چهارمحال و بختیاری: هنگامی‌که در خبرها می‌شنویم ایران با خشک‌سالی بی‌سابقه در طول ۵۰ سال اخیر روبرو شده باید این موضوع را در تمامی حوزه‌هایی که آب مصرف می‌کنیم جدی بگیریم.

چهار محال و بختیاری عطش دارد؛ ۲۰۰ شهر و روستا در صف آب

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: استان چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است که به دلیل قرار گرفتن چشمه زاینده‌رود در این استان چنین به ذهن متبادر می‌کند که نباید مشکلی برای تأمین آب داشته باشد اما واقعیت این است که افزون بر ۱۱ دشت این استان در فهرست دشت‌های ممنوعه و بحرانی قرار گرفته است.

کمبود آب متأسفانه این استان را در تنش آبی جدی قرار داده و به بسیاری از محصولات دیم نیز خسارت جدی وارد کرده است و بنا بر اظهارات مسئولان، آب آشامیدنی افزون بر ۱۳۸هزار نفر از مردم۲۰۰ شهر و روستای این استان باید به‌زودی از طریق تانکر سیار تأمین شود!

افزایش تشنگی

در همین راستا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۱۲ دشت در استان گفت: به دلیل بروز خشک‌سالی هم‌اکنون ۱۱ دشت این استان ممنوعه و بحرانی است.

احمدرضا محمدی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد:خشک‌سالی‌های افزون بر یک دهه گذشته در چهارمحال و بختیاری، وضعیت منابع آبی ۳۰۲ شهر و روستای استان با بیش از ۷۱۸ هزار نفر جمعیت را در حالت تنش آبی قرار داده است.

محمدی شاخص بهره‌مندی آب در جمعیت شهری چهارمحال و بختیاری را ۱۰۰ درصد و در جمعیت روستایی ۷۸.۷ درصد اعلام و تصریح کرد: گذر از بحران آب در ۱۰۲ شهر و روستای استان به ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی یادآور شد: آب آشامیدنی افزون بر ۱۳۸هزار نفر از مردم۲۰۰ شهر و روستای این استان باید به‌زودی از طریق تانکر سیار تأمین شود.

محمدی گفت:حفر چاه جدید در برخی از مناطق چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرهایی مانند سفیددشت شهرستان بروجن پاسخ‌گوی نیاز نیست و عمر برخی از این چاه‌ها به کمتر از یک سال رسیده است.

کاهش محصولات کشاورزی

در همین حال رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز  از کاهش محصولات به دلیل کاهش بارندگی در دیم‌زارها خبر می‌دهد.

عطاءالله ابراهیمی اظهار می‌کند: در سال زراعی جاری ۸۶ هزار و ۳۵۳ هکتار از مساحت استان به کشت گندم، جو و کلزا در بخش دیم و آبی قرار گرفت که از این سطح ۲۴ هزار و ۱۹۱ هکتار به علت خشک‌سالی با خسارت و کاهش ۴۹ هزار و ۹۷۹ تنی محصولات کشاورزی مواجه شد.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه  در سطح ۴۵ هزار و ۴۹۱ هکتار از باغ‌های چهارمحال و بختیاری ۱۵ هزار و ۹۰۰ هکتار دچار خسارت سرمازدگی و خشک‌سالی شده است.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از پدیده خشک‌سالی در بخش دام، زنبورداری، مزرعه‌های پرورش ماهی سرد آبی و ماکیان یادآور می‌شود:  میزان تولید در این حوزه‌ها با کاهش ۴۳۴ هزار و ۲۰۰ تنی مواجه شد.

قرار گرفتن روستاها در صف آب

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به خشک‌سالی‌های مستمر افزون بر ۱۰ سال گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت موجود اظهار کرده و می گوید: هم‌اکنون ۱۰۰ روستای این استان با کمبود آب آشامیدنی مواجه است که امکان افزایش آن تا ۲۰۰ روستا وجود دارد.

اقبال عباسی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌ها در چهارمحال و بختیاری می افزاید:  البته این در حالی است که میانگین کاهش بارندگی در کشور برای سال زراعی جاری ۵۵ درصد اعلام‌شده که چهارمحال و بختیاری ۱۵ درصد کمتر است.

وی بابیان اینکه منابع آب این استان در بخش‌های مختلف وضعیت مطلوبی ندارد اذعان می کند: چهارمحال و بختیاری متأسفانه با کمبود شدید بارندگی مواجه و منابع آب بخش‌های مختلف آن با کاهش و کمبود شدید مواجه شده است.

وی یادآور می شد: مشکلاتی برای کشاورزان، باغداران، دامداران و شیلات داران خسارت‌دیده از خشک‌سالی‌های اخیر پیش‌آمده که باید از طریق اختصاص کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی نسبت به مدیریت آن اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.