مقاومتی که بیش از ۱۴ سال در محاصره اشغالگران است، در تحولات اخیر توانست معادلات را به هم بریزد و تل‌آویو را در محاصره قرار دهد.

مقاومت محاصره شده، تل‌آویو را تحت محاصره قرار داد

قدس آنلاین: «حسن نافعه» استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره در گفتگو با برنامه «المسائیه» در المیادین اعلام کرد مقاومت در نوار غزه پس از سال‌های طولانی از تحریم و محاصره، موفق شد رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار دهد و ارتباط این رژیم با جهان خارج را قطع کند که این دستاورد، شبیه معجزه است.

حسن نافعه گفت: ما در زمانی تاریخی قرار گرفته‌ایم و دو عامل به شکل گیری این شرایط کمک کرده است، نخستین مورد وحدت فلسطینیان در تمامی مناطق فلسطین، اعم از نوار غزه، کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ است، این وحدت و همدلی موجب شد تا مردم به خیابان‌ها سرازیر شوند و وحدت به وجود آمده را پاس بدارند و این همدلی را به مرحله عملیاتی برسانند.

او افزود: اینکه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در چنین شرایطی موشک‌های مقاومت را بیهوده می‌خواند سخنان تاسف باری است، این سخن ناشی از درک نادرست است، اما مردم فلسطین و جهان عرب جور دیگری می‌اندیشند و آن اینکه نوار غزه‌ای که بیش از ۱۴ سال در محاصره کامل اسرائیل قرار داشت، توانست در این جنگ بسیاری از اسرائیلی‌ها را مجبور کند به پناهگاه بروند، یا مقاومت در محاصره ارتباط بخش‌هایی از اسرائیل را با دنیای خارج قطع کرد و فرودگاه‌ها و بنادر اسرائیل را به تعطیلی کشاند.

این استاد مصری درباره دلایل چرخش شرایط به نفع مقاومت از زمان دونالد ترامپ تا به امروز، گفت: تغییر دولت در آمریکا در این زمینه بی‌تاثیر نبود، اما اثر این عامل، محدود و به تعبیر این عامل، عامل ثانوی بود، به ویژه اینکه دولت بایدن به قضیه فلسطین اولویت نداد و در منطقه خاورمیانه بر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین مبارزه با چالش‌های خارجی به ویژه تهدیدات چین و روسیه متمرکز شد. با این حساب تحول شرایط امروز، چندان به تغییر دولت در آمریکا ارتباط نداشت اگر چه این موضوع کمک‌هایی به برخی مسائل کرد.

او اعلام کرد: پس از آنکه عملیات نظامی اخیر آغاز شد به مقاومت فلسطین، جایگاه و منزلت داد و نوار غزه‌ای که بیش از ۱۴ سال در محاصره بود توانست شرایط را به گونه‌ای تغییر دهد که حتی بتواند اسرائیل را در محاصره قرار دهد، توانست ارتباط میان اسرائیل با جهان خارج را قطع کند و این دستاورد، شبیه معجزه است. با این حال عامل مهم در این قضیه وحدت میان طرف‌های مختلف فلسطینی است که کسی تصور آن را نمی‌کرد، در تاریخ جنبش‌های ملی فلسطین هیچگاه وحدتی تا این حد از توانمندی دیده نشده است. اینکه همه مردم فلسطین در تمامی مناطق فریاد اخراج اشغالگران را سر دهند برهه‌ای تاریخی در زندگی مردم فلسطین و امت‌های عربی به شمار می‌آید، اما نگرانی این است که آنچه رخ داد، موقت باشد.

حسن نافعه تاکید کرد: آنچه در فلسطین رخ داد، می‌تواند تحولی تاریخی باشد، این اتفاق می‌تواند حرکتی به مسیر مختلف باشد که پایانش شکل گیری فلسطین مستقل است، اما نباید فراموش کرد این مسیر، هنوز مسیری طولانی و دشوار است و پیشبرد آن نیاز به همت فلسطینی دارد.

او گفت: قبل از آغاز اتفاقات اخیر، افکار عمومی فلسطین را اطمینان بخش نمی‌دیدیم، اما از خوش شانسی است که در میان این هرج و مرج گسترده، آنچه صلابت لازم را داشت مقاومت فلسطین بود و به وضوح نشان داد شرایط ممتاز و معجزه آسایی دارد.

این استاد دانشگاه قاهره افزود: نباید فراموش کنیم در برابر دشمنی سرسخت قرار داریم، دشمنی فریبکار که می‌داند این مرحله را باخته است در نتیجه سعی می‌کند زمام امور را برای مراحل آتی به دست بگیرد، آنان تمامی امکاناتشان را به کار خواهند بست، حمایت‌های بی قید و شرط آمریکا، حمایت اروپا، حمایت غرب و ... از امکاناتی است که دشمن آن‌ها را به کار می‌گیرد تا بتواند دستاوردهای این روزهای مقاومت را پایمال کند.

او تصریح کرد: امیدوارم مردم فلسطین بتوانند از آنچه رخ داد بهره برداری کنند، مقصود من این است که مردم همواره از گروه‌ها جلوتر بوده‌اند، متاسفانه اگر بار دیگر در دام اختلافات گروه‌های فلسطینی بیفتیم بسیاری از چیزها را از دست خواهیم داد. آنچه از گروه‌های فلسطینی و حتی عربی انتظار می‌رود این است که از مقاومتی که ثابت کرد، قادر است در برابر اسرائیل بایستد و دستاوردهایی هم داشته باشد حمایت کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره مصر در پایان دغدغه‌های خود در مسئله فلسطین را اعلام کرد که آیا می‌توان ضرباتی را که از سوی برخی از نظام‌های عربی بر قضیه فلسطین وارد شد مهار کرد؟ آیا می‌توان حمایت‌های کافی را از اهالی قدس داشت تا در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی مقاومت کنند؟ آیا ما در برابر راهبرد جدیدی قرار داریم؟ اگر فرض بر این باشد که امکان مذاکرات جدیدی فراهم باشد آیا بیداری کافی وجود دارد که بگوییم مذاکره تنها در شرایطی ممکن است که تل‌آویو مبناها و شروط جدید مذاکره را بپذیرد و آن اعتراف به اشغالی بودن اراضی ۱۹۶۷ و اعلام آمادگی برای عقب نشینی از این مناطق است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.