به مناسبت گرامیداشت دختران شهید دانش آموز کابل، ویژه برنامه «جان پدر کجاستی» توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

ویژه برنامه «جان پدر کجاستی»

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از  اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، ویژه برنامه «جان پدر کجاستی» به مناسبت گرامیداشت دختران شهید دانش آموز کابل با حضور محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده اهل افغانستان در استودیو کتاب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در ابتدای برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت دختران شهید دانش آموزان کابل گفت: همانگونه که ملت ایران و افغانستان اشتراک فراوانی از جمله دین، مذهب، زبان و ... با یکدیگر دارند، دشمن مشترک نیز دارند.
وی با گرامیداشت نام و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم افزود: این حسن همجواری و نقاط مشترک باعث شده که بسیاری از شهدای دوران مقدس و مدافعان حرم از برادران افغانستانی مقیم در کشور ایران باشند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: این همه را مدیون امام راحل(ره) و بنیانگذار انقلاب اسلامی هستیم چرا که ایشان فرمودند اسلام مرز قومیتی و ملیتی ندارد و همه برای اسلام می جنگند.
وی افزود: در دوران قبل از کرونا بسیاری از خدمات و برنامه های برگزار شده در کتابخانه های عمومی و اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با مشارکت و همکاری دوستان اهل افغانستان بوده است.
علی اکبر سبزیان با اشاره به تعداد بالغ بر ۱۳۰۰ نفر از اعضای افغانستانی کتابخانه ها، گفت: دو کتابخانه خواجه عبدالله انصاری و شهدای مدافع حرم شهرستان مشهد و کتابخانه های عمومی شهرستان تربت جام بیشترین سهم ارایه خدمات به این اعضا را دارند.
وی افزود: لازم است از محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغانستانی برای حضور در جامعه ادبیات ایران که باعث افتخار و مباهات است، به عظمت یاد کنم.
در ادامه محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده اهل افغانستان ضمن ابراز تاسف از اتفاقات اخیر در کابل گفت: این ناآرامی های ناچار و ناگریز باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر برای دستیابی به زندگی بهتر شده است.
وی افزود:  در چند دهه اخیر مردم در افغانستان زندگی عادی نداشته اند و همیشه در حال تلاش و تفوق بر مشکلات بوده  اند.
این شاعر و نویسنده اهل افغانستان با اشاره به حادثه دانشگاه کابل در آبان سال ۱۳۹۹ گفت: جمعی از شاعران در حال جمع آوری و چاپ کتاب بر اساس سروده های این حادثه بودیم که حادثه ای دیگر قلب ملت افغانستان را جریحه دار کرد.
محمدکاظم کاظمی تلاش برای زندگی بهتر را تنها مسیر افغانستان دانست و گفت: امید در کشور افغانستان برای بهبودی اوضاع با توجه به اتفاقات افتاده رو به افول است.
وی افزود: با توجه به این حوادث و اتفاقات مردم افغانستان «آگاهی» را به عنوان بهترین راه برای رسیدن به یک جامعه ایده آل می دانند.
محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده اهل افغانستان گفت: نسل حاضر افغانستان نسلی است که جنگ،مصیبت و دشمنی را حس کرده و به آن عادت کردند لذا برای جایگزین شده یک نسل جوان و پر انگیزه نیاز به زمان بیشتری احساس می شود.
وی افزود: این مسایل باعث شده است سروده های شاعران در زمان حاکمیت طالبان که گمان می رفت تاریخ انقضا داشته باشد، برای جامعه امروزی نیز صدق کند.
گفتنی است در پایان جلسه از عزت آشنا، مسئول کتابخانه عمومی شهدای مدافعان حرم؛ زهرا کاووسی، مسئول کتابخانه عمومی خواجه عبدالله انصاری ؛ فاطمه اژدری و زهرا رضایی دو مربی کارگاه طراحی خدمت ویژه هموطنان افغانستانی عضو کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ المیرا حسینی و مریم حسین زاده عضو کتابخانه عمومی خواجه عبدالله انصاری؛ فاطمه امیری و سارا شریفی عضو کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم با اهدای لوح، تقدیر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.