استاد حوزه و کارشناس علوم دینی گفت: از نظر امام رضا(ع) مومن باید سه خصوصیت مهم داشته که اولی را از خداوند، دومی را از رسول او و سومی را از اولیای الهی آموخته باشد.

سه ویژگی مهم مومن از نظر امام رضا(ع)

حجت الاسلام ناصر رفیعی در خصوص ویژگی هایی که یک مومن باید داشته باشد اظهار کرد: امام رضا(ع) درحدیثی سه ویژگی مهم مومن را بیان و عنوان می کنند که هیچ فردی مومن نمی شود مگر اینکه این سه ویژگی را داشته باشد. حضرت ثامن الحجج(ع) در این حدیث می فرمایند: «لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً إلاّ أنْ یَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال: سُنَّهٌ مِنَ اللهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ نَبیِّهِ وَ سُنَّهٌ مِنْ وَلیّهِ، أمَّا السَّنَّهُ مِنَ اللهِ فَکِتْمانُ السِّرِّ، أمَّا السُّنَّهُ مِنْ نَبِیِّهِ مُداراهُ النّاسِ، اَمَّا السُّنَّهُ مِنْ وَلیِّهِ فَالصَّبْرُ عَلَی النائِبَهِ.»

وی باذکر این موضوع که  این سه ویژگی در واقع سه بُعد مهم زندگی مومن است که هر کدام را باید از یک منبع دریافت کند، ادامه داد: مومن باید ویژگی اول را از خداوند الگو برداری کرده و ویژگی دوم را از پیامبر(ص) و سومین ویژگی را از امام معصوم(ع) سرمشق بگیرد. الگو داشتن در زندگی به این معناست که ویژگی ها و خصوصیاتی از آن الگو برای زندگی خود انتخاب کنیم.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان ساخت: در حدیثی که از امام رضا(ع) روایت شد، اولین خصوصیت را باید از خداوند متعال الگو برداری کنیم. "سُنَّهٌ مِنَ اللهِ" اما خصوصیتی که باید از پروردگار بیاموزیم ستار بودن اوست. باید راز و عیوب دیگران را بپوشانیم. همانطور که خداوند این کار را انجام میدهد. خداوند ستارالعیوب است و نه تنها راز بلکه عیوب را هم می پوشاند.

وی با بیان فراز " یَا مَن اَظهَرَ الجَمِیلَ وَ سَتَرَ القَبیحَ" تصریح کرد: خداوند زشتی ها را هم می پوشاند. پروردگار ستار است، ما هم باید این صفت را از خداوند یادبگیریم و کتمان سر و راز داشته باشیم. در این روایت سخن از پوشاندن عیوب مردم نیست و فقط در مورد رازها صبحت می شود اما باید دانست که راز، معنای گسترده ای دارد.

حجت الاسلام رفیعی افزود: نخستین ویژگی مومن رازداری است. رازداری سنتی است که باید از خداوند یاد بگیریم. همین الان اگر پرده ها کنار رود و چیزهایی که خدا از ما می داند مردم هم بدانند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. در یک روایتی هست که می گوید اگر مردم خطاها و عیوب یکدیگر را می دانستند یکدیگر را دفع نمی کردند.

وی تاکید کرد: درواقع همه می دانستند که دیگری چه کاره بوده و چه اعمال بدی انجام داده است. علت اینکه در جامعه با هم زندگی کرده و به هم اعتماد می‌کنیم یا در تشییع یکدیگر شرکت می نماییم این است که از عیوب و رازهای یکدیگر خبر نداریم. این لطف خداست و اکنون که خداوند این منت را بر ماگذاشته است، نباید رازها و عیوب یکدیگر را برملا کنیم.

این کارشناس علوم دینی دومین ویژگی مومن را خصوصیتی دانست که باید از رسول خدا(ص) بیاموزد و اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص) اهل مدارا با مردم بود. او فرمود وقتی خداوند به رسالت مبعوثم نمود امرکرد همانطور که واجبات و فرایض را باید انجام دهی همانطور هم لازم است که با مردم مدارا داشته باشی.

دکتر رفیعی یادآور شد: مدارا یعنی آستانه صبر بالا و قدرت تحمل افراد را داشتن. مدارا حتی با دشمنان نیز توصیه شده است. یعنی اینکه در رفتار و برخورد باآنها بر خودمان مسلط بوده و از کوره در نرویم.

وی بابیان اینکه سومین ویژگی مومن که آنرا باید از امام معصوم الگو برداشته و یاد بگیرد این است که بر سختی ها و ناملایمات صبر و تحمل داشته باشد، متذکر شد: از امام صادق(ع) پرسیدند از همه صبورتر در این عالم که بوده است. فرمود جدم امیرالمومنین(ع)، اصبر الصابرین بود. صبر و بردباری خصیصه ای است که در اولیای خدا وجود دارد. خداوند به پیامبر(ص) امر می نماید که مانند انبیای الوالعزم صبور باشد.

وی ابراز داشت: هر سه این ویژگی ها درواقع به ابعاد اجتماعی افراد بر می گردد. این سه خصوصیت موجب می شود یک مومن در زندگی هم خود در آرامش بوده و هم دیگران از دست او در آرامش باشند. هم از موضوعات مختلف در جامعه نرنجد و هم دیگران را نرنجاند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.