مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه، سال گذشته حدود ۱۱۵ هزار دانش‌آموز خراسان رضوی برای کتب درسی ثبت‌نام نکردند که معادل ۱۰ درصد کل دانش‌آموزان است، گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که افراد ثبت نام نکرده در ابتداء سال تحصیلی از آموزش و پرورش مطالبه کتب درسی دارند، درحالی که ما نیز کتابی نخواهیم داشت که به آن‌ها بدهیم.

 ۱۱۵ هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی برای کتب درسی ثبت‌نام نکردند

به گزارش قدس آنلاین قاسم‌علی خدابنده  درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان برای کتب درسی اظهار کرد: ثبت‌نام کتب درسی در سامانه کشوری که از طرف سازمان تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش تعریف شده به دو شکل انجام می‌شود. ثبت‌نام‌ها به شکل گروهی و انفرادی است. مدیران مدرسه به صورت گروهی می‌توانند دانش‌آموزان را ثبت‌نام کنند. والدین دانش‌آموز در زمان مراجعه برای کارنامه و یا ثبت‌نام وجه کتاب را به مدرسه پرداخت می‌کند. همچنین والدین دانش‌آموزان نیز به صورت انفرادی می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کتب درسی را انجام دهند. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه، در صورتی که والدین یا مدیر مدرسه در این سامانه ثبت‌نام نکنند، دانش‌آموز کتاب نخواهد داشت، عنوان کرد: امکان دارد والدین دانش‌آموز بخواهد از کتب درسی فرزندان بزرگتر خود برای فرزند کوچک‌ استفاده کند. این مسئله ایرادی ندارد، اما آموزش و پرورش مسئولیت تامین کتب درسی را به عهده نمی‌گیرد. در صورتی که کسی وجهی به مدیر پرداخت نکند یا در سامانه ثبت‌نام را انجام ندهد، انتظار کتاب در شروع سال تحصیلی نباید داشته باشد. 

خدابنده خاطرنشان کرد: از ۳۵۰ هزار دانش‌آموزی که در استان خراسان رضوی تحصیل می‌کنند، ۱۰۰ هزار نفر برای کتب درسی ثبت‌نام نمی‌کنند. تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که افراد ثبت نام نکرده در ابتداء سال تحصیلی از آموزش و پرورش مطالبه کتب درسی دارند. ما نیز کتابی نخواهیم داشت که به آن‌ها بدهیم. متاسفانه خانواده‌ها برای پرداخت هزینه اندک کتاب‌ها تعلل می‌کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش اصراری مبنی بر اینکه مدیر مدرسه برای کتاب تمامی دانش‌آموزان ثبت‌نام کند، ندارد، اما جواب والدین دانش‌آموزی که کتاب می‌خواهد را باید مدیر مدرسه بدهد. در شهریور ماه سامانه کتب درسی دوباره باز خواهد شد و والدین می‌توانند ثبت‌نام  کنند و کتب از طریق پست به درب منزل آن‌ها فرستاده خواهد شد. 

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه، الزامی برای ثبت‌نام همه دانش‌آموزان از طرف مدیران مدارس نیست، بیان کرد: در بازار، کتاب درسی برای خرید نیست. سازمان تألیف، براساس ثبت‌نام‌ها کتاب درسی برای استان ارسال می‌کند. سال گذشته حدود ۱۱۵ هزار دانش‌آموز برای کتب درسی ثبت‌نام نکردند که معادل ۱۰ درصد کل دانش‌آموزان است. 

خدابنده در پاسخ به این سوال که براساس گفته‌های برخی مخاطبان ایسنا مدیران مدرسه از طرف آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه کتب درسی الزام می‌شوند و کتاب ها در مدرسه انبار می‌شود، چرا باید مدیران کتاب بخرند؟، تاکید کرد: در اواخر مهرماه فراخوانی مبنی بر جمع آوری کتب درسی اضافه در مدارس داده می‌شود. اگر مدیری کتب درسی اضافه داشته باشد، بعد از تحویل کتب هزینه آنها به او پرداخت می‌شود. کتب درسی به وزارتخانه برگشت داده شده تا در استان‌های دیگر توزیع شود. 

وی با بیان اینکه، از والدین دانش‌آموزان درخواست می‌کنم با مدیران مدارس برای ثبت‌نام کتب درسی همکاری لازم را داشته باشند، اظهار کرد: در زمان شروع سال تحصیلی که ما درگیر ساماندهی نیروی انسانی در مدارس هستیم، نمی‌توانیم به فکر تامین کتب درسی باشیم. در صورت نبود کتاب برای دانش آموزان، آنان با مشکل مواجه خواهند شد. تنها راه‌حل این است که والدین دانش‌آموزان در مدرسه یا به صورت انفرادی برای کتب ثبت‌نام کنند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.