مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت این‌موسسه طی یک‌دهه که از فعالیتش می‌گذرد، به‌جای این‌که دنبال موضوعات مختلف باشد، دنبال انسان‌هایی پایبند به انقلاب اسلامی و خلاق در ادبیات بوده است.

شهرستان ادب به‌ دنبال انسان‌های خلاق بوده است

قدس آنلاین: به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری جشن ۱۰ ساله موسسه شهرستان ادب پیش از ظهر امروز شنبه اول خرداد با حضور علی محمد مودب مدیر این مجموعه، علی داودی مدیر دفتر شعر و امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب، در محل این‌موسسه برگزار شد.

مودب در ابتدای این‌نشست گفت: در ۱۰ سال اول شهرستان ادب تلاش ما برای شناخت فضا، ارتباطات مختلف با اساتید گرفته شد و مطالعاتی نیز انجام دادیم تا جنس فعالیت های ادبی روزگارمان را بشناسیم. بعد از شناخت دقیق عرصه فعالیت های فرهنگی، سعی کردیم مهمترین شاخصه نگاه‌مان احترام به مولف باشد؛ اینکه مولف همه سرمایه ما در ادبیات است. یعنی انسان توانایی تولید ادبی دارد و خودش اصل ماجرای فعالیت‌های ادبی است.

وی افزود: ما به طور خاص دنبال موضوعات نرفتیم بلکه به دنبال انسان‌هایی رفتیم که ویژگی اصلی شان پایبندی به ارزش های انقلاب باشد و توانایی کار خلاقه را در ادبیات داشته باشد. با این نگاه بود که دوره های آموزشی آفتابگردان ها و مدرسه رمان برای استعدادهای جوان کشور در دو حوزه شعر و داستان برپا شدند.

مدیر موسسه شهرستان ادب در ادامه گفت: بخش دوم فعالیت های ما چاپ، انتشار و ترویج آثار در دو حوزه شعر و داستان است. ۹ دوره آموزشی شعر جوان انقلاب با عنوان اردوهای آفتابگردان ها برگزار شد و بیش از ۱۲۰۰ شاعر از تمام نقاط کشور شناسایی شدند. در مجموع اتفاق آفتابگردان ها یکی از مهمترین اتفاقات دهه اخیر کشور در تربیت شاعران است.

مودب گفت: هدف ما گسترش عدالت فرهنگی در همه مناطق از جمله مناطق محروم کشور بود. این کشف استعدادها در حوزه رمان باعث انجام کارهای سنگین و جدی شد که در حوزه داستان، نهادی به نام مدرسه رمان تعریف شد و اولین آموزش رسمی و نهادی را در این زمینه پایه گذاری کرد که توانست در ۵ دوره با مشارکت بیش از هزار نویسنده داوطلب در مدرسه رمان حدود ۵۰ چهره تازه به عرصه رمان نویسی کشور معرفی کند. هر کدام از این ۵۰ تن یکی از ثروت های ادبیات داستانی امروز ایران هستند.

وی افزود: حدود ۴۰ رمان تولید شد که ۲۰ عنوان از آنها منتشر شده و تعدادی نیز در صف انتشار هستند. انجمن ادبی چهارشنبه های شهرستان ادب که هر هفته با حضور ۶۰ نفر برگزار می شود، از دیگر برنامه های دهه اول ماست که در دوران کرونا به فضای مجازی منتقل شد. نشست‌های تخصصی نقد، نشست های اصل اثر، بوطیقا و ... بخشی از فعالیت هایی بودند که با همراهی و مشارکت فعالان ادبیات انقلاب در این بازه زمانی رقم خوردند.

در بخش بعدی این نشست، داوودی با تشکر از رسانه های کشور که در طول ۱۰ سال گذشته فعالیت های شهرستان ادب را پوشش داده‌اند، گفت: ماجرای شهرستان ادب، ماجرای ادبیات است؛ از ایده تا شکل گیری و جاری شدن آن در جامعه و ساختن جامعه ای با مرتبه ای بالاتر. شهرستان ادب از یک ایده و طرح شروع شد و به مرحله عمل رسید و دوستان جوانی وارد این حوزه شدند و تحت آموزش قرار گرفتند که امروز خودشان صاحب تأثیرند.

وی افزود: آموزش، دورهمی و حاصل همه این اتفاقات بعد از یک دهه، شکل گیری شهرستان‌های ادب در اقصی نقاط کشور است. ما این افق را در دهه دوم داریم که شهرستان ادب، تکثیر شود و فقط یک شهرستان ادب نداشته باشیم.

سخنران بعدی این جلسه امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب بود که گفت: برای انعکاس بهترشعر و داستان در حوزه موسیقی و تبلور ادبیات متعهد در این حوزه، دفتر موسیقی شهرستان ادب شروع به کار کرد. این دفتر سال ۹۴ تأسیس شد و پس از آن بلافاصله استودیوی آفتاب تأسیس شد که نامش برگرفته از نام اردوهای آفتابگردان ها است. این استودیو با تمرکز بر شعر کار خود را آغاز کرد و قطعاتی در زمینه موسیقی بی کلام و دکلمه با تمرکز بر موسیقی دراماتیک تولید کرد.

وی افزود: تا کنون ۱۰ آلبوم موسیقی و ۶۸ تک آهنگ در دفتر موسیقی شهرستان ادب تولید شده اند که زمان حال روزگار ما هستند. به عنوان مثال یکی از موضوعات این تولیدات شهادت سردار سلیمانی بود. دفتر موسیقی شهرستان ادب در چنین شرایطی دست روی دست نگذاشت و دست به تولید زد. در سال ۹۶ ارکستر سمفونیک حافظ را شکل دادیم که برای عضو گیری آزمونی برپا کرد و جوانان جذب آن شدند. اولین کنسرت آن هم اردیبهشت سال ۹۸ به صورت خیریه برای سیل زدگان بود. اجراهای بعدی این ارکستر در هفته دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس بود.

مدیر دفتر موسیقی شهرستان ادب در ادامه گفت: برای ۱۰ سال آینده برنامه فراگیری داریم که محتواهای آن توسط دفتر شعر و داستان شهرستان ادب تولید می شود. همچنین تلاش داریم موسیقی و کتاب گویا را نیز طرح ریزی کنیم. یعنی موسیقی هایی که برای داستان تولید می شود.

سمیعی در پایان سخنانش گفت: در جهت اصلاح ضد فرهنگ ها و اتفاقات ناگواری هم که در حوزه موسیقی با کلام رخ می دهند، شکل دادن جریان ممتاز و غالب را در دستور کار داریم.

در پایان این نشست مودب گفت: جشن ۱۰ سالگی شهرستان ادب فردا یک شنبه دوم خرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار می‌شود که در این‌برنامه پیام مقام معظم رهبری برای تولد ۱۰ سالگی شهرستان ادب قرائت می شود. این پیام مایه افتخار ماست هرچند که می دانیم نسبت به کاری که ادبیات و فرهنگ ما نیاز دارد، در آغاز راهیم.

وی همچنین گفت: آثار شهرستان ادب در کشورهایی مثل ترکیه و صربستان در حال ترجمه و پیگیری برای چاپ هستند و امیدواریم دایره فعالیت های خارجی خود را بیشتر توسعه بدهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.