۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 752881

ملاک‌ها به‌مثابه موعظه یا مطالبه؟

حجت الاسلام محمد هادی سمتی، پژوهشگر فرهنگی

دهم اردیبهشت 1396، رهبر عزیز انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای ضمن گلایه تلویحی از پشت‌گوش‌اندازی مطالباتشان در باب اقتصاد مقاومتی بر این مسئله تأکید کردند که این حرف‌ها موعظه و نصیحت نیست بلکه ازآن‌جهت بیان می‌شود که درخواست و گفتمان عمومی راه بیافتد.
این تنها نمونه‌ای است از مواردی که امام و رهبر جامعه اسلامی از عملیاتی نشدن آن ناخرسند است و سبب می‌شود تا کلیدهای گره‌گشای مسائل ایران زیردست و پای سیاست‌بازی‌ها گم بشود.
اکنون‌که در آستانه اولین انتخابات سرنوشت‌ساز قرن جدید هستیم این سؤال جدی مطرح می‌شود که نقش نخبگان و خواص سیاسی و اجتماعی در عرصه ملاک گستری چیست؟
از طرفی اصل یک‌صد و پانزدهم قانون اساسی می‌گوید رئیس‌جمهور باید بهره‌مند از ویژگی مدیریت و تدبیر، خوش‌نامی و امانت و تقوا باشد و البته ایمان و باورمندی‌اش به مبانی نظام جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور نیز به اثبات رسیده باشد و شورای نگهبان نیز در چهارچوب وظایف و اختیاراتش کسانی که از حداقل شرایط برخوردارند را برمی‌گزیند.
از سوی دیگر مردم به‌عنوان حکومت شوندگان باید در انتخاب رئیس قوه مجریه مشارکت کنند ولی همه از عهده انتخاب درست برنمی‌آیند.
بنابراین راهی جز تبیین و تطبیق منطقی و عقلانی ملاک‌های گزینش باقی نمی‌ماند. انجام این وظیفه متوجه کسانی است که اگر پلو و چلوی لذیذ سفره انقلاب البته از نوع حلالش را میل می‌کنند به هنگام فصل تعیین سرنوشت مملکت، منفعت و مصلحت ملت را بر حفظ جایگاه اجتماعی ترجیح بدهند و دست ولی‌نعمتان انقلاب را برای رسیدن به نقطه مطلوب بگیرند.
اما واقعیت چیز دیگری است. گویا خواص جامعه، اگر نگوییم همه بلکه برخی که تعدادشان هم کم نیست ترجیح می‌دهند با سرعت هرچه بیشتر از توجه به ملاک‌ها سبقت بگیرند و با قواعد سیاسی حاکم بین حزب و گروه خودشان فردی را بر مسند ریاست بنشانند.
تنها یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد که آنچه به‌عنوان شاخص‌های انتخاب اصلح مطرح می‌شود بیش از آن‌که مطالبه‌ای از بالا به پائین قلمداد شود در سطح موعظه و پند و اندرز اخلاقی جانمایی می‌شود.
با داغ شدن تنور انتخابات در فضای رسانه و شبکه‌های پیام‌رسان مجازی از چیزی که کمتر و تقریباً هیچ سخنی شنیده و دیده نمی‌شود تبیین، بررسی و تحلیل ویژگی‌های رئیس‌جمهور طراز نظام است که البته باید از جانب شخصیت‌های تأثیرگذار اجتماعی و سیاسی مورد اقبال قرار بگیرد.
پیشنهاد مشخص آن است که به‌موازات بررسی صلاحیت‌های قانونی افراد در شورای محترم نگهبان، یک مرکز باکار ویژه بررسی میزان صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهور راه‌اندازی بشود و تعدادی از صاحب‌نظران در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه بر اساس برنامه مکتوب پیشنهادی داوطلبان، شخص یا اشخاصی که بالاترین درجه صلاحیت‌ها را کسب کرده‌اند به مردم معرفی کنند و طعم شیرین انتخاب اصلح به معنای واقعی کلمه را به ملت بچشانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.