رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی پیوند عضو در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا، گفت: آگهی‌های فروش قرنیه کلاهبرداری و شیادی است.

 کاهش ۵۰ درصدی پیوند عضو در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا/ آگهی‌های فروش قرنیه کلاهبرداری است

قدس آنلاین؛ دکتر مهدی شادنوش درباره جایگاه ایران از نظر پیوند اعضا اظهار کرد: در بهمن ماه سال ۹۸ ما به بالاترین میزان اهدای عضو بر اساس هر یک میلیون نفر جمعیت رسیده بودیم و رتبه اول را در کل آسیا داشتیم اما بروز ویروس کرونا برنامه‌های ما را تحت تاثیر قرار داد البته اپیدمی کرونا بر آمار پیوند اعضا در کل جهان تاثیر گذاشت.

وی افزود: در اسفند سال ۹۸ به دلیل ناآشنایی که در سطح جهانی با ویروس کرونا وجود داشت مجبور به توقف انجام اعمال جراحی پیوند عضو در کشور شدیم اما بلافاصله کمیته‌های علمی را تشکیل دادیم و پروتکل‌های دوران کرونا را تدوین و ابلاغ کردیم و در ۲۵ فروردین سال ۹۹ فعالیت‌ها در زمینه اهدا و پیوند عضو، از سر گرفته شد.

شادنوش ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا هزینه‌های انجام جراحی پیوند عضو افزایش یافت زیرا باید از فرد دهنده و گیرنده عضو و حتی خانواده و اطرافیان آنها از نظر آلودگی به ویروس کرونا آزمایش‌های بیشتری می‌گرفتیم؛ به مرور اهدای عضو و پیوند افزایش یافت به گونه‌ای که در پایان سال ۹۹ به میزان قابل توجهی رسیدیم ولی متاسفانه با کاهش حدود ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ مواجه شدیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از زیرساخت‌هایی که فراهم شده و واکسیناسیون کرونا در سال ۱۴۰۰ شاهد آمادگی بیشتر خانواده‌ها برای اهدای عضو و سهولت در عملکرد تیم‌های پیوند عضو باشیم.

آگهی‌های پیوند قرنیه کلاهبرداری است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی درباره امکان انجام پیوند قرنیه از فرد زنده به فرد دیگر بیان داشت: پیوند قرنیه به صورت متمرکز در حوزه مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت پیگیری و انجام می‌شود و اکثر آگهی‌های پیوند قرنیه کلاهبرداری و شیادی است.

وی ادامه داد: سیستم‌هایی که طراحی شده به گونه‌ای است که امکان پیوند قرنیه از فرد زنده وجود ندارد.

شادنوش با بیان این‌که ما افرادی را مامور کرده بودیم که با کسانی که آگهی پیوند قرنیه را منتشر می‌کنند تماس حاصل کنند، تأکید کرد: به ضرس قاطع متوجه شدیم که تمام آگهی‌هایی که با آنها تماس گرفته شد، کلاهبرداری بوده است و افرادی که این آگهی‌ها را داده بودند عنوان می‌کردند که فعلاً مقداری از پول را به حساب ما واریز کنید تا بعداً برای اهدای قرنیه با شما تماس گرفته شود که بر ما به طور کامل روشن شد که این آگهی‌ها کاملاً کلاهبرداری هستند و به خانواده‌های نیازمند عضو پیوندی توصیه می‌کنیم که بسیار دقت کنند تا در دام چنین آگهیهایی نیفتند زیرا فراهم آوری اعضا در بیمارستان‌ها زیر نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.