۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 753430

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از کاهش ۵۰ درصدی آب جمع شده پشت سدهای این استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

آب پشت سدهای خراسان رضوی به نصف رسید

به گزارش قدس آنلاین، محمد علایی اظهار داشت: هم اکنون میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان ۶۸۱ میلیون مترمکعب است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته هزار و ۱۹۸ میلیون متر مکعب بوده است.
وی بیان کرد: کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری بحث اهمیت طرح نجات آب کشاورزی را به یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریت تبدیل کرده است.  
وی افزود: در سالی که میزان بارندگی خراسان رضوی ۶۵ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد، گرمای زودرس هوا  نیز مزید بر علت، افت سطح آب در آبخوان های استان به دلیل برداشت از سفره های زیرزمینی توسط چاه های کشاورزی‌ و شرب شده است.
علایی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی به جهت شرایط اقلیمی جزو مناطق خشک و نیمه خشک کشور محسوب می شود و بیشترین اتکای آن در تامین آب  به منابع آب های زیرزمینی است.
وی گفت: در سال های خشک میزان اتکای تامین آب خراسان رضوی به آبهای زیرزمینی حدود ۹۵ درصد است که این موضوع  فشار زیادی را به سفره های زیرزمینی وارد می کند.
وی اظهار داشت: وجود ۱۶ هزار ۵۴۴ حلقه چاه مجاز با برداشت سه هزار و ۹۰۹ میلیون مترمکعب و همچنین پنج هزار و ۱۴۳ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده با برداشت ۱۳۱ میلیون مترمکعب در سال، دلیلی بر کاهش بیش از حد ذخایر آب های زیرزمینی است.

طرح سازگاری با کم آبی 
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: طرح سازگاری با کم آبی با مشارکت تمامی ذینفعان در مدیریت منابع آب شامل دستگاه های اجرایی، قضایی، دانشگاهیان و رسانه ها به ویژه تشکل های قانونی کشاورزی و مردمی در این استان اجرا شد.
کاظم جم افزود: در قالب طرح سازگاری با کم آبی با مشارکت نهادهای مزبور، پارسال ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب از سفره های آب زیرزمینی استان کمتر برداشت شده است.  
وی انسداد هزار و ۸۵۲ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در استان، تجهیز تمامی چاه ها به شمارشگر هوشمند، رصد برخط (آنلاین) میزان برداشت از چاه ها توسط شبکه مانیتورینگ چاه ها را از دیگر اقدامات برای جلوگیری از اضافه برداشت ها در سطح استان خراسان رضوی عنوان کرد.
جم گفت: امید است با اجرای طرح نکاشت پاییزه، تسریع در جایگزینی تولید محصولات به روش گلخانه ای و مدرن به جای روش های سنتی فعلی، جدی گرفتن تغییرات در الگوی کشت استان و کاشت گیاهان و محصولات کم‌آب‌طلب با همکاری تمامی کشاورزان و بهره برداران استان از اوج مصرف آب در سال ۱۴۰۰ گذر کند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.