مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت: مجموع ۵۶۳فضای پارک در سطح شهر مشهد ایجاد کرده بودیم که تا مدتی هم استفاده می شد ولی بنابر دلایل فنی و پشتیبانی هایی که انجام نشده بود و عدم رعایت موارد فنی متاسفانه بعضی از این پارکینگ ها خیلی زودتر از موعد مقرر از رده خارج شدند

بعضی از پارکینگ های مکانیزه زودتر از موعد مقرر از رده خارج شدند

 گسترش شهرها، افزایش تعداد مسافرت های شهری، پیشرفت تکنولوژی و ارزان شدن قیمت خودرو و بالا رفتن درآمد خانواده سبب شده است تعداد خودرو ها در شهرها افزایش قابل توجه ای داشته باشد که این امر باعث ایجاد ترافیک و همچنین کمبود محل پارک خودرو شده است. تامین فضای پارکینگ خودرو در شهر، خارج از بحث ترافیک یکی از نیازهای ضروری است. نیازی که توانست هر چند کوتاه ولی در مدت زمانی با وجود پارکینگ های مکانیزه این مشکل را حل کند. ولی به یکباره این طرح متوقف شد. گفتگوی ما با محمد مهدی اسدی مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد را در این خصوص بخوانید:

آیا کماکان پارکینگ های مکانیزه در مشهد وجود دارد؟

بصورت کلی پارکینگ های مکانیزه در سطح شهر مشهد که از سال ۸۸-۸۹ مراحل ساختشان انجام شد نهایتا در فاصله سالهای ۹۱تا ۹۴ تکمیل و در ۱۴مکان که بعضی از این مکان ها ۲ یا بعضی ۱ و بعضاً در نمونه ای ۳تا دستگاه  به بهره برداری رسید. در مجموع ۵۶۳فضای پارک در سطح شهر مشهد ایجاد کرده بودیم که تا مدتی هم استفاده می شد ولی بنابر دلایل فنی و بعد از مدتی به دلیل عدم استفاده از قطعات خوب در فاز یک اجرا و پیمانکارایی که پیگیری ساخت را بطور کامل انجام نداده بودند و پشتیبانی هایی که انجام نشده بود و عدم رعایت موارد فنی متاسفانه بعضی از این پارکینگ های مکانیزه خیلی زودتر از موعد مقرر از رده خارج شدند به عنوان نمونه پارکینگ سناباد که تقریبا اصلا بهره برداری نشد یا پارکینگ معلم و... ولی پارکینگ های دیگر بعد از یک مدتی که از زمان استفادشان گذشت بنا بر دلایلی که در بالا به آن اشاره شد و ایجاد خسارت هایی که برای شهروندان ایجاد کرد از شهریور ۹۸بعد از بررسی هایی که توسط سازمان بازرسی و شرکت الیت انجام شد تصمیم بر این گرفته شد که پارکینگ های مکانیزه بطور کامل متوقف شود. در پی بررسی های انجام شده یکسری بحث های هزینه ای و بحث مصوبه شورا مطرح شد که ساختار قانونی خیلی خاصی را به همراه داشت و زمانی حدود یکسال را به خود اختصاص داد تا جایی که توانستیم بالاخره مناقصه ۵پارکینگ را از مجموع ۱۴پارکینگ اجرا کنیم و در صدد هستیم که بقیه این پارکینگ ها را هم تا پایان امسال به مناقصه بگذاریم.

با این توجه مشهد به چند پارکینگ نیاز دارد؟

 در طرح کامل مطالعاتی و فضای پارک مورد نیاز در سطح شهر مشهد حدود ۵و ۵۰۰فضای پارکینگی بررسی شده است که از این تعداد ۲هزار و ۵۰۰فضای آن در دوره مدیریت جدید ایجاد شده است که از جمله می توان به پارکینگ های مجد، آزادی، پرستار، هشتا باد اشاره کرد با این حال اما شهر مشهد همچنان به ۳هزار فضای پارک نیاز دارد

در خصوص نوع اجرای این پارکینگ ها توضیح دهید؟

برای ایجاد پارکینگ رمپی نیاز به حداقل هزار و ۵۰۰متر زمین است اما برای ایجاد پارکینک مکانیزه با مساحت زیر ۲۵۰ متر هم،می شود نسبت به ایجاد آنها اقدام نمود و با نگه داری درست می شود سال های سال از آنها  استفاده کرد. که  تجربه موفق  اورهال و ارتقا تکنولوژی را در  پارکینگ مکانیزه باغ ملی شاهد اون بوده ایم. که بعد از این اقدام  علاوه بر امنیت که افزایش پیدا کرده شاهد کاهش سر صدا هم بوده ایم  و اطمینان بیشتری رو در بین شهروندان در استفاده ازاین نوع پارکینگ ها ایجاد کرده است.

آیا طرح پارکینگ های مکانیزه را موفق می دانید؟

از لحاظ اجرای پارکینگ های مکانیزه باید بگویم که استفاده از تکنولوژی های جدید لازمه شهرهای بزرگ است و به مانند سایر تکنولوزی هایی مثل آسانسور نمیشود ازآن ها چشم پوشی داشته باشیم که با حداقل زمین امکان ایجاد را دارد. در کل، طرح پارکینگ های مکانیزه طرح بسیار خوبی است ولی اجرا و نگه داری از آنها مهم است و همکاران بنده با شناخت شرکت های دانش بنیان نسبت به اورهال انها اقدام نموده و سطح ایمنی را تا استانداردهای قابل قبول و مورد تایید افزایش داده اند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.