معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: عوارض ناشی از تغییرات شدید اقلیمی همچون نوسانات دمای هوا و خشکسالی امسال باعث ایراد خسارت به کشتزارهای کلزا در سطح این استان و کاهش ۵۰ درصدی حجم محصول آنها شده است.

تغییرات اقلیمی باعث کاهش محصول کلزا در خراسان رضوی شده است

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان  افزود: امسال در ابتدا حجم برداشت محصول کلزا در خراسان رضوی ۱۲ هزار تن بود اما در وضعیت جاری این انتظار ۵۰ درصد کاهش یافته به شش هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که هنگام فصل کاشت کلزا مهر ماه پارسال با استقبال کشاورزان در سطح افزون بر هشت هزار و ۴۵۰ هکتار قرارداد کشت بسته و سپس هفت هزار هکتار از همین سطح سبز شده بود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با این وجود عوامل جوی ناشی از تغییرات اقلیمی مانند خشکسالی، سرمای شدید و همچنین گرمای نابهنگام هوا از آبان ‌ماه، تداوم این وضعیت ناهنجار تا بهمن ماه و کاهش بارش زمستان پارسال و بهار امسال خسارات فراوانی به کشتزارهای کلزا و محصول آن در خراسان رضوی وارد کرد. 

وی افزود: کلزا در زمره آن دسته از گیاهان است که توان سازگاری با شرایط جدید جوی و تغییرات اقلیمی را ندارند لذا نسبت به این پدیده طبیعی بسیار حساس هستند. 

ساربان ادامه داد: به هر حال در پی تغییرات تاثیرگذار اقلیمی در خراسان رضوی امسال سطح قابل برداشت و محصولدار کلزا از کل سطح زیر کشت آن به سه هزار و ۳۶۳ هکتار سطح کاهش یافته است. 

وی گفت: حجم خسارات ناشی از تغییر اقلیم و تداوم پدیده خشکسالی در خراسان ضوی آنچنان خسارت هنگفتی به کشاورزی و کشاورزان این استان وارد کرده که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به استقبال کشاورزان خراسانی از کشت کلزا در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ اشاره و بیان کرد: کار کشت امسال این محصول در خراسان رضوی و شرق کشور برای نخستین بار به صورت عقد قرارداد کشت با کشاورزان صورت گرفت.

وی افزود: کشاورزان بر همین اساس در استانهای خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان زیر چتر حمایتی "شرکت کشاورزی رضوی" آغاز به کشت کلزا کردند بطوری که این شرکت علاوه بر تامین بذر، اقدامات لازم را برای حمایت از کشت آن نیز انجام داد.

ساربان ادامه داد: دولت در قالب این مدل کشت دیگر متولی خرید محصول نیست زیرا همین شرکت کار خرید محصول کلزا را از کشاورزان بر عهده دارد. 

وی گفت: بیمه محصولات نیز در قالب کشت قراردادی کلزا به صورت کامل انجام شد لذا کشاورزان خسران دیده از تغییرات اقلیمی و خشکسالی همزمان با برداشت محصول، غرامت خود را دریافت می‌کنند. 

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: بیمه محصول کلزا و حاصل آن برای کشاورزان می‌تواند مشوق خوبی برای تداوم مشارکت آنان در کشت کلزا ظرف سالهای آینده باشد.

وی ادامه داد: هم‌اینک کار برداشت کلزا در این استان از کشتزارهای بردسکن، تربت‌جام و تایباد آغاز و همچنین تاکنون ۱۸ مرکز خرید در شهرستانهای کلزاکار تعریف شده تا بلافاصله پس از خرید محصول مطابق قرارداد، دستمزد کشاورزان پرداخت شود. 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.