نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: برخی از سقط‌های جنین نیز توسط زنان کارمند شکل می‌گیرد زیرا مادر بودن با کار و فعالیت آن‌ها سازگار نیست، قانونگذار باید شرایط بهتری را برای این افراد در نظر بگیرد و فرزندپروری را جزو شغل خانم‌ها محسوب کند.

قانونگذار باید شرایط بهتری برای فرزندپروری مادران شاغل در نظر بگیرد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید احمد علم الهدی در نشست قرارگاه مواسات و همدلی خراسان رضوی برای راه‌اندازی مرکز مردمی نفس با هدف جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین شرعی اظهار کرد: از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۴۰ بار رهبر معظم انقلاب، موضوع جمعیت را مطرح کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: باید فعالیت‌های اجرایی برای رفع موانع ازدواج و فرزندآوری بررسی شود و سپس بر موضوع فرهنگ‌سازی تاکید شود زیرا به صورت غریزی تقاضا برای ازدواج وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی فقها بر اساس نیاز کشور، برای مدت کوتاهی موضوع کنترل جمعیت را تایید کردند ولی در صورت کلی جلوگیری از بچه‌دار شدن و عقیم‌سازی یک عمل حرام الهی است و دستگاه قضایی نیز باید در این موضوع ورود کند.

آیت الله علم الهدی با استناد به آیات قرآن کریم اضافه کرد: شیطان در کار خود نوآوری ندارد و اصول کار او از گذشته تاکنون ثابت است و به همین دلیل کشورهای استکباری با طمع خود نسبت به سایر کشورها، موضوع تنظیم خانواده و کاهش نسل را در میان آنها پیاده می‌کنند تا آینده آن کشورها را به خطر اندازند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه برخی افراد و دستگاه‌های نفوذی در موضوع تنظیم خانواده نیز به عنوان مجری در کشور ما در حال فعالیت هستند، افزود: در گذشته و با حمایت خانواده‌ها، ازدواج در سنین کم شکل می‌گرفت و در فاصله هر ۲۰ سال معادل صددرصد به جمعیت کشور اضافه می‌شد و بر آن اساس باید جمعیت کنونی ایران بیش از ۱۵۰ میلیون نفر باشد ولی جمعیت کنونی کشور حدود ۸۰ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته سیاست اقتصاد مقاومتی به دلیل کمبود نیروی انسانی به خوبی اجرا نشد چرا که نیروی انسانی در به نتیجه رسیدن اقتصاد مقاومتی تأثیر دارد و باید با نیروی انسانی خود و برای منافع اقتصادی خود در داخل کشور تلاش کنیم.

آیت الله علم الهدی بزرگترین زیان اقتصادی هر کشوری را تأمین نیروی کار خود از سایر کشورها دانست و گفت: جوانان بالغ، انگیزه برای ازدواج دارند ولی موانعی بر سر راه آن‌ها وجود دارد، باید شرایطی برای استفاده از مسکن و خوابگاه‌های متأهلی در محیط‌های آموزشی همچون دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه فراهم شود تا افراد متأهل به راحتی بتوانند در کنار درس خواندن به خانواده خود نیز برسند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از سقط‌های جنین نیز توسط زنان کارمند شکل می‌گیرد زیرا مادر بودن با کار و فعالیت  آن‌ها سازگار نیست، تاکید کرد: قانونگذار باید شرایط بهتری را برای این افراد در نظر بگیرد و فرزندپروری را جزو شغل خانم‌ها محسوب کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه فرزندآوری نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: قانونگذار کمتر از ۴۰ درصد مشکلات این موضوع را می‌تواند حل کند و تا زمانی که باورهای مردم در موضوع ازدیاد نسل تغییر نکند چالش کمبود نسل برای کشور وجود دارد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: فرهنگ اشتباه گذشته که فرزند کمتر را مساوی با زندگی بهتر تعریف می‌کرد هنوز در جامعه رواج دارد و شاهد هستیم که بسیاری از افراد مشکل مالی و مسکن ندارند ولی برای ازدواج هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و به همین دلیل برای تغییر نگرش به کار فرهنگی نیاز است.

وی یادآور شد: رهبر انقلاب اسلامی بر اساس شرایط کشور و موضوع کاهش جمعیت، ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت را مطرح کردند، در مقطعی موضوع کنترل جمعیت به عنوان یک سیاست کوتاه‌مدت نظام در نظر گرفته شد ولی خواسته یا ناخواسته این موضوع تاکنون ادامه پیدا کرده و اکنون کشور در حال مواجه شدن با یک بحران جدی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه این سیاست باعث شده است که هم اکنون با کاهش جمعیت در کشور مواجه هستیم و در سال‌های آینده نیز با کاهش نیروی جوان و افزایش میانگین سنتی جمعیت روبه‌رو خواهیم بود.

پژمانفر با اشاره به طرح جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی گفت: در اولین جلسه رسمی مجلس یازدهم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی این طرح را اعلام وصول کرد و اکنون در شورای نگهبان برای رفع برخی اشکالات قرار دارد به زودی این طرح ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به موانع جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری مانند سربازی، تحصیل، مسکن و اشتغال، متذکر شد: در طرح مذکور همه این مسائل مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس کف حقوق سربازان در بودجه امسال بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افراد متاهل نسبت با مجردان در شرایط مساوی استخدام، در اولویت قرار می‌گیرند، گفت: همچنین موضوع مسکن برای دانشجویان متأهل یکی دیگر از مواردی است که در این طرح بر آن تاکید شده است.

پژمانفر افزود: از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها که به دلایل مختلف نتوانسته‌اند فرزندی داشته باشند و بر همین اساس خدمات بیمه‌ای برای باروری و حل مشکل این خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ارزش والای مادر شدن در جامعه کمرنگ شده است، عنوان کرد: باید به خانواده‌ها تاکید شود که کاری مهم‌تر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی نیز گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۲۱۰۰ میلادی جمعیت ایران در خوشبینانه ترین شرایط به ۱۰۰ میلیون نفر و در بدبینانه‌ترین حالت به ۳۲ میلیون نفر خواهد رسید که ۴۷درصد این جمعیت نیز بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت.

دکتر محسن ذاکریان افزود: بر همین اساس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی  موضوع سقط اولاد را در دستور کار خود قرار داد زیرا طبق آمارها ۲ درصد باروری‌ها به صورت ناخواسته از بین می‌روند و همچنین سه درصد باروری‌ها نیز به صورت قانونی و درمانی به سقط جنین منتهی می‌شود ولی نکته مهم این است که ۹۵ درصد دیگر مربوط به سقط‌های جنایی توسط والدین شرعی است که حتی این روش نیز در سایر ادیان مورد نکوهش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم روزانه ۷۵ سقط در خراسان رضوی شکل می‌گیرد که این موضوع باعث از بین رفتن سالانه ۲۷ هزار جنین توسط والدین می‌شود.

رئیس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: بر همین اساس طرح اولیه راه‌اندازی مرکز مردمی «نفس» به منظور جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین در بهمن سال ۱۳۹۹ شکل گرفت و با وجود این که این موضوع تاکنون سابقه اجرایی نداشت با حمایت مسؤولان استانی به خوبی پیگیری شد.

ذاکریان افزود: در یک شبکه‌سازی گسترده، ماماها می‌توانند خانواده‌هایی را که به دلالیل مختلف قصد از بین بردن جنین خود را دارند به این مرکز معرفی کنند تا با اقدامات مناسبی چون مشاوره‌های خانوادگی و دینی، مراقبت در دوران بارداری و شیردهی، همراه با حمایت معیشتی از خانواده‌های معسر از سقط جنین جلوگیری شود.

رئیس دادگستری خراسان رضوی نیز گفت: اقدامات خوبی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موضوع افزایش جمعیت صورت گرفته است.

غلامعلی صادقی افزود: از بین بردن جنین جزو رفتارهای مجرمانه است که باید شعب و قضات ویژه در استان خراسان رضوی برای رسیدگی به این رفتار مجرمانه پیش‌بینی کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: اگر نتوانیم از متولدین دهه ۶۰ کشور به خوبی استفاده کنیم نمی‌توانیم کسری جمعیت کشور را جبران کنیم و بر همین اساس برنامه ساخت خوابگاه متأهلی هزار واحدی توسط این دانشگاه برای دانشجویان علوم پزشکی در دستور کار قرار دارد.

دکتر سید محمدحسین بحرینی طوسی افزود: همان طور که در موضوع پیشگیری از کرونا و به صورت جمعی اقدامات مناسبی شکل گرفت باید برای بحران جمعیت همکاری جمعی انجام شود.

وی ادامه داد: مدیران مختلف کشور باید متوجه این موضوع باشند که خطر کاهش جمعیت در پیش است و با چالش بزرگ کمتر از سه سال فاصله داریم و اگر در این موضوع به درستی برنامه‌ریزی نشود عواقب غیرقابل جبرانی برای کشور دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.