شهرستان مرزی صالح آباد با داشتن حدود ۱۰۰ هزار هکتار مناطق زیرپوشش حفاظت محیط زیست، از داشتن این اداره مهم و ضروری محروم است و همچنان زیر نظر اداره تربت جام مدیریت میشود.

چالش‌های محیط زیستی «صالح‌آباد»

مردم صالحآباد میگویند: این شهرستان گرچه دو ۴ سال است ارتقا یافته و غنیترین و بیشترین مساحت زیرپوشش حفاظت محیط زیست نسبت به شهرستانهای همجوار
(تربت جام، تایباد و...) را دارد اما یک متولی و اداره مستقل در صالحآباد ندارد که باید مسئولان هرچه سریعتر چارهاندیشی کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان تربتجام و صالحآباد در این خصوص میگوید: هرچند با تلاشهای زیاد، چارت اداری برای شهرستان صالحآباد مصوب شده ولی هنوز زیر نظر اداره تربتجام مدیریت میشود، اگر اداره محیط زیست در صالحآباد مستقر و مستقل شود کار ما خیلی سبک و آسان میشود اما بسیار سخت به محیط زیست مجوز توسعه ساختار سازمانی میدهند.

جواد دامن پاک میافزاید: استخدامیها بسیار محدود است، در این مرحله پستهای سازمانی به تعداد چهار نفر مصوب شده، آن هم به صورت زیرمجموعه اداره تربتجام و نه اداره مستقل، گویا تأمین نیرو هم به این زودی اتفاق نمیافتد اما باز هم به تلاشهایمان ادامه میدهیم.

وی یادآور شد: اصحاب رسانه همیشه یار و یاور محیط زیست بوده و هستند، امیدوارم به همت و همکاری شما، کار تسریع شود.

وی در خصوص مساحت و وضعیت محیط زیست صالحآباد خاطرنشان کرد: حدود ۴ هزار هکتار از رودخانه حفاظت شده تجن به علاوه ۷۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع هریرود و ۵ هزار و ۹۶۳ هکتار از ۲۰ هزار هکتار منطقه
حفاظت شده جنگلی باغکشمیر در محدوده شهرستان صالحآباد است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که چه اقدامهایی برای احیای منطقه حفاظت شده
 باغکشمیر انجام شده که به علت چَرای غیرمجاز دام و قطع بیرویه شاخ و برگ درختان توسط  روستاهای مجاور در حال از دست دادن پوشش گیاهی است و قرقبان این جنگل چندین سال به علت پرداخت نشدن حقالزحمه از کار بیکار شده، میگوید: منطقه حفاظت شده باغکشمیر به دلیل وجود آخرین بقایای جنگلهای پسته وحشی در کشور از ارزش و اهمیت ویژهای برخوردار است و در رده حفاظتی بالایی قرار دارد. در سالهای گذشته اقدامهای زیادی صورت گرفته ازجمله ایجاد پاسگاه محیط بانی، استقرار تلمبه بادی و ساخت دهها آبشخور برای آبرسانی به حیاتوحش، چراکه این منطقه از ظرفیت بالایی در بحث اکوتوریسم برخوردار است.

رئیس اداره محیط زیست تربتجام و صالحآباد گفت: گرچه عزل و نصب قرقبان در حوزه وظایف سازمانی محیط زیست نیست و بر عهده اداره منابع طبیعی است، اما شنیدهام قرار شده آقای رضایی که از قرقبانان نمونه کشوری است به کار خود بازگردد.

دامن پاک با اشاره به خاطره تلخ کاری خود افزود: در این ۷-۶ سال، حدود هفت پلنگ در تربتجام و تایباد کشته شدهاند، یاد سلاخی و کشتن یک پلنگ کمیاب روی دکل برق در تربت جام، داغ دلم را تازه میکند، آن صحنه وحشتناک یکی از غمانگیزترین لحظههای کاری من در این ۲۰ سال بود. در این مدت حداقل سه بار تا آستانه مرگ نیز پیش رفتهام، دیگر فکر نکنم چیز بیشتری برای ترس وجود داشته باشد.

رئیس اداره محیط زیست تربتجام و صالحآباد درخصوص همکاریهای مردمی و داوطلبانه هم تصریح کرد: در سالهای گذشته دو سمن زیستمحیطی در حوزه دانشجویی فعال بود که با محیط زیست همکاری میکردند و اداره نیز از خدمات آنها در امر آموزش بهره میبرد، ولی در حال حاضر سمن فعالی وجود ندارد و وقتی علاقهمندان برای ثبت سمن مراجعه میکنند در پیچ و خم کارهای اداری منصرف میشوند، اما دوستان علاقهمند میتوانند به صورت گروهی اقدام به ایجاد یک سمن محیط زیستی کنند و یا انفرادی با اداره به عنوان همیار افتخاری همکاری کنند در هر صورت در خدمت دوستان محیط زیست هستیم.

وی به گونههای ارزشمند و یا در حال انقراض حیاتوحش منطقه هم اشاره کرد و گفت: پلنگ از شاخصترین آنهاست و در بین پرندگان هوبره، بالابان و عقاب طلایی از جمله گونههای در معرض خطر انقراض هستند. هوبره یکی از پرندگانی است که در این شهرستان وجود دارد و در طول یک دهه کمتر از ۲۰ قطعه در برخی دشتهای تربتجام دیده شده است.

وی معتقد است در گذشته سهمیه فشنگ با پروانه و دفترچه شکار به شکارچیان مجاز داده میشد اما چند سالی است سهمیه فشنگ ارتباطی با پروانههای شکار ندارد و محیط زیست به طور کلی با توزیع سلاح و مهمات در جامعه موافق نیست و خواستار محدود کردن توزیع سلاح در جامعه است و از نظر محیط زیست این اشکال وارد است.

وی تأکید کرد: پس از بحث کاهش منابع آبی، مسئله آلودگی خاک هم از مشکلات بزرگ زیست محیطی است. در حال حاضر یکی از آسیبپذیرترین فعالیتهای ضدخاکی، کشت زیرپلاستیکی خربزه است که متأسفانه یک دهه است در منطقه اجرا میشود و پس از فصل برداشت جالیز، هرگز پلاستیکها جمعآوری نشده و در خاک تجزیه نمیشوند و این یک تهدید جدی برای محیط زیست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.