رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت: کمیسیون مشاوران املاک از یک قرار داد اجاره بها،دریافت هفت روز از اجاره ماهیانه ای است که در قرار داد ثبت می شود و حداکثر با احتساب مالیات ۸۷۰هزار تومان می باشد.

 حداکثر کمیسیون دفاتر املاک در قراردادهای اجاره ۸۷۰هزار تومان است /شناسایی ۱۰۰۰دفتر املاک غیرمجاز در مشهد

علی مرادزاده در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: حداکثر سقف دریافت کمیسیون اجاره بها در شهر مقدس مشهد ۸۷۰هزار تومان  است که ۷۰هزار تومان آن بابت مالیات می باشد.

وی با بیان اینکه طبق قانون، کمیسیون مشاوران املاک از یک قرار داد اجاره بها، هفت روز از اجاره ماهیانه ای است که در قرار داد ثبت می شود،  تصریح کرد: اگر دفتر املاکی بیشتر از این مبلغ را از هر کدام دو طرف موجر و مستاجر دریافت کند خلاف قانون عمل کرده و مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت.

مرادزاده با اشاره به اینکه بازرس های اتحادیه به طور مرتب از واحدهای املاک سطح شهر بازدید و قراردادهای آنها را مورد بررسی قرار می دهند،  اظهار کرد: معمولا دفاتر املاک در اغلب قراردادهای اجاره در قسمت کمیسیون عبارت؛  طبق تعرفه ، را درج می کنند از این رو اگر در قرارداد اجاره ای بیشتر از نرخ قانونی  از افراد دریافت شده است می توانند شکایت خود را به اتحادیه ارائه تا مورد پیگیری ور سیدگی قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد افزود: اجاره بها در هر منطقه شهر مشخص است و بنگاه دار در تعیین آن دخالت چندانی ندارد و برخی نرخ های غیرمتعارف که عنوان می شود بیشتر از طرف مالکان واحدهای مسکونی مطرح می گردد که انتظار می رود در شرایط فعلی مراعات حال مستاجران را نیزداشته باشند.  

وی تصریح کرد:  در حال حاضر حداقل نرخ اجاره در شهر مقدس مشهد ۵۰۰هزار تومان و حداکثر آن نیز بر اساس نوع منطقه شهری متفاوت و در مواردی تا ۲۰میلیون تومان نیز به ثبت رسیده است.

مرادزاده اظهار کرد: حداکثر کمیسیون قانونی دفاتر املاک از یک قرار داد خرید و فروش نیز   نیم درصد مبلغ کل قرارداد است که سهم هر کدام از طرف های قرارداد بیست و پنج صدم درصد کل قرارداد می باشد .

وی درپاسخ به اینکه برخی دفاتر املاک مبلغی بیشتر از نیم درصد را از هر طرف قرارداد دریافت می کنند، افزود: در برخی موارد دفاتر املاک و طرف های قرار داد توافقاتی را انجام می دهند که در صورت انجام معامله مبلغی بیشتر را به عنوان کمیسیون پرداخت کنند که این گونه موضوعات که اغلب به صورت شفاهی بین دو طرف مطرح می شود از اختیار ما خارج می باشد مگر اینکه شکایتی در این باره به اتحادیه ارائه شود تا پیگیری قانونی آن صورت بگیرد.

مرادزاده تصریح کرد: روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ شکایت از سوی مردم مبنی بر تخلف دفاتر املاک پیرامون دریافت حق کمیسیون بیشتر از نرخ قانونی به اتحادیه ارائه می شود که در کمترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار می گیرند.   

وی اظهار کرد:  یکی از اولویت های اصلی اتحادیه املاک مشهد شناسایی دفاتر املاک غیرمجاز است که معمولا بیشتر تخلفات نیز در همین دفاتر رخ می دهد که توصیه ما به شهروندان این است که هنگام مراجعه به یک دفتر املاک ابتدا از داشتن پروانه کسب هولگرام دار آن مطمئن شوند و سپس درخواست اجاره یا فروش ملک خود را به آنها واگذار نمایند.

مرادزاده ادامه داد: تاکنون ۱۰۰۰دفتر املاک غیرمجاز در سطح شهر مشهد از سوی اتحادیه مورد شناسایی قرار گرفته اند که پس از دریافت تذکرهای لازم ، اغلب آنها  در مرحله دریافت مجوزهای قانونی  مورد نیاز هستند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.