سخنگوی دولت با تاکید بر ضرورت تعهد همه دستگاه‌ها و جریانها به مشارکت حداکثری، گفت: همه آحاد جامعه باید گزینه مطلوب و مورد نظر خود را در سبد نامزدهای انتخابات بیابند.

 همه مردم باید نامزد مطلوب خود را در سبد انتخابات بیابند/ حضور اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبود

قدس آنلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به فضای انتخاباتی کشور آغاز فرآیند انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، با تقدیر از بیانات روشنگرانه رهبر انقلاب اسلامی درباره این عرصه مهم گفت: رویکردهای مورد تاکید مقام معظم رهبری باید سرمشق همه دستگاهها و نهادهایی قرار گیرد که به نحوی در فرآیند اتتخابات تاثیر دارند از جمله اینکه معظم له مشارکت حداکثری را اولویت اول همه دست اندرکاران و ملت اعلام کردند.

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری تاکید فرمودند «بنده در مورد انتخاب اشخاص هیچ دخالتی نمی‌کنم و حتی اگر  در دوره‌های گذشته افرادی که قصد کاندیداتوری داشتند نظر من را می‌پرسیدند که می‌گفتم نه موافقم نه مخالفم یعنی نظری ندارم، اما در این دوره گفتم همین مطلب را نیز نمی گویم»، افزود: موضع قاطع و غیرقابل خدشه‌ای که ایشان اعلام کردند راه را برای هر گونه القائات شیطنت آمیز رسانه‌های خارجی علیه مشارکت حداکثری مردم و سوء استفاده‌های احتمالی در داخل را بست.

همه مردم باید نامزد خود را در سبد انتخابات بیابند

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور مشارکت بالا در انتخابات را بیش از هر زمان و دوره دیگری برای حیط سیاسی، اقصادی و اجتماعی کشور ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: دولت بدون پشتوانه قاطبه مردم از  سرمایه اجتماعی لازم برای آنکه بتواند در دورانی که تحریم و کرونا، فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جامعه تحمیل کرده برخوردار نخواهد بود. ضمن اینکه چنین دولتی در دنیای پرتلاطم و در حال شکل گیری تحولات منطقه‌ای و نظم جدید جهانی نمی‌تواند در جایگاهی مناسب برای حفظ منافع ملی ایران قرار گیرد. زیرا کسب جایگاه شایسته ایران در منطقه و جهان امروز حد بالایی از سرمایه اجتماعی را طلب می‌کند.

سخنگوی دولت گفت: همگان باید به مشارکت حداکثری متعهد بوده و تمام تلاش خود را برای تحقق آن بکار گیریم، به نحوی که تمام آحاد جامعه در یک سبد انتخاباتی بتوانند خواست و مطالبه خود را در سیمای نامزدها تجلی یافته ببینند و بیابند.

وی اضافه کرد»: دولت همانگونه که در ثبت نام‌ها مطابق مر قانون اساسی عمل کرد، از این پس هم برای فراهم آوردن زمینه حضور مردم در پای صندوق‌ها و حراست از آرا با شفافیت تمام تلاش خواهد نمود.

ربیعی از رسانه ملی و رسانه هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند خواست  رفتاری منصفانه داشته و فرصت های برابر برای همه نامزدها فراهم کنند و  از اقدامات سلبی و تخریبی مستقیم و غیر مستقیم، اجتناب کنند.

ثبت نام اعضای کابینه تصمیم تشکیلاتی نبود

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور شمار زیادی از اعضای دولت در انتخابات و این شائبه که این یک تصمیم هماهنگ شده با دولت و رئیس جمهور بوده تا در مناظره‌ها پاسخگوی نقدها و مدافع دولت باشند؟ با تاکید بر اینکه هیچگونه تصمیم تشکیلاتی برای حضور اعضای دولت در انتخابات وجود نداشته گفت:  نه این افراد خود را نماینده دولت می‌دانند نه دولت آنها را نماینده خود می‌داند.

سخنگوی دولت  اینگونه نگاه به ثبت نام برخی چهره ای دولتی در انتخابات را القائی و و غیر منصفانه خواد و گفت: اولا این اولین بار نیست که چنین اتفاق رخ داده است. سال ۹۲ را فراموش نکردیم که چه تعداد از وزرا ی دولت در انتخابات ثبت نام کردند و حداقل ۲ برابر امروز از اعضای دولت معاون اول و رئیس دفتر وارد عرصه انتخابات شدند و حتی رئیس جمهور وقت برخی افراد را تا وزارت کشور همراهی کرد. در حافظه ما نیست که کسی اعتراض کره باشد و برخی هم خیلی خوشحال بودند.

ربیعی اضافه کرد: در خصوص هماهنگی افراد برای ثبت نام و اینکه کسی چراغ سبز داده با یقین کامل می‌گویم هیچگونه تصمیم تشکیلاتی در این خصوص نبوده و هرکدام از همکاران ما با تصمیم شخصی و بر مبنای حق شهروندی مثل دیکر افراد وابسته به دستگاه ها وارد انتخابات شدند.اما ظاهرا مشکل از نظر منقدان همین سه نفر هستند.

دلیل بغض جهانگیری در ستاد انتخابات

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در واکنش به سوال دیگری درباره بغض کردن سحاق جهانگیری در ستاد انتخابات کشور و هنگام ثبت نام در انتخابات در حالی که وی به عنوان معاون اول رئیس جمهور مسئولیت بسیاری از سیاستها و بوجود امدن وضعیت موجود را بر عهده داشته است، گفت: وقتی کسی شاهد تحمیل این همه فشار بر مردم باشد و بنابر مصالح نمی‌تواند واقعیت‌ها  را بگوید و شاهد تهمت‌ها هم هست، ناخوداگاه بغض می‌کند.

وی افزود: تا امروز مخالفان دولت به بیانات القایی و بفغ اور پرداختند و منفی بافی کردند، انگار دولت در بهترین شرایط بوده، انگار نه انگار دولت در بدترین شرایط تاریخ کشور تا به امروز بود که ترامپ به ما تحمیل کرد. و متاسفانه در این شرایط کسی به اقدامات ترامپ اشاره نکرد و حتی عده این گران رای نیاورد ترامپ بودند.

منتقدان بگویند اگر جای دولت بودند چه می‌کردند

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه در سالهای گذشته در بدترین شرایط ما روزانه ۱ میلیون بشکه نفت می فروختیم و ۱۲۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی داشتیم، خاطرنشان کرد: اما در این دوره از تحریم ها دولت آمریکا به سران کشورهای طرف تجاری ما گفت با ایران صحبت هم نکنید زیرا دولت ایران تا چند ماه دیگر سثوط خواهد کرد. بسیاری مشکلات دیگر به مردم تحمیل شد و امیدواریم در انتخابات این مسائل و علتهای ان مورد بحث قرار گیرد.

وی گفت:بیشترین فشار به دولت و متعاقب آن معیشت و زندگی مردم در نقطه ای آغاز شد که رسانه های برانداز نظام در خارج و مخالفان دولت در داخل به هم رسیدند  و مخالفان داخلی، می‌خواستند دولت برآمده از صندوق رای را هدف قرار دهند و تخریب نمایند اما نمی دانستند امید مردم و جامعه را هدف قرار داده‌اند.

ربیعی گفت:  آدرس غلط دادن به مردم کار نادرستی است، این سه سال گذشته به قدری سخت بود که آرزو نمی‌کنم این شرایط برای هیچ دولتی تکرار شود اما در صورت تکرار آن است که می‌توان یک دولت را سنجیدو  معتقدیم دیگران باید بیایند بگویند اگر در این ۸ سال جای دولت بودند چه کار می‌کردند؟.

اعضای دولت از تصمیم هم برای نامزدی خبر هم نداشتند

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای دولت با رئیس جمهور برای نامزدی مشورت کرده بودند و اینکه دستورالعمل و بخشنامه ای برای پرهیز از حمایت از نامزدها در دستگاه های دولتی داده است؟ با تاکید بر اینکه هر کدام از افراد به خواست و اراده شخصی وارد انتخابات شده اند و برای ثبت نام نه با هم هماهنگ بودند و نه از تصمیم هم با خبر بودند، اظهار داشت: در مورد منع حمایت دستگاه های ولتی از نامزدها و منع استفاده از امکانات دولتی قانون انتخابات روشن است.

وی تصرح کزد: اولویت دولت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است و تلاش برای حضور همه سلایق و اجرای مر قانون اساسی و برگزاری انتخاباتی همراه با سلامت مردم در شرایط کرونا است و دولت خود را به این امر مقید می‌داند.

وی افزود: دولت به دستگاه‌ها بخشنامه کرده است که از هرگونه اقدامی که شائبه حمایت داشته باشد باید خودداری کنند.و توصیه می‌کنیم تریبونها و رسانه ها هم اصل بی طرفی و عدالت را رعایت کنند که متاسفانه در این زمینه سابقه خوبی وجود ندارد.

مردم هر تحولی در ذهن دارند در صندوق رای دنبالش باشند

سخنگوی دولت گفت:  مردم بدانند اگر مایل به ایجاد هر نوع تحولی که در ذهن دارند، هستند باید صندوق های رای را برای این تغییرخواهی ها پاس بدارند. امیدواریم همه سلایق آنچنان حضوری در انتخابات داشته باشند که مردم تجلی دیدگاهها، امال،  آرزوها و رویاهای  خود را در این زمینه بیابند .

وی درباره اینکه معاون اول رئیس جمهور پساز ثبت نام در انتخابات از سمت خود کناره گیری خواهد کرد یا نه؟ خاطرنشان کرد: ایشان شخصیتی روشن و مشی مستقلی دارد و در مورد استعفا و عدم استعفای وی قوانین انتخابات حاکم می‌باشد.

اسرائیل با ایران هراشی جنایات خود را توجیه می‌کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تحولات فلسطین و حملات رژیم صهیونیستی به غزه و ادعای ارسال سلاح از سوی ایران برای حماس و گروه‌های مقاومت نیز  با بیان اینکه  جنایات سازمان یافته علیه مردم فلسطین به مرحله وقیحانه‌ای رسیده و رژیم صهیونیستی هم این شناعت را پرده پوشی هم نمی کند، گفت: ارزجامعه بین‌الملل می خواهیم در برابر این اپارتاید اقدام کنند.

وی افزود: این رژیم و حامیانش سالهاست با هر کوششی برای ایجاد صلح و ثبات در این منطقه به مقابله برخاسته‌اند. دیدیم چگونه در برابر برجام که یکی از نمادها و دستاوردهای ثبات سازی و صلح آفرینی بود، صف آرایی کردند.

ربیعی تاکید کرد: امروز که با ناامیدی شاهد پیشرفت های چشمگیر در احیای برجام و بازگشت همه طرف ها به تعهدات شان هستند، شمشیر شرارت آلود خود را به سوی فلسطین بی پناه گرفته اند و در همان حال حتی از این بهانه هم برای متوقف کردن مسیر شکوفایی دیپلماسی و مانع تراشی برای مذاکرات ایران و طرف های ۵+۱ خودداری نمی کنند. ما هیچ بهایی به این لفاظی های بی پایه و شکست خورده نمی دهیم و به خوبی می دانیم که تداوم تلاش های دیپلماتیک، گامی بلند برای به بن بست کشاندن این رژیم درمانده و حامیان سرخورده آن است.

وی در واکنش به اتهاماتی که درباره نقش ایران درباره کمک تسلیحاتی به غزه مطرح می شود اظهار داشت: اساسا این جنگ، جنگی بین گروهی خاص با رژیم صهیونیستی نیست بلکه مقاومتی ستودنی از سوی مردم فلسطین در برابر تجاوزگری بی شرمانه آن رژیم است. رسانه های صهونیستی تلاش دارند مسئله مقاومت ملت فلسطین و روح آزادگی در مقابل رژیم صهیونیستی را به سطح یک گروه مقاومت تقلیل دهند و با فرافکنی موضوع ظلم فاحش و جنایت در روز روشن و گسترش سرزمین به زور و آپارتاید منتهی به نژاد پرستی را توجیه کنند و همواره تلاش کردند در سایه ایران هراسی به جنایات خود ادامه دهند.

وزارت کشور مصوبه شورای نگهبان را اجرا نکرد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مناقشه میان دولت و شورای نگهبان در مورد شرایط ثبت نام داوطلبان انتخابات و اینکه وزارت کشور بر مبنای دستور رئیس جمهور عمل کرد یا مصوبه شورای نگهبان گفت: وزارت کشور پیرو تاکید رئیس جمهور و استفساریه معاونت حقوقی ریاست جمهوری، طبق مُر قانون اساسی اقدام کرد و مطابق قانون فعلی انتخابات‌، از همه کاندیداها ثبت‌نام به عمل آورد.

ربیعی اظهار داشت:  مطلعم حتی شورای نگهبان، ‌خواستار تحویل پرونده‌ها طبق غربالگری مدنظر خود در مصوبه‌اخیرشان شده بود اما وزارت کشور مطابق با قانون فعلی انتخابات، تمام مدارک و پرونده‌ها را برای تصمیم گیری به شورای نگهبان تحویل داد.

ربیعی با انتقاد از آنچه انعکاس نامطلوب دستور رئیس جمهور به وزارت کشور خواند گفت: در صدا و سیما شهورند مسنی را با وضعی خاص و به شکلی نامطلوب نشان دادند و گفتند ثبت نام این فرد نتیجه دستور رئیس جمهور است. 

تداوم حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از گرونا در سال۱۴۰۰

سخنگوی دولت درباتره درباره جزییات حمایت دولت از واحدهای تولیدی اسیب دیده ناشی از کرونا تاکید کرد: در سال  ۹۹ و جهت حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا، بیش از ۹۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس چندماهه پرداخت شده است.

وی یادآور شد: حدود ۶۷۰۰میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت عام و به رسته‌های چهارده‌گانه آسیب‌دیده اختصاص یافته و ۲۵۰۰میلیارد تومان نیز به بخش‌های خاص نظیر گردشگری، حمل‌ونقل هوایی و مجموعه‌های ورزشی پرداخت شده است. البته برای این شرکت‌ها به دلیل تداوم اثرات بیماری کرونا، دوره تنفس طولانی مدت بوده و بازپرداخت تسهیلات به سال ۱۴۰۰ موکول شده است.

ربیعی گفت: برای سال ۱۴۰۰ نیز بسته اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده طراحی شده که در هفته‌های آینده توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب و ابلاغ خواهد شد. در کنار حمایت از بنگاه‌ها، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز به خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر نظیر مستاجران پرداخت شده که بازپرداخت بخش عمده این تسهیلات از محل یارانه نقدی یا معیشتی خانوارها صورت می‌پذیرد.

سخنگوی دولت افزود: علاوه بر این موارد برای بیکار شدگان ناشی از کرونا نیز ۳ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در نظر گرفته شد که نزدیک به  ۲ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

دولت حداقلی نمی تواند مطالبات حداکثری جامعه را پیگیری کند

ربیعی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه  دولت حداقلی نمی تواند و نخواهد توانست مطالبات حداکثری جامعه را پیگیری کند. امیدواریم که همه نهادها، سازمانها و دستگاههای دخیل در انتخابات به الزامات مشارکت حداکثری مردم پای صندوق های رای متعهد باشند و شاهد باشیم که مردم هم در پاسخ و با اعتماد به اثرگذاری رایشان برای آینده کشور، سپردن سکان کشور را به دست دولتی بدون رای اکثریت بر خود روا بدارند.

ربیعی در ادامه به مسئله کرونا و واکسن اشاره و خاطرنشان کرد: دولت موضوع خرید واکسن و واردات آن از تمامی کشورها و شرکتهایی که امکان پذیر می باشد و نیز حمایت از تولید داخلی را در چند جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت با حضور وزیر بهداشت مورد بحث و بررسی قرار داده است. خوشبختانه با پیگیری های دغدغه مند همه اعضای دولت و تلاش های بی وقفه در وزارت امور خارجه به علاوه همکاری تنگاتنگ بانک مرکزی و با پیگیری های وزارت بهداشت امروز به نتایج امیدوار کننده و قابل اطمینان رسیده ایم.

برنامه واکسیناسیون به صورت شفاف و عادلانه در حال پیگیری هست

وی اظهار کرد: امروز اعلام می کنم دولت با شفافیت و عدالت، واکسیناسیون گروه های سنی را با اولویت مشخص شده دنبال کرده و امکانات اجرای آن را به سامان رسانده است و در راستای اجرای عدالت سلامت نیز، از همان روزهای اول با برخی سوءاستفاده ها جزیی برخورد جدی صورت داد و امروز نیز برنامه واکسیناسیون به صورت شفاف و عادلانه در حال پیگیری هست و این روند تا پایان ادامه خواهد یافت. امروز خرسندم اعلام کنم با تمهیداتی که اندیشیده شد حدود ۱۵ میلیون نفر از سالمندان و افرادی که در معرض خطر هستند به زودی واکسینه خواهند شد. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: تلاش های جمعی دولت، ترتیبی را ایجاد کرده است که روند واردات و تولید داخلی در چند مرکز در ماههای آینده، به گونه ای خواهد بود که دیگر، همه ایرانیان دغدغه  واکسیناسیون را نداشته باشند. این تعهد دولت به مردم بوده و قطعا دولت آینده با بهره مندی از این دستاوردها ادامه این روند را با زیرساخت های ایجاد شده ادامه خواهد داد. همه اینها در شرایطی رخ داد که با شدیدترین تحریم و جنگ اقتصادی روبرو بودیم.

سرمایه گذاری برای تولید واکسن در داخل، بسیار راهبردی بوده است

ربیعی بیان کرد: آمار پنج کشور با بیشترین میزان واکسیناسیون در جهان نشان می دهد این کشورها خود سازنده واکسن هستند. این واقعیت نشان می دهد که سرمایه گذاری ایران برای تولید واکسن در داخل، بسیار درست و راهبردی بوده است. با تولید انبوه واکسن ایرانی که به زودی در برنامه واکسیناسیون عمومی قرار خواهد گرفت، ایران به یکی از کشورهای دنیا با بیشترین میزان تزریق واکسن تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، ربیعی مصوبات دولت را مورد اشاره قرار داد و افزود: در هفته گذشته افزایش کمک هزینه مسکن کارگران به تصویب دولت رسید و از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ با حدود ۵۰ درصد افزایش، به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال رسید. قابل ذکر است حداقل دستمزد کارگری طی سه سال اخیر، ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در مصوبه‌ای دیگر، تامین بار مالی افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه ، برای زنان مشمول قانون تامین اجتماعی ، به تصویب دولت رسید. این یک درخواست دیرین زنان شاغل در بخش کارگری تحت پوشش تامین اجتماعی بوده است.

وی اضافه کرد: پیش از این اجرای این قانون ،‌مشمول کارکنان بخش دولتی بود و این در حالی است که عمده زنان شاغل ما در بخش‌های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی می باشند که تاکنون، از این حق محروم بودند. دولت با قبول بار مالی این طرح، زمینه را برای بهره‌مندی قریب به سه میلیون از زنان ایران را فراهم ساخت.

برخی نامزدها برنامه تبلیغاتی خود را بر پایه هجمه به ۸ سال گذشته بنا نهاده‌اند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برخی اتهام‌زنی‌ها به دولت و رعایت‌نکردن اخلاق انتخاباتی، تصریح کرد: متاسفانه برخی از نامزدها با بی انصافی و بدون توجه به جنگ اقتصادی و تحریم‌های بی سابقه و فراگیری کرونا، برنامه تبلیغاتی خود را حمله و هجمه به هشت سال گذشته بنا نهاده‌اند و با رویکردی نفی‌انگارانه به میدان آمده‌اند و امیدواریم شاهد برنامه‌های ایجابی کاندیداها هم باشیم و بطور مشخص صورت مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را ترسیم کنند.

وی یادآور شد: فکر کنم حدود ۲ سال پیش از همین تریبون اشاره کردم که با تخریب دولت و فرود آوردن آن کسی فرازی نخواهد داشت. همه دولت‌ها بخشی از تاریخ این انقلاب هستند و فراموش نکردیم در دوره‌ای افرادی برای جلب رای، تمامی دولت‌ها و دستاوردهای دولت های پس از انقلاب را تخریب کردند و امروز به کلیه دستاوردهای نظام طعنه می‌زنند.

ربیعی افزود: به عنوان یک شهروند امیدوارم در این دوره کاندیداها بگویند که چه برنامه‌ای برای تعامل با جهان دارند و اگر تحریمی پیش بیاید چه اقدامی خواهند کرد؟ و برنامه خود را در خصوص آزادی‌های سیاسی و اجتماعی به صورت شفاف اعلام کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: کاندیداها بگویند چه نگاهی به فضای مجازی دارند و در صورت پیروزی به دنبال توسعه یا محدود کردن فضای مجازی هستند؟ و برای رفاه و معیشت مردم چه برنامه کاربردی و مشخصی دارند؟ مردم بدون تردید در این دوره برنامه کاندیداها را رصد خواهند کرد.

ادامه دارد....

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.