۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 753361

یک زوج هنرمند نیشابوری در اقدامی زیبا و فرهنگی زندگی مشترک خود را در کنار آرامگاه خیام؛ شاعر بزرگ نیشابوری با مهریه کتابت رباعیات این شاعر آغاز کردند.

مهریه؛ کتابت رباعیات خیام

آغاز کتابت یک جلد رباعیات خیام توسط حسین صالحی موحد، از استادان انجمن خوشنویسان ایران و خراسان همزمان با بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری، در مراسمی نمادین در کنار آرامگاه این دانشمند، شاعر و اندیشمند بزرگ رقم خورد.
حسین صالحی و همسرش سوگند دلبری ساکن مشهد هستند و تاکنون بیش از ۱۰۰ نمایشگاه گروهی و ۱۵ نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج از کشور در حوزه خوشنویسی برگزار کرده‌اند.   با سوگند دلبری به انگیزه ارائه پیشنهاد کتابت رباعیات خیام به عنوان مهریه‌اش به گفت‌وگو نشستیم. این بانوی خوش‌ذوق در ابتدا در خصوص علاقه‌اش به خیام گفت: من از نوجوانی علاقه زیادی به اشعار و رباعیات خیام داشتم و به نظرم تعابیر و نگاهم به زندگی به اندیشه خیام بسیار نزدیک است. به گفته سوگند دلبری نخستین گفت‌وگوهای او و همسرش در خصوص اندیشه خیام بوده است. او توضیح داد: همسر من در فضای ادبیات و هنر رشد کرده است و نخستین گفت‌وگوی ما با یکدیگر درباره اندیشه، نگاه و فلسفه خیام به زندگی بود. آن زمان متوجه شدم چقدر ما نسبت به این شاعر و تفکراتش اشتراک نظر داریم. اما آنچه در خصوص ازدواج این زوج خبرساز شد، ایده کتابت رباعیات خیام به عنوان مهریه است. دلبری در این مورد گفت: وقتی تصمیم به ازدواج گرفتم، دوست داشتم هدیه‌ای که از سوی همسرم دریافت می‌کنم خلق اثر توسط وی باشد، از این رو، ایده کتابت رباعیات خیام را به عنوان مهریه مطرح کردم که با موافقت همسرم روبه‌رو شد.
این هنرمند در خصوص اهمیت توجه به هنر و ادبیات در زندگی شخصی و تأثیرش بر بنیان خانواده گفت: کشور ما دارای تاریخ فرهنگی و ادبیات غنی است، نگاه من این است که همیشه نویسندگان و فعالان حوزه ادبیات نقش مهمی در ارتقای فرهنگ کشور دارند، علاوه بر این، توجه به ادبیات غنی کشورمان عمق و معنای بسیاری به زندگی انسان می‌بخشد و می‌تواند به او در بزنگاه‌ها و مشکلات زندگی یاری دهد، حداقل هنر برای من که همواره به دنبال معنا و تعاریف ادبیات در زندگی‌ام هستم، نجات‌دهنده بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.