تولیت آستان قدس رضوی گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید پیشتاز اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص راه اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و تولید علم در علوم انسانی باشد.

دانشگاه رضوی باید پیشتاز راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و تولید علم در علوم انسانی باشد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی که در محل این دانشگاه انجام شد، با تأکید بر لزوم بازنگری در برخی از رشته‌ها و برنامه‌های این دانشگاه، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین کارکردهای این دانشگاه تربیت نیروی انسانی توانمند، شایسته و متعهد به منظور رفع نیازهای تخصصی آستان قدس است، لذا سمت و سوی آموزش در این دانشگاه نیز باید در راستای نیازهای آستان قدس و کشور باشد.
وی شناخت وضعیت موجود و برنامه ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب را برای تحقق اهداف دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضروری دانست و ابراز کرد: با توجه به نیازهای آستان قدس باید تغییراتی در رشته‌های این دانشگاه داده شود البته در این خصوص نیز این اعضاء هیئت علمی دانشگاه هستند که باید نرم افزار و بستر آن را فراهم کنند.

 آستان قدس ظرفیت تأثیرگذاری جهانی دارد
حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه تقویت و گسترش دانشگاه علوم اسلامی رضوی برنامه آستان قدس است، اظهار کرد: برخی می‌گویند تمرکز دانشگاه رضوی بر نیازهای آستان قدس به معنای محدود کردن فعالیت‌های این دانشگاه است و باید به این دانشگاه نگاه جهانی داشت، پاسخ این است که باید واقعیت‌ها را دید و چشم خود را به روی حرم مطهر، این مرکز بسیار با عظمت، پر مخاطب و بین المللی گشود.
وی با بیان اینکه زائرانی از تمام جهان به حرم مطهر رضوی می‌آیند و ما از این سرمایه عظیم غافل هستیم، افزود: آستان قدس مجموعه‌ای بین المللی با ظرفیت‌ تأثیرگذاری بر جهان است، سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر از ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان به این حرم مشرف می‌شوند، توجه دانشگاه رضوی بر امر زیارت و برنامه ریزی برای این زائران میلیونی به معنای نگاه بین المللی و جهان شمول داشتن است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت‌های مشکوک آمریکا برای جذب جوانان مستعد و با استعداد عراقی، عنوان کرد: آمریکا با هزینه خود جوانان با استعداد عراقی را با هدف انحراف قشر جوان و نوجوان این کشور از ارزش های اصیل فرهنگی و دینی طی اردوهایی چند هفته‌ای به آمریکا می‌برد و در قالب برنامه‌های فشرده آموزشی می‌کوشد بر افکار و اعتقادات آنها تأثیر بگذارد، عده‌ای از تحلیل گران اعتقاد دارند ناآرامی‌های اخیر عراق نتیجه این اردوها بوده است.
وی افزود: از سوی دیگر سالانه میلیون‌ها زائر عراقی برای زیارت به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، آیا نباید بتوانیم برای استفاده از فرصت حضور آنها برنامه ریزی کنیم؟ همچنین حضور جمعیت قابل توجهی زائر از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و غیره به این حرم مطهر فرصتی مغتنم است که باید از آن برای تعمیق معارف اسلامی استفاده کنیم.

لزوم توجه به کیفیت آموزش و تدریس اثربخش
رئیس هیئت امنای دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر اینکه این دانشگاه باید در تراز نام عالم آل محمد(ص) باشد، اهمیت توجه به کیفیت آموزش و تدریس اثربخش توسط اساتید را متذکر شد و گفت: برجسته‌ترین اساتید در رشته‌های مربوطه از حیث تخصص، تعهد، دلسوزی و تفکر انقلابی باید در دانشگاه علوم اسلامی رضوی بکارگیری شوند.
وی عنوان کرد: با توجه به امکانات و بستر آموزشی مناسب دانشگاه علوم اسلامی رضوی مستعدترین و نخبه‌ترین جوانان مؤمن و انقلابی باید جذب این دانشگاه شوند، دانشگاه رضوی این ظرفیت را دارد که از حیث علمی در میان برترین دانشگاه‌های کشور قرار بگیرد.

دانشگاه رضوی باید الگوی اجرای منویات رهبری باشد
توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل علمی از دیگر تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بود.
حجت الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: فرمایشات رهبری در خصوص حوزه علمیه و دانشگاه پیش روی ما است، دانشگاه‌های آستان قدس باید در اجرا و تحقق بخشیدن به منویات بلند رهبر معظم انقلاب برای سایر مراکز آموزش عالی کشور الگو باشند.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم اسلامی باید پیشتاز اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص راه اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و تولید علم در علوم انسانی باشد، خطاب به مسئولان دانشگاه رضوی گفت: نیازی نیست این دانشگاه در تمام رشته‌ها حضور داشته باشد، روی چند رشته خاص تمرکز کنید و در آن چند رشته صاحب نظر، ایده و تولید کنند فکر و اندیشه باشید.
تولیت آستان قدس رضوی بر نگاه متفاوت و خاص رهبر معظم انقلاب به حوزه‌های علمیه اشاره و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه این ظرفیت را دارند که به علوم انسانی عمق و بسط ببخشند و این امر ویژه حوزه‌‎های علمیه است؛ بحث، مباحثه، نقد آرا و نقد بزرگان و اساتید از افتخارات حوزه‌ می‌باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه اساس درس خارج فقه حوزه علمیه نقد بزرگان حوزه است، ابراز کرد: دانشگاه رضوی اساسش حوزه است، لذا باید این نگاه عمق بخشی به علوم و دانشجویان را حفظ کند، فارغ التحصیلان این دانشگاه در هر رشته‌ای باید دانش آموختگانی عمیق با دقت های طلبگی باشند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید حسن وحدتی شبیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این دانشگاه ارائه و در ادامه تعدادی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص این دانشگاه پرداختند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.