سخنگوی صنعت برق خراسان گفت:تاکنون حدود ۵ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماینر را در کل استان خراسان جمع آوری کرده ایم که از این محل حدود ۱۰-۱۲ مگاوات صرفه جویی شده است.

۱۲ مگاوات صرفه جویی برق از محل جمع آوری ماینر هاداشته ایم

هر ساله با شروع فصل گرما، مصرف برق هم به نسبت دیگر اوقات سال افزایش پیدا می کند و بعضاً خاموشی های زیادی را تا چند ساعت در روز باعث می شود. ولی همیشه این سئوال مطرح بوده که به چه شکل می توان از این خاموشی ها جلوگیری کرد؟ اصلا برق مشهد از چه منابعی تأمین می شود؟ تا چه میزان منابع داخل استانی در تأمین برق مشهد دخیل هستند و... در همین خصوص عباس آذری سخنگوی صنعت برق خراسان توضیح داد: برق شهرستان مشهد مانند دیگر شهرها از شبکه برق سراسری تأمین و استفاده می شود و در واقع نیروگاه های داخلی استان به شبکه سراسری متصل هستند و بصورت مجزا نقشی ایفا نمی کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که چه میزان از برق مشهد و استان از نیروگاه های آبی تأمین می شود گفت : کلا یک ششم تولید برق های کشور از طریق نیروگاه های برق آبی تأمین می شود یعنی چیزی حدود ۱۰-۱۲ هزار مگاوات که البته این تولید فقط در غرب کشور می باشد.

آذری در توضیح تأثیر میزان کاهش بارندگی ها در تأمین برق مشهد گفت : مطمئناً این کاهش بارندگی ها در سال جاری در تأمین برق مشهد تأثیرگذار بوده و چیزی حدود ۵۰ درصد تا به امروز تولید نیروگاه های برق آبی کاهش داشته است تأثیر فراوانی بر تأمین برق استان خراسان داشته است که در صورتی که در این یک ماه باقی مانده از فصل بهار بارش نداشته باشیم طبیعتاً این ۵۰ درصد از نیمه مرداد ماه حتی به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. چون تا الان فقط ۶ هزار تولید برق آبی داشته ایم. البته ناگفته نماند که متأسفانه ما در استان خراسان بیشترین مصرف برقمان مربوط به بخش خانگی و تجاری است و بخش های کشاورزی و صنعت در درجه دو و سه میزان مصرف قرار دارند.

وی در خصوص برنامه های این شرکت جهت بهینه سازی مصرف برق استان خراسان افزود: از ابتدای امسال یکسری برنامه ریزی هایی در این خصوص انجام شده است و کمیته هایی هم به همین منظور تشکیل شده تا بتوانیم جهت مصرف بهینه برق برنامه ریزی و مدیریت داشته باشیم. از جمله این اقدامات یکی در میان کردن چراغ های معابر کل شهرهای استان است که از این محل توانسته ایم چیزی حدود ۴۰ مگاوات در کل استان خراسان صرفه جویی داشته باشیم.

آذری ادامه داد: در توضیح استفاده برق ادارات هم برنامه هایی برای ادارات پر مصرف داریم که طی بخش نامه ای که از سوی وزارت نیرو به ما و استانداری خراسان رضوی و کل استانداری های استان ابلاغ شده تا بتوانیم پیک بار ادارات را نسبت به میزان مصرف مشابه در سال گذشته کاهش دهیم و از آن جایی که خوشبختانه چون کنتورهای تمام ادارات هوشمند می باشد این امکان از سوی ما وجود دارد تا بتوانیم جهت پایش مصرف ادارات مختلف اقدام کنیم و در صورتی که ادارات از این میزان مصرف عبور کنند ما این امکان را داریم که برق مصرفی آنها را قطع کنیم.

سخنگوی صنعت برق استان خراسان گفت : ضمن اینکه تفاهم نامه ای را با کل مشترکین صنایع استان داریم که قرار شده با همکاری صنایع استان بتوانیم چیزی حدود ۲۰۰ مگاوات از این محل نیز صرفه‌جویی مصرف برق داشته باشیم.

وی اضافه کرد : حدود ۵۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق با روشن کردن دیزل های اضطراری در روزها و ماه های پیک، توسط ادارات، هتل ها، صنایع بزرگ، بیمارستان ها و... که بدین منظور تفاهم نامه ای با این مشترکان بسته شده است.

عباس آذری ادامه داد: در بخش کشاورزی هم در سطح استان همه سعی ما این است که بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم در صورتی که مردم در مصرف برق و صرفه جویی در آن با ما همکاری کنند مثل کم کردن دمای کولرهای گازی روی عدد ۲۵ و کولرهای آبی دور کند و... بتوانیم تابستان خوب و بدون خاموشی را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کاهش تولید برق در صادرات آن تأثیر گذار خواهد بود یا خیر گفت: صادرات آنچنانی در کل استان نداریم معادل آنچه برق  به افغانستان صادر می کنیم کمی بیشتر از ترکمنستان واردات داریم.

 آذری در توضیح این که ماینرها تا چه میزان در میزان مصرف برق دخیل هستند گفت: تاکنون حدود ۵ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماینر را در کل استان خراسان جمع آوری کرده ایم که از این محل حدود ۱۰-۱۲ مگاوات صرفه جویی شده است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.