بسته حمایتی از بازار سرمایه بر اساس بندهای نخستین مصوبه ستاد اقتصادی دولت، بانک مرکزی ایران موظف شد در راستای اجرای مصوبه شورای امنیت ملی طی سه هفته نسبت به فروش تدریجی 200میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی اقدام و کند و واریز منابع حاصل از آن به بازار سرمایه اقدام کند. نتیجه این امر، سبزپوشی بورس در یک بازه کوتاه مدت شد.

بسته حمایتی از بازار سرمایه موجب برگشت سرمایه‌گذاران به بورس می‌شود

در این زمینه مهدی مهدیانی کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفتگو با قدس آنلاین گفت: در توضیح خلاصه این بسته حمایتی می‎توان گفت، در قالب این مصوبه، بانک مرکزی نسبت به لغو بخشنامه‌ها و مصوبات ممنوعیت اعطای تسهیلات برای خرید سهام شرکتهای سرمایه‌گذاری و هلدینگها و کارگزاری‌ها با توجه به بخشنامه اخیر ملزم شدند. در این زمینه سرمایه‌گذاری در خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جزو مصادیق سرمایه‎ گذاری‌های قابل قبول برای اعطای اقامت پنج ساله به اتباع خارجی است.
وی افزود: نظرات متعددی در این خصوص اظهار شده اما نظر شخصی من این است که این تصمیم یک گام مهم و رو به جلو برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس، تقویت و بهبود وضعیت کنونی بازار و کاهش هیجانات در سرمایه‌داران است. 
وی با بیان اینکه این اقدام قطعا می‌تواند باعث بازگشت رشد معاملات بورس در روزهای آتی شود، ادامه داد: کما اینکه در روزهای اخیر این اتفاق افتاده است. 
مهدیانی افزود: درست است که به دلیل اتفاقات گذشته افراد به بورس بدبینی‌ هستند اما در نگاهی گذرا به تغییرات چند روز گذشته بازار سرمایه می‌بینیم این اتفاقات به دلیل تغییراتی در مسیر معاملات، مثبت است و می‌تواند باعث ایجاد زمینه‌ای برای معاملات بیشتر شود. 
این کارشناس بازار دیجیتال در ادامه تصریح کرد: مهمترین مساله‌ای که در روزهای گذشته با آن درگیر بودیم نامتقارن شدن دامنه نوسان است که با تزریق این پول به بازار سرمایه تا حدودی درحال رفع شدن است و داریم متقارن‌تر می‌شویم که عامل اصلی آن تصمیم اخیر بوده است. خیلی از کارشناسان معتقدند متقارن شدن دامنه نوسان در بازار یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی به شمار می‌رود که شورای عالی بورس و سازمان اوراق بهادار در پی آن بوده‌اند و این هم تاکیدی بر درست بودن این تصمیم هست. این تعادل موجب می‌شود در معاملات بورس بهبودی ایجاد شود.
وی همچنین تصریح کرد: موضوع دیگر کاهش حجم دامنه مبنا است که آن هم به دلیل تزریق پول به بازار سرمایه است. این دو مورد قطعا باعث رسیدن بازار به بازار تعادلی می‌شود و صف‌های فروش قفل شده که مدتها است با آن روبرو هستیم و خیلی از سهامداران را آزار می‌دهد آزاد می‌شود. به همین دلیل انتظار عملکرد بهتری در روزهای آینده از بازار سرمایه خواهیم داشت. زیانهای قبلی به زودی جبران می‌شود و سودهایی که قبلا داشتیم بر می‌گردد این باعث خوشبینی به بازار می‌شود.
وی با بیان اینکه هرچند 200 میلیون دلار مبلغ زیادی برای این بازار نیست، تاکید کرد: با این حال باید این نکته را گوشزد کنم که سهامداران در کوتاه‌مدت نباید انتظار تغییرات بزرگ را داشته باشند اما همین که خوشبین هستیم نکته مهمی است. 
مهدیانی به عوامل موثر دیگری بر بازار سرمایه در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی بر بازار تاثیر می‌گذارد حتی تبلیغات آنها می‌تواند روی بازار تاثیرگذار باشد و همن عامل ریسک و احتیاط را افزایش دهد. 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر قدر که به سمت نتایج انتخابات نزدیک شویم معاملات بورس راه خودش را پیدا می‌کند و گردش بانکی بیشتر می‌شود و اتفاقات بهتری می‌افتد. البته یک‌شبه این اتفاقات نمی‌افتد ولی از جراحاتی که بر این بازار آمده کم می‌کند و باعث تقویت شرایط می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.