حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا رِضوی گفت:‌ بسیار مهم است که بدانید هر گناهکاری اگر تنها یک نفر با او مخالفت کند، او در انجام معصیت ضعیف می‌شود و اگر فقط یک نفر او را حمایت یا کمک کند، وی به انجام گناه تشویق می‌شود. در بسیاری از اوقات ما حتی کمکی نمی‌کنیم اما در برابر بدی، ‌ سکوت می‌کنیم. همین سکوت در برابر گناه دیگری، به منزله مشارکت در گناه است.

چگونه در گناه دیگران شریک می‌شویم

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا رِضوی، رئیس مجلس علمای شیعه اروپا در سلسله مباحث «سبک زندگی قرآنی» که به همت مرکز اسلامی انگلیس و دفتر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در لندن در قالب ویدئو تهیه شده است، تصریح کرد: بسیار مهم است که بدانید هر گناهکاری اگر تنها صدای یک مخالف در برابرش باشد، در انجام معصیت ضعیف می‌شود و اگر فقط یک صدا او را حمایت یا کمک کند، به انجام گناه تشویق می‌شود. مشروح سخنان حجت‌الاسلام رضوی در این فیلم بدین شرح است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

«وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ: در گناه و تعدی دستیار هم نشوید» (مائده / ۲).

بسیاری از اوقات به دلیل اینکه افراد دوست صمیمی یا اعضای خانواده هستند، ما تصمیم به همراهی با ایشان داریم. می‌دانیم که کاری که می‌کنند اشتباه است و مورد رضایت خداوند نیست و برخی از اوقات این مسائل اخلاقی است و قلباً می‌دانیم که اشتباه است به هر حال همچنان ساکت می‌مانیم.

چرا؟ به‌خاطر اینکه آنها خانواده من هستند. برادر هستند. خواهر هستند. مادر یا پدر هستند. یا افراد خیلی نزیک هستند. یک دوست.

اما در قرآن کریم آیه دوم سوره مبارکه مائده به صراحت آمده است: «وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ: و(هرگز) در راه گناه و تعدی همکاری ننمائید». بسیاری از اوقات به خاطر اینکه در کنار کارهای خوب و لذت‌بخش شریک کسی بوده‌ایم، احساس می‌کنیم که باید در کارهای بد نیز به او کمک کنیم. در بسیاری از اوقات ما حتی کمکی نمی‌کنیم اما در برابر بدی، ‌ سکوت می‌کنیم. همین سکوت در برابر گناه دیگری، مشارکت در گناه است، زیرا اگر واقعاً عضو خانواده یا دوستی را دوست داشته باشید باید آن کار متوقف کنید چون کاری که می‌کنند به روح، آخرت، آبرو و حتی به جسم و جان آنها صدمه می‌زند.

پس به هیچ عنوان به عضو خانواده و دوست در کارهای پلید و گناه، کمک نکنید. برخی اوقات شما باعث اشاعه گناه می‌شوید. اگر کار شما به زشتی آن گناه نباشد، با اشاعه آن از طریق غیبت کردن در موردش و هر نوع کمک به انجام آن مجازات یکسانی دارید.

بسیار مهم است که بدانید هر گناهکاری اگر تنها صدای یک نفر در مقابلش باشد، او در گناه‌ کردن ضعیف می‌شود و اگر فقط یک صدا او را حمایت یا کمک کند، او را برای گناه کردن تشویق می‌کند. بسیار مهم است که این را به خاطر داشته باشید: «وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ: و در گناه و تعدی دستیار هم نشوید».

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.