با ورود به خرداد ماه، روزشمار تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری عملاً به حساس ترین ایام خود نزدیک می‌شود.

دیدگاه شهروندان درباره مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری چیست؟

هر چند بسیاری از نظرسنجی‌ها عقربه مشارکت مردمی در انتخابات ۲۸ خرداد را نسبت به سال‌های گذشته کاهشی‌تر نشان می‌دهند، اما بسیاری نیز معتقد هستند از آنجا که تحلیل رفتار سیاسی جامعه ایرانی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است، پس نمی‌توان به راحتی از چنین موضوعی سخن راند.

در این بین قطعاً بهترین راه برای درک افکار مردم درباره انتخابات حضور در میان جامعه و جویا شدن نقطه نظرات آن‌هاست. آنچه می‌خوانید گزارشی میدانی از حضور خبرنگار روزنامه قدس است. کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است و باید دید در روزهای آینده مردم برای این انتخاب مهم و سرنوشت ساز چه تصمیمی می‌گیرند. به میان شهروندان مشهدی رفتیم و از آن‌ها پرسیدیم چرا باید در انتخابات شرکت کرد؟ پاسخ‌های مردم را در گزارش پیش رو با هم مرور می‌کنیم.

وظیفه دینی و میهنی ماست

سکینه حسینی مادر ۶۴ ساله حضور در انتخابات را یک وظیفه ملی می‌داند و می‌گوید: اگر نظام اسلامی را قبول داریم باید به نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی گوش کرده و در انتخابات شرکت کنیم؛ چراکه این حضور تضمین‌کننده اقتدار کشور است. این شهروند با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی یک حقیقت است اعتقاد دارد رئیس جمهوری بعدی باید حل این معضلات را در اولویت کاری خود قرار دهد. او با ذکر داستانی ادامه می‌دهد: چند روز پیش به داروخانه رفتم که به علت قیمت بالای برخی داروها خانمی شاکی شد و مدعی بود نباید در انتخابات شرکت کرد؛ چراکه این مشارکت ما هیچ تأثیری ندارد. اما من به چند دلیل معتقد هستم این نوع تفکر اشتباه است؛ زیرا رأی دادن اولاً وظیفه ملی و دینی است که هر کس باید آن را انجام دهد. دوم اینکه همه می‌خواهیم وضعیت بهتر شود و تنها راه بهتر شدن هم انتخاب افراد کارآمدتر است و بهترین مسیر برای این منظور انتخابات است.

پورحسین شهروند ۵۴ ساله و بازنشسته اما با ذکر این جمله که در چهار سال گذشته به عمد یا غیر عمد به گونه ای عمل شد که مردم را ناراضی کردند، معتقد است مشارکت مردم در انتخابات جاری کمتر از دوره‌های گذشته خواهد شد و دلیل این امر هم به عملکرد دولت بازمی‌گردد. وی با بیان اینکه خودش حتماً در انتخابات شرکت می‌کند، افزود: من از ابتدای انقلاب در همه انتخابات‌ها مشارکت داشتم و این مسئله را برای قدرتمند شدن ایران اسلامی مهم می‌دانم. ضمن اینکه رهبر انقلاب گفتند حتی اگر کسی از بنده خوشش نیاید باید رأی بدهد که این بیانگر اهمیت انتخابات و تأثیر آن بر آینده کشور است، پس من در انتخابات شرکت خواهم کرد. این شهروند در پاسخ به این پرسش که اگر او رئیس جمهور بعدی بود، حل چه مسئله‌ای را در اولویت کارهایش قرار می‌داد، گفت: معضلات مشخص است، اما نکته مهم این است که ما باور کنیم نباید برای حل آن‌ها به خارج چشم بدوزیم؛ چرا که روند چند سال اخیر ثابت کرد آمریکا و اروپا فقط به دنبال منافع خود هستند. حل مشکلات همان‌گونه که رهبری تأکید دارند با اتکا به ظرفیت و توان‌های داخلی قابل رفع است. من اگر جای روحانی بودم دلبستگی به بیگانگان را کنار می‌گذاشتم؛ چرا که این جز معطلی و عقب‌ماندگی کشور دستاوردی نداشت. رهبری فرمودند اگر مرا دوست ندارند مملکت را که دوست دارند، پس برای حفظ کشور خود باید مشارکت کنند.

ما نیازمند یک نوع تفکر و مدیریت انقلابی هستیم

لشکری دیگر شهروند ۴۵ ساله هم در پاسخ به این پرسش که با توجه به فاکتورهای موجود به اعتقاد وی مشارکت مردم در انتخابات چگونه خواهد بود، می‌گوید: باوجود همه تبلیغات من معتقد هستم سطح مشارکت مردمی بالاتر خواهد رفت؛ چرا که سطح آگاهی مردم بالاتر رفته است. وی ادامه می‌دهد: با وجود این، موضوعی که اکنون اهمیت دارد انتخاب اصلح است که بر آینده ما بسیار تأثیرگذار است. این شهروند هم با بیان اینکه در انتخابات شرکت خواهد کرد، ادامه داد: این یک حق قانونی است و من از آن استفاده خواهم کرد.

علی ۲۸ ساله ولی معتقد است شرکت در انتخابات بی‌تأثیر است. این شهروند که به قول خودش تا حالا رأی نداده، ادامه می‌دهد: روند چند سال گذشته نشان داد رأی ما چندان اثرگذار نیست و در نهایت دولتمردان راه خود را می‌روند. وی با بیان اینکه کاغذ بازی‌ها مردم را کلافه کرده، اصلاح قوانین را ضروری می‌داند و می‌گوید: در چند سال اخیر فضا برای دلالی فراهم شد. این در حالی است که از تولیدکننده و کشاورزان کمترین حمایتی نمی‌شود. من وقتی این رویه را می‌بینم احساس می‌کنم رأی ما اثرگذار نیست.

اکبر رضایی شهروند ۳۲ ساله اصفهانی و ساکن مشهد هم معتقد است مردم دل خوشی از چند سال گذشته دولت اصلاح‌طلبان نداشته و به همین دلیل مشارکت پایین‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود. وی می‌گوید: پس از انقلاب دولت همواره بین دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا دست به دست شده و به همین دلیل مردم از این دو جریان خسته شده‌اند. وی با بیان اینکه با توجه به تجربه گذشته به هیچ نامزد اصلاح‌طلبی رأی نخواهد داد، می‌گوید: اگر رئیس جمهور شوم مشکلات جوانان به‌ویژه ازدواج و مسکن را اولویت خود قرار می‌دهم. همچنین مدیریت فضای مجازی را هم جدی می‌گیرم؛ چرا که روی مشکلات اجتماعی و به‌ویژه طلاق بسیار اثرگذار است. وی دوران هشت سال گذشته را افتضاح مدیریتی می‌خواند و می‌گوید: روحانی آمد و گفت یارانه چیز بدی است، اما چند سال بعد خودش یارانه معیشتی داد. کارت سوخت را جمع کرد و خسارت بسیاری برای قاچاق سوخت دادیم، اما دوباره احیا شد. مسکن مهر را قوطی کبریت خواند و آقای آخوندی وزیر مسکن روحانی هم گفت من افتخار می‌کنم که حتی یک مسکن مهر هم نساختم اما دوباره دارند مسکن ملی را احیا می‌کنند. مشکل نوع مدیریت است. ما نیازمند یک نوع تفکر و مدیریت انقلابی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.