لاریجانی درباره پخش برنامه‌ هویت در صدا و سیما گفت: من دیر متوجه این برنامه شدم و می‌پذیرم اشتباه بوده است. زیر دستان من این کار را کردند. بعد از این اتفاق برنامه چهره‌های ماندگار را داشتیم که تلاش کردیم جبران کنیم. 

لاریجانی: من جزو جبهه واقعی انقلاب هستم/برنامه هویت اشتباه بود، می پذیرم

قدس آنلاین: علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ در کلاب هاوس، در پاسخ به سوالی درباره حجاب گفت: مسئله حجاب یک موضوع فرهنگی است و با کار فرهنگی باید آن را سامان دهد. همین پدیده وارد ماجراهای سیاسی شد. مسئله زنان ورای این موضوعات است. در آمریکا و اروپا چرا فمینسیت‌ها با حکومت‌ها درگیر هستند؟ در گذشته حقوق آن‌ها داده نشده و این‌ها آمادگی رعایت را ندارند. زنان بخاطر مسئولیت‌هایشان در فرزندآوری و اداره خانواده برای رقابت با مردان برایشان چند قانون تصویب کردیم.

وی ادامه داد: زنان نباید پرده‌نشین باشند و باید به جد در جامعه حضور داشته باشند، نه به استدلال فمینیست‌ها بلکه به استدلال اسلام این کار را انجام دادیم.

وی درباره حصر هم گفت: در شورای عالی امنیت برای حصر زمان کوتاهی در نظر گرفته شود و بنا نبود انقدر طولانی باشد. الان هم رئیس جمهور هم می‌تواند جلسه ای بگذارد و این موضوع را پایان بدهد.

لاریجانی با بیان اینکه گاهی به عنوان دولت سوم روحانی تبلیغانی علیه من می‌کنند و گاهی حتی از پول بیت المال این تبلیغات را علیه من می‌کنند، گفت: من یکی از مدیرانی بودم که از ابتدای انقلاب دنبال حل مسئله تولید داخل بودم. در زمینه نحوه تولید کارهای فاخر در تلویزیون با دقت انجام می‌شد، اولش که آمدم یک شورای موسیقی ایجاد کردیم و مرحوم آقای شجریان که با ما دوست بودند به این شورا آمدند. بعد دیدم یک عده‌ای از این موضوع انتقاد کردند، گوش من برای انتقاد باز است، اما قبول کنید یک مدیر نباید در قبال برخی ایرادات سلیقه‌ای تسلیم بشود. در مسئله اجرایی من حتما با دولت فعلی فرق می‌کنم، یکی از اشکالات این دولت عدم جدیت در کار است. البته خدمات زیادی هم انجام دادند و وزرای مختلف زحمت زیادی کشیدند. حداقل برای ۲۰ سال آینده اقتصاد باید مسئله اصلی کشور باشد.

کنار نمی‌روم

وی در پاسخ به سوالِ فرناز فصیحی، خبرنگار نیویورک تایمز که پرسیده بود شما نماینده کدام طیف سیاسی هستید و چگونه می‌خواهید مردم را به صندوق رای بیاورید؟، گفت: مگر باید هرکسی می‌آید جزو این افراد باشد. یک عده اسم خودشان را جبهه مردم گذاشتند، جبهه انقلاب همه مردم هستند نه آن افرادی که با کفش پراکنی و تندروی می‌خواهند مشکلات را حل کنند، این‌ها جبهه انقلاب واقعی نیستند. من جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم. جبهه انقلاب واقعی یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند

وی ادامه داد: حتما باید کاری کنیم که مردم در انتخابات حضور داشته باشند، این انتخابات سرنوشت مردم است. مردم باید بدانند هرچه با آگاهی در انتخابات شرکت کنند، امید به حل موضوع بیشتر می‌شود.

محمد علی ابطحی فعال اصلاح طلب هم از لاریجانی پرسید« شما چه رابطه ای با آقای رئیسی با آن طیف دارید؟ برای رقابت با آن‌ها آمدید یا قصد همکاری با آن‌ها را دارید؟»

لاریجانی گفت:‌من این دسته‌بندی‌های متعارف را چندان قبول ندارم و امروز جامعه ما به چنین تصمیم گیری قائل نیست. من بنا ندارم از این انتخابات کنار بروم. من یک وظیفه‌ای دارم که باید انجام بدهم.

منتی سر من نگذارند

لاریجانی گفت: ما نباید کابینه را از قبل پیش فروش کنیم، افراد باصلاحیت زیادی بین مردم وجود دارند که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم. هدف من این است که چنین نظمی ایجاد شود که اعلام رسمی بشود و افراد رزومه خود را ارائه کنند و بعد مصاحبه انتخاب شود.

وی با بیان اینکه درباره انتقادات اعتراضات ۹۸ خودشان باید پاسخگو باشند، افزود: من مطلب آقای مطهری را شنیدم، چند بار به ایشان هم گفتم؛ ایشان یک کش مکشی در کمیسیون پیدا کردند و استیضاح رخ نداد. البته که در آن موضوع این مسئله که چنین اتفاقی مصلحت نیست مطرح شده بود به همین دلیل خیلی امضاها را پس گرفتند. ایشان هم انسانی نیست که زیربار این موضوع برود.

یک نفز از مخاطبان گفت: من در دوره برادر شما بارها به دادگاه رفتم و درب تعداد بالایی از رسانه‌ها بخاطر انتقاد از شما بسته شدند، لاریجانی پاسخ داد: من از هیچکدام از رسانه‌ها شکایتی نکردم، من بخاطر دارم که یک بار با مسئول رجانیوز برخورد کنند و من گفتم من شکایتی از این کار ندارم. چندین بار از دادستان تهران خواستم این کار را انجام ندهند، داخل مجلس هم دوستان عصبانی می‌شدند و حرف‌هایی می‌زدند که دنبال نمی‌‎کردیم.

من همینجا اعلام می‌کنم از افرادی که به من توهین کردند شکایتی ندارم و از قوه قضاییه خواهش می‌کنم رسیدگی نکنند و منتی سر من نگذارند.

رئیس مجلس دهم در پاسخ به سؤالی درباره تصویب برجام در مدت زمانی کوتاه در مجلس هم گفت: اگر کسی بتواند موضوع به این مهمی را در ۲۰ دقیقه به نتیجه برساند خیلی مدیر قوی است، حتماً به او رای بدهد. اما ماجرا این طور نیست، بحث برجام یک اقدامات پشت صحنه‌ای داشت و از حدود دو ماه قبل بحث شد و به توافق رسیدیم. از دو ماه قبل بین دو فراکسیون مجلس جلساتی برگزار شد و به تصویب رسید. در شورای امنیت ملی از دو فراکسیون مجلس دعوت شد و بحث شد . کمیسیون ویژه ای هم تشکیل شد و پس از چندین جلسه بحث در کمیسیون امنیت ملی نیز این هم بحث انجام شد .

وی ادامه داد: زمان برای بررسی این موضوع در مجلس کوتاه بود و باید با یک تفاهم قبلی به نتیجه می‌رسیدیم. یک کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شد و چند جلسه تشکیل شد. در صحن مجلس با حضور آقای ظریف ۳ ساعت بحث شد، یک بار دیگر ۲ ساعت بحث شد و ... یک جلسه هم چهار ساعت در کلیات بحث شد و موقع اذان ظهر رأی گرفتیم.البته آقایان توافقی که داشتیم را صحن بهم زدند و اصرار کردند ۴۰۰ پیشنهاد مطرح شود، این یعنی نمی‌خواستند برجام سروقت تصویب شود. من نمی‌توانستم کشور را با این کار به خطر بیاندازم، گاهی ادعا می‌کنند که این طرح مورد تایید رهبری نبوده است، اصلا باور می‌کنید؟ اگر این طور است چرا از رئیس مجلس و کمیسیون مربوطه تشکر کردند؟

آقایان می‌گویند که این کار خیانت است، چرا شورای نگهبان ظرف چند ساعت اعلام نظر کرد؟ اگر این طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست آن را نگه‌دارد. یک مقدار مسئله عمیق‌تر است، این که نوجوانی سرش را سطل آشغال می‌کند ما را می‌کشد، فقر در کشور ما چیزی در حدود ۰.۴ شده است. امروز باید سریع‌تر تلاش کنیم به تفاهم برسیم.

اگر برجام چیز نجسی بود، چرا الان زیرش نمی‌زنند؟ برجام در آن دوره کار درست و دقیق کشور بود. الان هم معتقدم برای نجات کشور باید شرایط را برای یک تفاهم مهیا کنیم.اینگونه مسائل نیازمند یک رویکرد خاص است. با تند سخنرانی کردن در نماز جمعه مذاکرات بین‌المللی حل نمی شود.

لاریجانی درباره عملکرد برادرانش گفت: وقتی آقای دکتر جواد نظرش درباره برجام با من متفاوت است، نشان می‌دهد که ما نظرات متفاوتی در مسائلی سیاسی و اجتماعی داریم. همه خانواده‌ها هم این طور هستند، این موضوع طبیعی است. خانواده ما افراد بزرگسالی هستند که نظراتشان متفاوت است، وقتی نظرم درباره برجام با خانواده متفاوت است فاصله‌گذاری انجام می‌شود. مگر شما امشب آمدید بین خانواده ما اختلاف بیاندازید؟ اگر به تاریخ نگاه کنید متوجه می‌شوید من از برادرم انتقاد کردم و حتی خصوصی به ایشان گفتم که رفتار برخی دادستان‌ها درست نیست. پشت تریبون مجلس هم انتقاد کردم. هر کسی باید کار خودش را به درستی انجام بدهد.

از وی درباره مسؤولیت وی در شورای عالی امنیت ملی سؤال شد و لاریجانی گفت: وضع قطعنامه‌ها روشن است، آقای جلیلی هم این مطلب شما را فرموده بودند. کافی است که قطعنامه‌ها را بخوانید موضوع عجیبی نیست. مثلا قطعنامه ۱۹۲۹ جزو بدترین قطعنامه‌های شورای امنیت در طول تاریخش بود. یعنی همه فعالیت‌های بانکی و بیمه‌ای را تحریم کردند و اجازه بازرسی محموله ایرانی به کشورهای مختلف دادند.یا در بخشنامه ۱۸۰۳ همه مذاکرات تجاری دچار تحریم شد، این احتیاج به کاوش دارد. اما قطعنامه‌های قبلی خیلی از گروه مشکلات مردم نبود و روی مسئله هسته‌ای تمرکز می‌شد. این داستان ربطی به بانک‌ها نداشت. چرا در سعدآباد و پاریس انقدر عقب نشینی صورت گرفت؟ چون یک زنجیره از سانتریفیوژ نداشتیم.

ما تازه فروردین ۱۳۸۵ توانستیم سانتریفیوژ بخریم. آن زمان ما مجبور به مقاومت بودیم چون جلو آمده بودند. اما وقتی دیدند اراده ما قوی است در تاریخ ۲۱/۰۴/۱۳۸۵ وزیر خارجه آمریکا گفت که آماده مصاحبه هستند. قطعنامه اول زمان شروع جنگ ۳۳ روزه رخ داد، ما در آن زمان در بروکسل در حال مذاکره بودیم.

وقتی آن‌ها دیدند که در جنگ ۳۳ روزه نمی‌توانند موفق شوند آقای کیسینجر یک نامه‌ای نوشت که قطعنامه باید صادر شود، یعنی دلیل این موضوع خارجی بود. 

درباره دو قطعنامه دیگر هم باید بگویم که متاسفانه در داخل کشور در بحث هسته‌ای اختلاف نظر به وجود آمد و من پنج یا شش ماه بعد از شروع کار استعفا دادم چون دیدم نمی شد کاری انجام داد، اما این موضوع رسانه‌ای نشد.

ما یک زمانی مجبور بودیم که مقاومت کنیم، چون به تعبیر امروز در میدان چیزی نداشتیم. یک سری کارهای جدید هم به این مسئله هسته‌ای اضافه کردیم، مثلا درباره موضوع هولوکاست صحبت می‌کردند و تمام جبهه غرب علیه ما سوار می‌شدند، من اصلا موافق این موضوع نبودم.

در یک مقطعی ما روی ۳هزار سانتریفیوژ به توافق رسیدیم اما در داخل پذیرشی نشد و می‎‌گفتند مسئله هسته‌ای در کشور حل شده است. من در اواخر کار در لیسبون طرحی با آقای سولانا مطرح کردم که مشکلات آژانس را در دو ماه به شکل مرحله‌ای حل کنیم. از آنجا در وین با آقای البرادعی توافق کردیم هر موضوعی که حل شد را اعلام کنند و ما به دنبال موضوع بعدی رفتیم.

شش موضوع متفاوت را مشخص کردیم و دانه دانه موضوعات حل شد. حل این گونه مسائل به تدبیر احتیاج دارد. با سخنرانی در نمازجمعه و دادوبی‌داد که نمی‌توانیم این‌ها را حل کنیم.

به میرحسین موسوی تبریک نگفتم

علی لاریجانی همچنین گفت:  ما آرای شورای نگهبان درباره آقای احمدی نژاد را تایید می‌کنیم. من به آقای موسوی تبریک نگفتم و غروب روز شنبه پیش آقای مهندس موسوی رفتم و گفتم که این مسئله را پایان بدهند و ملاقاتی با مقام معظم رهبری داشتند تا مسئله حل شود. روز بعدی هم این اتفاق رخ داد.

همین کار را با آقای کروبی انجام دادم. دو سنخ رفتار انجام می‌شد، یک عده روی آتش بنزین می‌ریختند اما به نظر من مسئله باید حل می‌شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.