امروز قدرت برتر عالم است در آن روز هم به همین شکل حاضر خواهد بود و به اندازه ای که صلاح بداند مارا از اموال دنیا بهره مند خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.