بجنورد- سرپرست مدیریت امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی از کاهش زیر کشت برنج در استان در سال جاری خبر داد.

کاهش بارندگی سطح زیر کشت برنج در خراسان شمالی را کاهش داد

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ پژمان شهابی گفت: به دلیل کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری و نفوذ خشک‌سالی، اراضی زیر کشت برنج در استان به یک‌سوم سنوات گذشته کاهش یافت.

وی افزود: در سال‌های گذشته ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی زیر کشت برنج قرارمی گرفت که در سال زراعی جاری سطح زیر کشت این محصول آب بر به ۷۵۰ هکتار کاهش یافت.

سرپرست مدیریت امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین ادامه داد: در سال زراعی جاری کشت برنج صرفاً در روستاهای شیرین دره و محمدآباد شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان شمالی که در پایین‌دست سد شیرین دره واقع شدند و ازلحاظ تأمین آب برای کشت برنج مشکل کمتری دارند، انجام می‌شود.

شهابی بابیان اینکه کشاورزان لوبیا قرمز را جایگزین برنج کنند گفت: این محصول در صورت کشت اصولی در هر هکتار چهار تن محصول می‌دهد که بازدهی بیشتری ازلحاظ اقتصادی و تولیدی برای کشاورزان خواهد داشت.

وی افزود: کشت لوبیا علاوه بر هزینه پایین و درآمد بیشتر برای کشاورزان، ازلحاظ نگهداشت خاک نیز ساختمان آن را حفظ خواهد کرد و برای سنوات آینده کشت محصول را آسان‌تر می‌کند.

کشت برنج در ۳۰ روستا و در ۸۰۰ قطعه زمین به‌عنوان کشت دوم انجام می‌شود و بیشترین میزان کشت این محصول در شهرستان مانه و سملقان انجام می‌شود که ارقان این محصول سدری دم‌سیاه، سنگ طارم، طارم هاشمی و طارم دم‌سیاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.