«دختر ماهم، تشرفت به بندگی مبارک»؛ خادمه بارگاه منور رضوی بعد از عرض این تبریک به دختران تازه مکلف، هدایای متبرک آستان مقدس رضوی را تقدیم‌شان می‌کند. دخترهای ۹ ساله، از گرفتن هدایا و ورود به فصل تازه زندگی خوشحال‌اند.

شروع فصل شیرین بندگی

به گزارش قدس آنلاین، مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی از رهگذر اجرای طرحی ابتکاری با عنوان «دختر ماه» با محوریت برپایی جشن‌های تکلیف خانگی ویژه دختران ۹ ساله در اقصی نقاط کشور، درصدد تربیت بانوان مؤمن و نسل انقلابی برآمده است.

شروعی متبرک برای زندگی الهی

از لحظه استقبال مهمانان‌شان از حرم مطهر حضرت رضا(ع) تا وقتی چادر سفید نماز را به سر می‌کنند و جشن کوچکی برای تشرف به سن تکلیف می‌گیرند، شور و شوق در همه وجودشان موج می‌زند. چون امسال ۹ ساله شده‌اند و قرار است قدم به مرحله جدیدی از زندگی بگذارند.

هر کدام‌شان این احساس باشکوه را به شکلی بیان می‌کند. هدیه علاقه‌بند یکی از همین دختران تازه مکلف مشهدی است که در طرح «دختر ماه» شرکت کرده تا شروعی متبرک به زندگی معنوی خود داشته باشد. یک روز زودتر، اسباب و بساط جشن را از سوی برگزارکنندگان طرح دریافت کرده‌اند و امروز دیوار منزل با چند آویز تزئین شده و یک کیک کوچک صورتی تهیه کرده‌اند.

در میان صلوات جمعی خانواده و مهمانان حرم مطهر، هدیه چادر نماز را سرش می‌کند. به زبانی کودکانه، احساسش را این طور توصیف می‌کند: خیلی خوشحالم که جشن تکلیفم را همراه خادمان امام رضا(ع) گرفتم. خدا را شکر می‌کنم که به سن تکلیف رسیدم تا بتوانم از این به بعد بهتر با خدا حرف بزنم. امیدوارم بتوانم کارهای خوب زیادی بکنم و بنده خوبی باشم.

او آرزوهایش را برایمان می‌گوید: «از خدا می‌خواهم که در سال آینده که می‌خواهم وارد مقطع بالاتر تحصیلی شوم مثل ورودم به مرحله تازه دینی کمکم کند».

دستانی نزدیک‌تر به آسمان

ریحانه رستگار مقدم، یکی دیگر از دختران ۹ ساله‌ای است که در طرح «دختر ماه» ثبت نام کرده. او کنار اعضای خانواده‌اش بساط جشن را مهیا کرده. کنار همه ریسه‌ها و آویزهای مراسم، قاب عکسی از سردار دلها، شهید سلیمانی در معیت رهبر معظم انقلاب چشم نوازی می‌کند.

از ریحانه دلیل گذاشتن قاب را جویا می‌شویم، می‌گوید: «خیلی دوست‌شان دارم، می‌خواستم در جشن تکلیم باشند.» باز از او می‌پرسیم، حالا که به سن تکلیف رسیدی چه احساسی داری، جواب می‌دهد: «احساس می‌کنم خیلی بزرگ شدم و باید کارهای زیادی برای خوشحالی خانواده و دوستانم بکنم تا خدا را هم خوشحال کنم. مثلاَ با پدر و مادرم مهربان باشم، به کوچکترها کمک کنم، درس‌هایم را بخوانم و به معلمم احترام بگذارم ...»

سجاده ماه‌نشانِ هدیه گرفته را روی زمین پهن می‌کند و از مادرش می‌خواهد که چند عکس از او با چادر سفید نمازش به یادگار بگیرد. وقتی از او می‌پرسیم که بعد از نماز چه دعایی می‌کنی، پاسخ زیبایی می‌دهد: «دعا می‌کنم همه بیماران خوب شوند و برادر بیمار من را هم امام رضا(ع) شفا دهد...» حالا ریحانه، احساس نزدیکی بیشتری به خدا و اهل بیت(ع) به‌خصوص حضرت رضا(ع) دارد و فکر می‌کند دعاهایش برای شفای برادرش به استجابت نزدیک‌تر است.

میرنامی، خادمه حرم رضوی با خوشرویی از او می‌پرسد: «ریحانه جان، تا حالا روزه و نماز هم به جا آوردی؟» و او در جواب با تاکید می‌گوید: «بله. نمازهایم را اول وقت می‌خوانم و رمضان امسال با اینکه هنوز کاملاً مکلف نشده بودم، به جز سه روز، همه روزه‌هایم را گرفتم». خادم حرم مطهر با تشویق ریحانه جواب می‌دهد: «دختر گلم، خوش به‌حالت که جایزه نماز و روزه‌هایت را از امام رضا(ع) گرفتی».

اما در میان هدایای متبرک رضوی، دو کتاب با عناوینِ «دختر ماه» و «ماجراهای کلاس پر حاشیه» هم به چشم می‌خورد تا بسته هدایا در کنار اسباب جشن و لوازم عبادت، با محصولات فرهنگی کامل‌تر شود. کتاب اول به قلم سارا عرفانی، روایتی داستان‌وار از زندگی بانوان نامدار صدر اسلام به‌ویژه حضرت معصومه(س) است و کتاب دوم نیز در باب احکام نماز به زبان طنز تالیف شده است.

بعد از برگزاری جشن تکلیف، تازه بخش اصلی طرح «دختر ماه» به صورت گام به گام با کمک پشتیبان‌های معنوی آغاز می‌شود. دخترها در طول ۷ ماه با یک راهنما از طریق ارتباط تلفنی و فضای مجازی در ارتباط هستند و برنامه مدونی را تا تکمیل آموزش‌ها دنبال خواهند کرد.

فرصتی برای خودسازی

در همین ارتباط، فاطمه دژبرد رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی به تشریح جزییات اجرای این طرح پرداخته و می‌گوید: در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب که وادی تکلیف، برهه مهمی است که انسان اجازه پیدا می‌کند برای خدا بندگی کند، طرح «دختر ماه» با هدف آگاهی‌بخشی خانواده‌ها نسبت به این برهه مهم سنی و ماندگار کردن تاثیرات آن در حافظه دختران برای خودسازی جسمی، فکری و معنوی خودشان تدارک دیده شده است.

وی از ورود دختران به سن تکلیف به عنوان ولادت معنوی آن‌ها یاد کرده و اضافه می‌کند: تلاش شده این برنامه طوری در بستر خانه و خانواده برای دختران برنامه‌ریزی و اجرا شود که در تراز این فرصت مغتنم باشد.

به گفته دژبرد، این مراسم در قالب یک جشن تشرف خانگی در کنار اعضای خانواده در نظر گرفته شده و بسته‌ای از هدایای متبرک و معنوی اعم از چادر نماز و سجاده، دو کتاب «دختر ماه» و «کلاس پر حاشیه»، نشان دختر ماه، پیام تولیت آستان قدس رضوی خطاب به دختران مکلف، لوازم تزئین و مواد اولیه پخت کیک توسط یک خادمه بارگاه منور رضوی درب منازل آن‌ها تقدیم می‌شود.

وی در ادامه اظهار می‌کند: دخترها پس از دریافت بسته هدایا، باید نسبت به برگزاری جشن خانگی اقدام کنند و تصاویر جشن را در کانال دختر ماه در اپلیکیشن ایتا با دیگر دختران شرکت‌کننده در طرح به اشتراک می‌گذارند.

این آغاز یک جریان ارتباطی ۷ ماهه بین دختران تازه ملکف با همراهی یک پشتیبان است که مهارت‌های لازم را برای ارتباط با دختران نوجوان دارند. این ارتباط، از اول تیرماه تا سوم بهمن ماه، همزمان با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در قالب فعالیت‌های روزانه تداوم پیدا می‌کند.

وی با تشریح نمونه‌ای مصداقی از روند اجرای طرح همراه پشتیبان، ابراز می‌کند: محتوای دو کتاب داستانی «دختر ماه» با اشاراتی از زندگانی حضرت فاطمه معصومه(س) و نیز کتاب «کلاس پر حاشیه» با موضوع احکام نماز، محور دو روز فعالیت دختران است که در قالب گرفتن فیلم چند دقیقه‌ای از خوانش کتاب همراه مادران، بیان برداشت‌های‌شان از کتاب‌ها، پرسش و پاسخ بین پشتیبان و دختران انجام می‌شود.

آن گونه که این مقام مسئول در آستان قدس رضوی گفته کمک به خود ارزشمندی و تقویت احساس عزت نفس در دختران، تقویت قدرت تفکر و نیز مؤانست با حضرت رضا(ع) از مهمترین ثمرات مورد توقع برای شرکت‌کنندگان در این طرح است.

وی مشارکت و همراهی فعال خانواده‌ها به خصوص والدین را برای اثربخشی طرح لازم برشمرده و در این خصوص توضیح می‌دهد: والدین با ترغیب دخترشان به انجام تکالیف تعریف شده، در نهایت به رشد فکری و معنوی فرزندان‌شان کمک می‌کنند.

دژبرد یادآور می‌شود: دخترها همراه مادر و پشتیبان خود، ۹ گام آموزشی را با موضوعاتی مرتبط با احکام سن تکلیف، کیفیت انجام اعمال عبادی، مباحث اعتقادی، شرایط مقتضی سن بلوغ، طی می‌کنند. با ثبت امتیازات در این بازه ۷ ماهه، از فعال‌ترین افراد طی مراسمی تقدیر خواهد شد.  

رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با برشمردن برخی مزیت‌های نوآورانه این طرح معنوی بیان می‌کند: به بهانه جشن تشرف، ارتباط مستمری برای تعالی‌بخشی خانواده‌ها و دختران برقرار می‌شود. به‌علاوه، در چارچوب این طرح پیش‌بینی شده که هر خانواده‌ها در کنار پرداخت مبلغی برای تهیه هدایا، به میل خود مبلغی افزون‌تر بپردازد تا در ادامه رزمایش «مواسات و همدلی» به دختران محروم همشهری‌شان کمک کنند تا طرح برای شماری از آن‌ها هم اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح برای ۸۸۸۸ دختر سراسر کشور در نظر گرفته شده، خاطرنشان می‌کند: فاز اولیه این طرح با دختران مکلف مشهدی از رمضان شروع شده و فاز سراسری آن با حضور دختران مکلف سراسر کشور از میلاد حضرت معصومه(س) در دهه کرامت پیگیری خواهد شد.

منبع:  آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.