معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی در استان قرار دارند.

۲۰۰۰خانواده در نوبت فرزندخواندگی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از بهزیستی خراسان رضوی،  معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی در استان قرار دارند.
شهره شاهرودی با بیان اینکه به دلایل مختلف، قادر به پاسخگویی به همه‌ی نیازهای موجود فرزندخواندگی نیستیم افزود: نبود فرزندان در سنین و با شرایط مورد نظر متقاضیان، ناکافی بودن تعداد فرزندان قابل واگذاری، تقاضای خاص برخی متقاضیان از نظر شرایط سنی، جنسیت کودک و وضعیت کلی او، از جمله دلایلی است که نمی‌توانیم به همه‌ی تقاضاها پاسخ مثبت بدهیم.
وی ادامه داد: در سال ۹۹ پرونده بیش از ۲۰۰ کودک که خارج از روال قانونی به فرزندخواندگی گرفته شده‌اند با همکاری دستگاه قضایی، مورد بررسی قرار گرفته و مشکل این خانواده ها حل شده و اقدامات لازم برای طی مراحل قانونی و صدور شناسنامه برای فرزند انجام شده است.
وی با اشاره به ترخیص فرزندان مراکز بهزیستی افزود: در این مدت نزدیک به ۴۰۰ نفر از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، با ترخیص از مراکز از چرخه‌ی حمایت مستمر بهزیستی خارج شده‌اند.
شاهرودی توضیح داد: این فرزندان یا به سن و سال توانمندی و استقلال رسیده‌اند که طبق قانون می‌باید ترخیص می‌شدند یا اینکه به خانواده‌ی زیستی خودشان برگشته‌اند.
معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۹۵ مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در خراسان رضوی تحت نظارت بهزیستی قرار دارند گفت: ۴۰ واحد از این مراکز در مشهد و بقیه در شهرستان‌ها استقرار دارند.
وی خاطر نشان کرد: بیشتر مراکز کودکان در شهرهای بزرگ هستند چون در شهرهای کوچک علاوه بر اینکه منابع و نیروی تخصصی مورد نیاز این مراکز، وجود ندارد بهزیستی تلاش می‌کند با استقرار مراکز استاندارد، شرایط رشدی برابر برای همه‌ی فرزندان به صورت یکسان فراهم کند و نظارت با کیفیت بر مراکز هم امکان داشته باشد به همین خاطر سطح پایین مراکز با امکانات ناکافی در شهرستان های کوچک را نمی‌پذیرد.
وی از خانواده‌ها دعوت کرد به سنت‌های اجتماعی و اخلاقی ملی و دینی برگردند و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اطراف و بستگان را تحت حمایت خود بگیرند.
وی گفت: در این صورت هم هدف خانواده‌محوری بهزیستی محقق می‌شود و هم بهزیستی، حمایت‌های مادی و معنوی لازم و مداخلات مددکاری ضروری را برای آنها انجام می‌دهد.
وی تأکید کرد: البته باید این کار در یک فرایند قانونی انجام شود و دستگاه قضایی و بهزیستی هم همکاری و همراهی لازم را با این خانواده‌ها دارند.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۸۴ کودک در خانواده‌های جایگزین یا بستگان نسبی، تحت نظارت بهزیستی هستند که از حمایت‌های مالی و معنوی بهزیستی برخوردار می‌باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.