گردهمایی مادران مروج فرزندآوری با هدف تغییر فرهنگ جمعیتی و مقابله با بحران پیری جمعیت به همت بنیاد کرامت آستان قدس رضوی برگزار شد.

گردهمایی مادران مروج فرزندآوری برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، نامگذاری روزی ملی به نام «جمعیت»، یادآور سقوط شاخصه‌های رشد جمعیت در کشورمان و خطر قریب الوقوع به صفر رسیدن زادوولد و پیری زودهنگام جامعه ایرانی است که در روزهای گذشته نیز هشدارهای آن از سوی مجامع رسمی و علمی کشور ارائه شد. خطری که هنوز از سوی مسئولان و اقشار مختلف مردم جدی گرفته نشده و شاید دیری نپاید که تبعات کوچک و بزرگ آن دامنگیرمان شود.

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی به عنوان یکی از متولیان نقش‌آفرین در حوزه‌های مرتبط با خانواده وارد عمل شده تا در حد بضاعت خود در فاصله زمانی حدود ۲۰ سال تا پیری جمعیت کشور، در جهت تغییر فرهنگ وارداتی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» کاری انجام دهد.

به همین سبب، همزمان با سی‌ام اردیبهشت، روز ملی جمعیت گردهمایی «مادران مروج فرزندآوری» به صورت پخش زنده از حرم منور حضرت رضا(ع) در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

مجاهدان جبهه فرزندآوری

حجت الاسلام محمد مسلم وافی به عنوان کارشناس علوم دینی و یکی از والدین منتخب طرح «شکوه مادری» پیرامون موضوع ارزش فرزند و فرزندآوری از منظر دین با چند هزار بیننده آنلاین همایش گفتگو کرد.

وی ابتدا درباره ارزش مادران به عنوان محملی برای پرورش اشرف مخلوقات در وجودشان از منظر روایات متعدد از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در می‌فرمایند: مادران در دوران بارداری و در حال شیردهی اجر مجاهد در راه خدا را دارد و اگر در زمان وضع حمل از دنیا برود، اجر شهید برایش ثبت می‌شود.

وی مادران دارای چند فرزند را صاحب توفیق خواند و  با اشاره به آغاز اجرای مرحله دوم طرح «شکوه مادری» در جریان این گردهمایی، گفت:در وهله نخست بانوان باید بدانند که در این برهه حساس، کشورمان با چه خطری روبرو است. طبق آمار رسمی سازمان‌های بین‌المللی تا سال ۱۴۰۵ کشورمان در یک تله جمعیتی می‌افتد و هر کشور دچار شده به این تله، ۱۱۵ سال طول کشیده به حالت اول برگردد.

وی با ارائه پیشنهادی برای کمک به تغییر فرهنگ فرزندآوری ابراز کرد: شبکه مادران خادمیار عضو این طرح، شهر به شهر، محله به محله باید «تعاونی فرزندآوری» راه بیندازند تا ضمن همراهی با خانواده‌های پرجمعیت، به تغییر فرهنگ مخالف فرزندآوری منجر شود.

این کارشناس علوم دینی با بیان فرازی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب با این مضمون که «هیچ خطری بالاتر از خطر پیری جمعیت نیست»، اضافه کرد: ما باید به خانواده‌های دچار گرفتاری‌های اقتصادی در پرورش فرزند کمک کنیم و با همراهی در این حرکت فرهنگی، خطر جدی کاهش جمعیت را در کشورمان برطرف کنیم.

      

شبکه‌ای برای تغییر فرهنگ جمعیتی

در بخش دیگری از این همایش برخط، فاطمه دژبرد رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با بیان اینکه این گردهمایی بستری برای افتتاحیه رویداد بین‌المللی «شمین رضوی» است، گفت: در راستای ادامه طرح «شکوه مادری» با محور تقدیر از مادران موفق در عرصه‌های مختلف اجتماعی صاحب چند فرزند، «شبکه مادران نسل رضوی» در نظر گرفته شده تا مادران تکریم شده در قامت مروج فرهنگ فرزندآوری در شهر خودشان وارد عمل شوند. به این ترتیب مادران صاحب چند فرزند به کنشگران فعال عرصه فرهنگ سازی افزایش جمعیت بدل می‌شوند.   

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه تغییر فرهنگ باید خود مردم دخیل و دست اندرکار باشند، به جزئیات بیشتری از شکل عملکرد این شبکه ملی بیان کرد: این مادران، هسته‌های فرزندآوری را در محله و منطقه زندگی خودشان تشکیل می‌دهند و هر کدام سه تا پنج نفر از مادران بی‌اطلاع از خطرات کاهش جمعیت را جذب می‌کنند و در طول یکسال فعالیت‌های مرتبطی را با اعضای هسته خود پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به نمونه‌ای از این دست فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای اعضای هسته‌ها، عنوان کرد: اعضا هر هسته در کانال «شکوه مادری» عضو می‌شوند و از محتواهای آموزشی مرتبط با ارزش و اهمیت فرزندآوری استفاده می‌کنند و سپس در آزمون‌های در نظر گرفته شده شرکت می‌کنند. برگزاری دوره‌های مطالعاتی نیز از دیگر فعالیت‌های مشارکتی برای اعضای هسته‌ها است.  

به گفته دژبرد، اعضای هسته‌ها با انجام هر فعالیت امتیازاتی کسب می‌کنند که در دومین رویداد «شکوه مادری» که همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می‌شود، برگزیدگان این دوره یکساله معرفی می‌شوند. برآیند فعالیت‌ها و افزایش کسب آگاهی اعضای برگزیده باید نشانگر افزایش میانگین فرزندآوری، هر چند با درصد اندک باشد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.