یزد – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت : قنات زارچ با ۸۰ کیلومتر طول و ۲هزارو ۱۰۰ میله چاه با عنوان قدیمی ترین قنات جهان به ثبت جهانی رسیده و با همت دستگاه های متولی در مسیر بازسازی و بهره بردادری مجدد قرار گرفته است.

قدیمی ترین قنات جهان، در مسیر بازسازی و بهره برداری مجدد قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جهاد کشاورزی استان ، سید ابوالفضل وکیلی در جریان در جریان بازدید نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ، و سید مصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی یزد از قنات زارچ اظهارداشت: این قنات با توجه به قدمت تاریخی آن دارای وجهه فرهنگی  مهمی است و همچنین بهره وری این قنات جهت مصارف شرب و کشاورزی منطقه ضروری است .

وی از اختصاص اعتبارات آب و خاک به میزان چهار میلیارد ریال از سال ۹۶ تاکنون جهت مرمت و احیاء قنات زارچ خبر داد وافزود: این قنات با ۸۶ کیلومتر طول ، ۲ هزارو ۱۰۰ میله چاه ، ۸۶متر عمق مادر چاه و آبدهی ۴۵ تا ۵۰ لیتر در ثانیه می تواند نقش مهمی را در افزایش تولیدات کشاورزی و همچنین استفاده در موارد دیگر همچون جذب گردشگر و فعالیت های فرهنگی داشته باشد.

در این بازدید،نماینده مردم یزد و اشکذر نیز ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی و سایر دستگاه های متولی استان انتظار به حق مردم یزد به ویژه زارچ در راستای استفاده بهینه از این دسترنج گذشتگان در راستای تقویت تولید و افزایش بهره وری آب را یادآور شد
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.