دو اتفاق در هفته گذشته باعث شد بازار رمزارزها دچار شوک شود. اول اینکه ایلان ماسک اعلام کرد فروش خودروهای تولیدی تسلا با بیت‌کوین را متوقف می‌کند. البته ایلان ماسک روز بعد به طور تلویحی گفت که دارایی‌ بیت‌کوین خود را نفروخته است و دوم اینکه چین به شرکت‌ها و موسسات مالی و پرداخت دستور داد از ارایه خدمات مالی به رمزارزها اجتناب کنند. البته برای اولین بار نیست که چین این دستور را صادر کرده و بارها دستورات مشابهی صادر کرده است.

استخراج رمزارز برای بخش خصوصی دیگر صرفه ندارد

به گزارش قدس آنلاین از طرفی شایعاتی در فضای مجازی داخلی پیچید که بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حال تدوین دستورالعمل‌هایی برای محدودسازی صرافی‌های آنلاین است. پس از نامه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس‌ کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، شایعه شد که فرایند مسدود کردن مسیرهای نقل و انتقال مالی جهت تجارت، خرید و فروش ارزهای دیجیتال شدت گرفته و قرار است در روزهای آینده ارائه خدمات به این فعالیت‌ها به‌طور کامل متوقف شود. هرچند تاکنون این اتفاق نیافتاده است، ولی در این هفته شاهد توقیف یکی از صرافی‌های آنلاین بودیم. علت توقیف این صرافی هم، انتشار یک کوین بی‌ارزش و کلاهبرداری اعلام شده است.
در مورد تاثیر این اتفاقات در بازار رمزارزها و واکنش احتمالی سرمایه‌گذاران به سراغ یک کارشناس بازار رمزارز رفتیم که هفته گذشته در گفتگو با قدس‌آنلاین چنین پیشامدهایی را پیش‌بینی کرده بود.
دکترعلیرضا شامخی گفت: ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، با انتشار یک توئیت اظهار داشت پذیرش بیت کوین به عنوان یک روش پرداختی را به دلیل مصرف برق بالای شبکه این رمز ارز متوقف کرده است. البته او مدعی است فقط روش پرداخت با BTC در وب سایت تسلا متوقف شده و یک میلیارد دارایی رمز ارزی شرکت هنوز دست نخورده است.
وی در مورد دستور دولت چین مبنی بر توقف خدمات مالی بر بستر رمزارزها نیز گفت: فعالیت‌های پرداخت بر بستر رمزارزها هنوز در هیچ کجای دنیا به صورت کامل پذیرفته نشده است و این دستور دولت چین، چیز جدیدی نبوده است. بنابراین این دستور یک اتفاق بنیادی موثر بر بازار رمزارزها نیست. تنها تفاوت این است که بانک‌های مرکزی برخی بانک‌ها دیدگاه مثبتی به رمزارزها داشته و دیدگاه برخی دیگر منفی است. آنچه در همه اینها مشترک است این است که هنوز به عنوان بستری برای پرداخت مورد قبول قرار نگرفته است.
 وی افزود: نوسانات و افت و خیزها نیز در این بازار بی‌سابقه نیست و این حجم نوسانات در ذات بازار رمزارزها است. بازار ارزهای دیجیتال، اتفاقاتی به مراتب ناخوشایندتر از آنچه که این چند روز شاهد آن بودیم را در عمر خود تجربه کرده است. بنابراین کسانی که وارد این بازار می‌شوند بایستی با آگاهی کامل از ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه خود را وارد بازار کنند.
این کارشناس رمز ارز ادامه داد: مهمتر از دانش تحلیل بازار رمزارز، مدیریت ریسک و تعیین حد سود و زیان برای سرمایه‌گذاری در این بازار است که باید مردم به خصوص تازه‌واردها به آن توجه داشته باشند.
شامخی در مورد روند بلندمدت بازار گفت: علت رشد بی‌سابقه بازار در ماه‌های اخیر، ورود پول‌های شرکتی به این بازار بوده است. اگر شرکت‌ها تصمیم به خروج از بازار بگیرند، طبعا روند به کلی نزولی خواهد شد.
شامخی واکنش احتمالی سرمایه‌گذاران داخلی در پی اتفاقات یک هفته اخیر را نسبت به این بازار به این شکل عنوان کرد و گفت: بسته به تحمل ریسک سرمایه‌گذاران دارد؛ آنها که بخش زیادی از سرمایه خود را به این بازار وارد کرده‌اند، ممکن است سرمایه خود را خیلی زود از بازار خارج کنند ولی آنها که با مدیریت سرمایه و براساس استراتژی مناسب عمل می‌کنند، تحمل این ریسک را دارند.  درکل سرمایه‌گذاران خرد و سرمایه‌گذاران جدیدتر در حال خروج از بازار هستند و به سرمایه سرمایه‌گذاران قدیمی دارد اضافه می‌شود.
شامخی درمورد اخبار مسدود کردن درگاه‌های ریالی پرداخت صرافی‌های رمزارز نیز اظهار داشت: التهاب‌آفرینی و تهدید به بستن درگاه پرداخت صرافی‌های آنلاین، خلاف مصلحت کشور است. چرا که در این‌صورت، تمام معاملات به صورت زیرزمینی شده و هر کدام از آنها یک پرونده قضایی و امنیتی بالقوه خواهند بود. به نظر من، عدم تمرکز معاملات در صرافی‌های آنلاین، معضل جدی در حوزه امنیتی و قضایی برای کشور به وجود می‌آورد.
وی افزود: صرافی‌های معتبر، نیاز به تاییدیه نهادهای حاکمیتی دارند و مجوز بانک مرکزی می‌تواند به مردم در انتخاب صرافی‌های معتبر کمک کند. این مهم‌ترین گام در حفظ سرمایه‌ها و دارایی‌های مردم و همچنین نظارت حاکمیتی است.
وی به بحث استخراج بیت کوین در داخل ایران نیز اشاره کرد و گفت: با قیمت جدید برق معادل 3300 تومان به ازای هر کیلووات برای کل سال، استخراج بیت‌کوین برای بخش خصوصی دیگر به صرفه نیست. از 
طرفی آیین‌نامه بانک مرکزی مبنی بر الزام فروش ارز تولیدی به صرافی‌ها معتبر، بسیار پرابهام است. از این رو، بخشی از ماینرها ترجیح می‌دهند از ترس مالیات‌های تکلیفی نامشخص، فعلا فارم خود را خاموش نگه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.