افزایش حدوداً ۵۰ درصدی قیمت نان در حالی این روزها از سوی نانوایان تهران به صورت خودسرانه و غیرقانونی، اجرایی شده که مسوولان ذی ربط دولتی در برابر این رفتار غیرقانونی، راهکار انفعال را در پیش گرفته اند تا بدین وسیله نانوایان، نان انفعال و بی تصمیمی‌مسوولان را بخورند.

هیچ مقامی افزایش قیمت نان را به گردن نمی‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین و بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ما و بسیاری از شهروندان، قیمت نان در هفته‌های اخیر رشدی ۵۰ درصدی به خود دیده حال آن که وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی این افزایش را غیرقانونی می‌دانند.

با افزایش قیمت نان و با استناد به غیرقانونی خواندن این اقدام از سوی دولت و سازمان تعزیرات حکومتی، خبرنگار ما در تماس چندین باره خود یک هفته اخیر خود با قاسم زراعتکار نائب رئیس اتحادیه نانوایان تهران، بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران و قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران یا با بی پاسخی مواجه شد و یا عدم اظهار نظر.

‌ افزایش قیمت نان بدون اعلام رسمی، تخلف است

یادآور می‌شود آخرین موضع رئیس سازمان صمت استان تهران در قبال افزایش قیمت نان در تهران این بود که هر چند این قیمت، کارشناسی شده اما اعلام آن باید با هماهنگی استانداری با وزارت کشور و وزارت صمت صورت باشد. یدالله صادقی در توضیح دلیل افزایش چندین باره قیمت نان از سوی نانوایان پس از بخشنامه سال ۹۸ گفت: باید به موقع قیمت گذاری صورت گیرد که تخلفی صورت نگیرد، لذا با اعلام رسمی‌قیمت نان، تکلیف مصرف کننده و نانوا مشخص و در صورت بروز تخلف، به تخلفات رسیدگی می‌شود.

در همین حال معاون سازمان تعزیرات حکومتی و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران هم در خصوص افزایش نان اظهار داشته: بیشترین تخلف در صنف نان، کم فروشی و گرانفروشی است و بسته به میزان تخلف، واحد صنفی ۲ تا چهار برابر در مرحله اول جریمه می‌شود. به تدریج در صورت تداوم و تکرار تخلف، امکان پلمب واحدهای متخلف وجود دارد که البته این موضوع بازدارنده نیست.

به گفته محمد علی اسفنانی تاکنون موضوع افزایش نان تصویب نشده اما برخی نانوایان قیمت را افزایش دادند که تخلف بوده و پرونده برای رسیدگی در این زمینه تشکیل شده است.

اسفنانی افزود:  طبق آخرین اطلاعات، اتحادیه نانوایی‌ها آنالیز قیمت تمام شده نان با توجه به مولفه‌های تاثیرگذار از جمله دستمزد کارگر، هزینه حمل و نقل، حامل‌های انرژی، اجاره بها و سایر هزینه‌ها را تهیه کرده و در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قرار داده تا قیمت نهایی پیشنهادی به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

به گفته وی از سال ۹۷ به بعد نان گران نشده اما اکنون بعد از چند سال یکباره قیمت نان افزایش یابد برای مردم قابل تحمل نیست زیرا قدرت خرید مردم افزایش نیافته است و شاید بهتر بود سالانه و به تدریج با توجه به نرخ تورم و سایر مولفه‌ها نرخ نان تعیین می‌شد تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

‌ اصناف و نانوایان: هزینه‌های تولید، افزایش قیمت را ناگزیر کرده است

گفتنی است هفته پیش اتاق اصناف در بیانیه ای اعلام کرد: هزینه دستمزد سرکارگر نانوایی در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه ۸۵ هزار تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و در سال ۱۴۰۰ نیز از ۲۶ تا ۳۹ درصد افزایش روبه رو شده است و هزینه خمیر مایه در اسفندماه سال ۱۳۹۸ هر کیسه ۱۰ کیلویی، ۱۵۶ هزارتومان بوده، که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۳۷۰ هزار تومان افزایش یافته و هم اینک نیز قیمت آن ۴۵۰ هزار تومان می‌باشد و یا اینکه قیمت نمک در اسفندماه ۱۳۹۸ هر کیلو ۱۰۰ تومان بوده که در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به هرکیلو یک هزار تومان تغییر قیمت یافته و در اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزان یک هزار و ۲۵۰ تومان رسیده است و همچنین هزینه تغذیه کارگران در اسفندماه سال ۱۳۹۸ روزانه حدود ۱۰ هزار تومان بود که همین قیمت در آبان ماه سال ۱۳۹۹ به ۶۰ هزار تومان تغییر یافت و هزینه بهداشت نانوایی در سال ۹۸ روزانه ۵ هزار تومان بوده که در سال ۱۳۹۹ به دلیل رعایت پروتکل بهداشتی ناشی از بیماری کرونا به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بر اساس این بیانیه و با توجه به افزایش قیمت  ارز و دیگر کالاها "تعدادی از صنوف خبازان مجبور به تغییر شغل خود شده و یا از نیروهای شاغل در نانوایی کاسته‌اند، این درحالی است که در هر نانوایی حداقل به ۵ نفر نیروی کار نیاز است و این مسئله به اقتصاد و معیشت جامعه و کارگران آسیب جدی وارد می‌کند".

اضافه می‌شود ، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی هم پیشتر گفته بود: با توجه به اینکه از سال ۹۳ تا ۹۸ قیمت نان هیچ گونه افزایشی نداشت و به مدت ۵ سال قیمت‌ها ثابت بود، قیمت‌ها باید افزایش یابد. پیرو درخواست‌های متعدد اتحادیه در آبان ۹۸ با افزایش ۴۵ درصدی قیمت نان موافقت شد. به گفته وی بیژن نوروز مقدم از ابتدای سال گذشته و با استناد به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید از قبیل دستمزد، اجاره واحد صنفی، انرژی، بیمه، مالیات، حمل و نقل، خمیر مایه و هزینه‌های معمول زندگی، نرخ نان باید افزایش می‌یافت تا جوابگوی هزینه‌های تولید باشد.

گفتنی است برخی گمانه زنی‌ها تعلّل دولت در اعلام رسمی‌ قیمتهای جدید نان علیرغم افزایش ۵۰ درصدی قیمت از سوی نانوایان تهرانی را به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و وجود برخی حساسیت‌ها در خصوص قیمت نان آن هم در چنین شرایطی نسبت می‌دهند اما در روزهای آینده باید دید این گمانه زنی‌ها تایید می‌شود یا تکذیب.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.