اصفهان- استان اصفهان با بهره مندی از ۳۵۰ معدن سنگ تزئینی سالانه ۵ میلیون تن سنگ خام تولید می کند که در این رابطه افزون بر ۱۵۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت مشغول کار هستند.

سنگ‌اندازی پیش پای تولیدکنندگان سنگ؛ دستگاه های قدیمی محصول جدید تولید نمی کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: بیشترین تمرکز معادن سنگ این استان در گلپایگان، میمه و نطنز است که نطنز با یک میلیارد تن ذخیره سنگ گرانیت و تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن، مقام نخست ذخیره معدنی و تولید سنگ گرانیت را در کشور دارد.

قرار گرفتن اصفهان در مرکزیت کشور و دسترسی آسان از تمامی نقاط کشور به این استان موجب توسعه روزافزون صنعت سنگ در این استان شده اما در کنار این‌همه مزیت واقعیت این است که در حال حاضر این صنعت به دلایل مختلف حال‌وروز خوبی نداشته و از رکود رنج می‌برد.

در حالی که تعداد دو هزار کارخانه سنگ‌بری در استان اصفهان فعال هستند اما متأسفانه به دلایل مختلف و در حال حاضر تولیدات سنگ‌بری‌های اصفهان ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات سنگ‌بری‌های اصفهان در حالی اتفاق افتاده است که صنعت سنگ در سرانه درآمد کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند و سهم عمده‌ای در تولید ناخالص داخلی دارد.

اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین استان تولیدکننده کشور با برخورداری از ۲۳۰ معدن سنگ و بیش از هزار و ۸۰۰ کارخانه فرآوری در کسوت بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌های تزیینی کشور پتانسیل‌های زیادی دارد که می‌تواند به اشتغال کمک کند.

اشتغالی که بازوی توانمندی است برای استانی که نسبت به میانگین کشوری نرخ بالاتری درزمینهٔ بیکاری دارد و اگر از این استان در صنعت سنگ حمایت لازم بشود می‌تواند به توسعه اقتصاد کمک کند.

با توجه به اینکه اکنون اصفهان ۵۰ درصد از سنگ‌های فرآوری شده موجود در بازار کشور را تأمین می‌کند و نقش مهمی در ارزآوری دارد لذا توجه به این مهم باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

نیازمند بروز رسانی تجهیزات

در همین زمینه رئیس انجمن سنگ اصفهان  دلایل بسیاری را برای این رکود و مشکلات بر سر راه تولید عنوان کرده و می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر کارگاه‌های تولیدی ماه با نیمی از ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

رضا احمدی با اشاره به این موضوع که ماشین‌آلات داخلی فرسوده بوده و نیازمند به‌روزرسانی است می‌گوید: ما اکنون و در مرحله اول نیازمند برنامه‌ای بلندمدت درزمینهٔ تولید فرآوری محصولات باارزش هستیم تا در صنعت سنگ به ارزش‌افزوده بالاتر دست پیدا کنیم.

وی با اظهار اینکه این مسئله را قبول داریم که خام فروشی می‌تواند صنعت سنگ ما را زمین‌گیر کند، تأکید می‌کند: برای رونق بازار سنگ باید از زوم کردن بر روی اقتصاد تک‌محصولی نفت بیرون بیاییم و به صادرات سنگ فرآوری شده تزیینی که پتانسیل بالایی در اصفهان و کشور دارد روی بیاوریم.

رئیس انجمن سنگ اصفهان اظهار می‌کند: چنانچه راهکار مناسبی برای این بخش اندیشیده نشود معلوم نیست صنعت سنگ به کدام سمت برود و اکنون صنعت سنگ اصفهان، چشم‌انتظار مدیریتی است که در سایه حمایت و نظارت عرضه رقابت و صادرات را به شکل متعادلی پیش ببرد.

وی می‌گوید: ما تا سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه انجام ندهیم و نسبت به بروز رسانی دستگاه‌های واحدهای تولیدی اقدام نکنیم مجبور به خام فروشی هستیم.

وی اظهار می‌کند: قطب سنگ در ایران اکنون سهم ناچیزی را در صادرات به خود اختصاص داده است؛ خام فروشی و در کنار آن سنگ‌های چینی وارداتی تهدیدی است که جلوی پای صنعت سنگ اصفهان سنگ‌اندازی می‌کند.

هموارسازی مسیر تولید

مشکلات و موانع سد راه تولیدکنندگان سنگ ازجمله محورهای موردبحث و انتقاد نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز هست زیرا معتقد است این صنعت از بروز رسانی تجهیزات و کیفیت ماشین‌آلات درزمینهٔ فراوری و استخراج رنج می‌برد.

عباس مقتدایی بیان می‌کند: متأسفانه در سال‌های پیش مسئله یارانه‌ها و همچنین مالیات بر ارزش‌افزوده، گران شدن حامل‌های انرژی و عدم‌حمایت از کارخانه‌ها فرآوری سنگ باعث شده که این صنعت دچار بیماری‌های گوناگون شود.

وی در این رابطه تأکید می‌کند: بهینه‌سازی و به‌روز شدن تجهیزات تولید داخل ازجمله مواردی است که می‌تواند به این صنعت کمک کند درحالی‌که این فرآیند دچار بی‌مهری شده و موانع بسیاری سر راه توسعه صنعت سنگ وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.