نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هویت اصلی یک جامعه به جوان جامعه است و محور اقتدار و نبوغ جامعه نیز در اختیار جوانان آن جامعه و مردم است.

جوانان محور اصلی نبوغ و هویت‌ساز جامعه اسلامی هستند

به گزارش قدس آنلاین ، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: کلام ما در خطبه نخست در هفته‌های گذشته در ارتباط با تقوای عملی بود و مبحثی که از هفته قبل آغاز کردیم در موضوع تقوای عملی در ارتباط با جوانان بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در این مسئله باید به نقطه وظایف فردی، خانوادگی و اجتماعی در مقابل جوان توجه کرد؛ معمولا در مقام نقد جوانان خیلی حرف می‌زنیم اما در مقام بیان این واقعیت که افراد در برابر جوان چه وظیفه‌ای دارند و مسئولیت پدر و مادر و نظام و جامعه در برابر جوان چیست بحث نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هویت اصلی یک جامعه به جوان جامعه است و محور اقتدار و نبوغ جامعه نیز در اختیار جوانان آن جامعه و مردم است و خداوند متعال در سوره مبارکاه قصص یک نکته تجربی را در این زمینه تذکر می‌دهند و آن عملکرد فرعون به عنوان نماد حاکمیت شیطانی در برابر بنی اسرائیل بود.

وی با اشاره به اینکه جریان جمعیت کشور ما با یک حساب عادی در منوالی که بایستی توسعه می‌یفت نیست افزود: امروز مشکل ما مشکل جمعیتی است؛ اکنون قریب به 150 میلیون نفر می‌بایست جمعیت کشور می‌بود اما امروز زیر 80 میلیون است؛ در زمینه فقدان نیروی انسانی مشکلاتی برایمان رخ خواهد داد و اگر بنا شد جامعه ما جوان نبود تبدیل به جامعه‌ای فرسوده خواهیم شد که منابع طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا اینکه از میان می‌رود.

خطیب جمعه مشهدمقدس گفت: اگر منابع طبیعی از میان برود قطعا از نظر معیشت و اقتصاد مشکلات ما بیشتر خواهد شد و اگر بخواهیم منابع تولیدی را افزایش دهیم باید با این وضعیت فعلی، کارمند و کارگر وارد کنیم و اینجا بازار کار دیگران شود در حالی که نیاز به جمعیت جوان داریم؛ اگر جمعیت خود را به صورت یک جمعیت جوان درنیاوریم در زندگی و اقتصاد شکست خورده هستیم.

آیت الله‌ علم‌الهدی افزود: مولفه‌های اقتصاد مقاومتی نیاز به نیروی انسانی جوان دارد و بایستی جامعه ما جوان شود و این صرفا با توسعه نسل و جمعیت امکانپذیر است. در مقام توسعه جمعیت و توسعه نسل باید جوان را تقویت کنیم و جوان را در عرصه زندگی کارآور و کارآمد قرار دهیم. نسل جوان ما امروز رشدش در عرصه جوانی نسبت به نسل جوان گذشته سطح پائین‌تری دارد. در نسل‌های قبلی رشد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نسل جوان بالاتر و بیشتر بود و اینک پائین آمده و این بخاطر عدم اجرای مسئولیت ما در مقابل جوان است.

وی تاکید کرد: جوان امروز رشد زیادی داشته اما نوع اجرای مسئولیت در برابر جوان مشکل دارد. مسئولیت خود را در برابر جوان اجرا نکردیم. امروز وقتی که بنا شد تشکیل خانواده و بلوغ اقتصادی نسل جوان ما از سن 25 سال به بالا برود مشکل ساز است و خانواده‌ای که تشکیل می‌شود سن بالای 25 سال دارد و این به ضرر جامعه است و این جامعه از نظر جمعیت رشد نمی‌کند. امروز مسئله برداشتن موانع از سر راه جوانان یک تکلیف است و باید موانع را از سر راه ازدواج جوان برداریم و سن ازدواج باید به زیر 20 سال برسد. اگر این گونه شد جمعیت توسعه پیدا می‌کند؛ سن ازدواج بالای 25 سال، جامعه را جامعه پیر می‌کند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: بسیج جامعه پزشکی در مشهد مرکزی را تاسیس کردند که نام آن مرکز نفس است و قرار است در آن تمامی برنامه‌های عملیاتی و اجرائی در زمینه توسعه جمعیت شکل بگیرد تا موانع ازدواج از میان برداشته شود.

وی تصریح کرد: در این سن باید ازدواج و تشکیل خانواده صورت بگیرد و باید از عزیزانی که در جریان مسکن سازی به صورت خیر فعالیت می‌کنند خوابگاه‌های متاهلی در مراکز جوان همچون دانشگاه‌ها تشکیل دهند. دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر مثل حوزه‌های علمیه باید با این کیفیت وارد شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.