معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است، دیدار "سرگئی لاوروف" و "آنتونی بلینکن" می‌تواند انگیزه سیاسی برای دستیابی به توافقی مشترک درباره برجام بوجود آورد و ایجاد چنین انگیزه‌ای در شرایط کنونی بسیار مهم و مورد نیاز است.

ریابکوف: رایزنی لاوروف و بلینکن درباره برجام بسیار مهم است

قدس آنلاین: "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه امروز چهارشنبه در پایان نشست دومای دولتی این کشور برای تصویب قانون مربوط به توقف مشارکت روسیه در پیمان "آسمان باز"، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دیدار امشب "سرگئی لاوروف" و "آنتونی بلینکن" وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا می‌تواند انگیزه سیاسی برای دستیابی به توافقی مشترک در زمینه توافق هسته‌ای با ایران بوجود آورد و ایجاد چنین انگیزه‌ای در شرایط کنونی پیرامون برجام بسیار مهم و مورد نیاز است.

ریابکوف ادامه داد: «روسیه خواستار اقدامات همگام آمریکا و ایران به منظور بازگشت هر دو طرف به اجرای تعهداتشان در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران است. از دیدگاه ما، بازگشت ایالات متحده به برجام، مهمترین گام در جهت احیای برجام است و تصمیمی است که باید در واشنگتن اتخاذ شود. ضمن اینکه، مذاکرات کنونی در وین نیز در خصوص همه ابعاد مربوط به احیای برجام، از جمله رعایت تعهدات تهران در چارچوب توافق هسته‌ای است. ما خواستار برداشتن گام‌های متقابل از سوی هر دو طرف هستیم، البته می‌دانیم که مقامات ایرانی معتقدند که مهمترین مسئله در این زمینه آن است که دولت آمریکا بطور یکجانبه تمامی تحریم‌ها را لغو کند.»

روسیه مذاکره‌ای با آمریکا درباره خط لوله گاز "جریان شمالی-2" انجام نخواهد داد

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین تأکید کرد که مقامات مسکو هیچ گفتگوی دوجانبه‌ای با واشنگتن پیرامون وضعیت ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" انجام نخواهند داد. وی افزود: «ما معتقدیم که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در این رابطه کاملاً غیرقانونی هستند و روند تحقق این طرح نمی‌تواند با طرف آمریکایی مورد بحث قرار بگیرد.»

پیش از این، بلینکن گفته بود که قصد دارد با لاوروف درباره این طرح که به عقیده او امنیت انرژی اروپا را در معرض خطر قرار داده، مذاکره کند.

ریابکوف همچنین گفت که روسیه در سطوح مختلف در حال انجام رایزنی‌هایی با مقامات آمریکایی درباره وخامت اوضاع کنونی در مناقشه فلسطین و اسرائیل است و این موضوع در نشست وزرای امور خارجه دو کشور نیز مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، این دیپلمات بلندپایه تأکید کرد که روسیه فعلا ضرورتی برای گسترش فهرست کشورهای غیردوست نمی‌بیند، ولی قاطعانه به هر اقدام تحریک آمیزی علیه این کشور پاسخ مناسب و به‌موقع خواهد داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.