مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه «این روزها فرصت طلایی برای مبارزه با آفت سن غلات است»، گفت: تا امروز در ۱۱۳ هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه با آفت سن انجام شده است. در حال حاضر سن در مرحله سن سوم پوره است که بهترین زمان مبارزه با این آفت است.

مبارزه با آفت سن غلات در ۱۱۳ هزار هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه حلاج‌نیا درخصوص مبازره با  آفت سن مزارع  غلات استان اظهار کرد: با توجه به خشکسالی در سال جاری و کاهش بارندگی در سطح استان، برخی از آفات که خشکی دوست هستند مانند سن غلات به دلیل کاهش پوشش گیاهی در منابع طبیعی به سمت مزارع غلات شامل مزارع گندم و جو ریزش کرده بودند.

وی ضمن بیان اینکه «این اتفاق پیش‌بینی شده بود» افزود: آفت سن مرحله‌ای از زندگی خود را در کوه طی می‌کند و همکاران شبکه مراقبت این اماکن را بازدید می‌کنند و جمعیت سن را در آن‌جا بررسی و پیش‌بینی و تحلیل می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره وضعیت آفت سن در سال جاری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شد که در سال جاری جمعیت ریزش سن مادری زیاد باشد و بر همین اساس اطلاعیه‌های لازم داده شد و بخش مراقبت از بهمن ماه سال ۹۹ که اولین ریزش‌ها ایجاد شد فعال بودند و همکاران ما هر روز سطوح مزارع غلات را رصد کردند.

حلاج‌نیا مبارزه با سن مادری را جزو برنامه کاری سازمان جهاد کشاورزی خواند و تصریح کرد: مبارزه با سن مادری در سطح ۸۱ هزار و ۸۴۰  هکتار انجام شد و این آفت  به خوبی کنترل گردید.  همچنین در مرحله پورگی به موقع با این آفت مبارزه شد. تا  امروز در  سطح ۳۱ هزار و ۹۰۰ هکتار با سن غلات در مرحله پوره مبارزه شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه «خسارت آفت سن به مزارع شدید است»، تصریح کرد: در مناطق گرمسیری این مبارزه تمام شده است و بقیه مناطق درگیر مبارزه هستند. از کشاورزان درخواست می‌کنیم که عملیات مبارزه با سن را انجام دهند. چرا که خسارت آفت سن بسیار شدید است و اگر مبارزه انجام نشود این حشره باعث می‌شود گندم‌ تولید شده خاصیت تبدیل شدن به نان را از دست بدهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی این روزها را فرصت طلایی برای مبارزه با آفت سن دانست و تاکید کرد: چرا که در حال حاضر آفت سن در مرحله پوره است. کشاورزان  باید با این آفت با استفاده از توصیه‌ کارشناسان مبارزه کنند تا خسارات به حداقل رسیده و همچنین از برگشت سن به کانون جلوگیری شود.

حلاج‌نیا با بیان اینکه «تا امروز در ۱۱۳ هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه با آفت سن انجام شده است»، عنوان کرد: در حال حاضر سن در مرحله سن سوم پوره است که بهترین زمان مبارزه با این آفت است و همکاران ما توصیه می‌کنند در سطح مزارع این مبارزه باید انجام شود.

وی افزود: هوای گرمی درپیش است و اگر مبارزه انجام نشود، این نوع آفت با سرعت وارد مراحل بعدی می‌شود و سیکل زندگی خود را کامل می‌کنند. بنابراین کشاورزان باید با استفاده از سموم مناسب و با توصیه کارشناسان شبکه مراقبتی و کلینیک‌های گیاهی پزشکی عملیات مبارزه را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با فعالیت آفات خطرناک دیگر بیان کرد: در حال حاضر بیشترین مشکل مربوط به آفت پسیل است که خشکی دوست است. توصیه می‌شود باغ‌داران حتما با کارشناسان مشورت کنند و از سموم مجاز استفاده نمایند. انجام سایر موارد مانند مبارزه غیرشیمیایی از جمله فراهم کردن رطوبت سطح باغ و ... باعث جلوگیری از طغیان بسیار از آفات می‌شود. با وجود افزایش دما احتمال طغیان آفات وجود دارد.

وی ادامه داد: در حالت خوشبینانه ۳۰ درصد این آفات می‌توانند خسارت‌زا باشند. در حالی اگر که درخت  ضعیف بوده و  همچنین شرایط هم مناسب باشد و گرمای بیش از حد هوا موجب کاهش رطوبت سطح باغ شود به صورت ۱۰۰ درصد می‌توانند آسیب‌زا و خسارت‌زا باشند.

حلاج‌نیا در رابطه با احتمال هجوم ملخ‌ها به مزارع و زمین‌های کشاورزی عنوان کرد: دو دسته ملخ وجود دارد. مورد اول ملخ‌های بومی هستند که با بارندگی‌های اخیر در برخی از مناطق مانند حوزه داورزن، جوین،  جغتای و سبزوار که بارندگی‌ها مناسب بود، این دسته از ملخ‌ها فعال شدند. مبارزه با ملخ را درسطح ۱۰۰۰ هکتار در این مناطق انجام دادیم. مورد دوم ملخ صحرایی است. ملخ صحرایی نیز در استان وجود ندارد، اما  این آمادگی در استان وجود دارد که اگر این نوع ملخ مشاهده شد با آن مبارزه شود.

وی خاطر نشان کرد: امسال مشکلی در خصوص ملخ صحرایی وجود ندارد و در مورد ملخ‌های بومی نیز آمادگی وجود دارد و همکاران ما در سطح استان می‌توانند عملیات مبارزه با این ملخ را انجام دهند. چون اکثر منابع طبیعی خشک هستند باید حتما در کانون این ملخ‌ها سم‌پاشی شود. خوشبختانه این اتفاق افتاده است و ما این آفت‌ها را در کانون از بین برده‌ایم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.