۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 753451

ماجرای عدم تعیین تکلایف زمین‌های موسوم به جهانبین در فردیس کرج هنوز بعد از گذشت سی و اندی سال ادامه دارد؛ زمین هایی که حدود ۱۰ هزار قطعه هستند و حدود ۳۰ سال است بلاتکلیف مانده اند و هرسال مسئولین قول می‌دهند که مشکلات آنها حل شود.

سی سال انتظار برای تحویل یک قطعه زمین

قدس آنلاین؛ ماجرای عدم تعیین تکلایف زمین‌های موسوم به جهانبین در فردیس کرج هنوز بعد از گذشت سی و اندی سال ادامه دارد. این زمین ها که حدود ۱۰ هزار قطعه هستند  حدود ۳۰ سال است بلاتکلیف مانده اند و هرسال مسئولین قول میدهند که مشکل آنها حل شود.

این در حالی است که عملا تمام مناطق مختلف آن منطقه زیر ساخت رفته است اما فقط این زمین‌ها بلاتکلیف مانده است. ماجرای که در نگاه اول شاید شبیه به یک کمدی-تراژدی باشد اما اتفاقی است که در نزدیکی پایتخت رخ داده است.

اخیرا  افرادی که ادعا می کنند حدود ۳۰ سال قبل، قطعه زمینی را از اراضی موسوم به جهان‌بین در  شهرستان ملارد در ۵۰ کیلومتری تهران خریده بودند تجمعی را در برابر دفتر فروش اراضی برگزار کردند. در این گردهمایی تجمع کنندگان خواستار تعیین تکلیف زمین‌های خود شدند.

هیچ اقدامی بعد از گذشت ۳۰ سال صورت نگرفته است

مشکل اصلی پیش‌روی این خریداران آن است که بعد از گذشت سی سال و افزایش چند برابری قیمت اراضی، هنوز هیچ اقدام عملیاتی برای تفکیک اراضی و صدور مجوز خانه‌سازی از سوی مراجع ذی صلاح صورت نگرفته است.

خریداران بعد از برگزاری تجمعی اعتراض‌آمیز در برابر دفتر جهان‌بین با ارائه بیانیه‌ای شش ماده‌ای خواستار آن شدند که عوامل جهان‌بین از نگاه مادی‌گرانه نسبت به این اراضی دست برداشته و هرچه زودتر نسبت به تحویل اراضی به خریداران اقدام کنند و تاریخ دقیق انتقال اسناد زمین‌ها را هم مشخص کنند.

اصلاح نقشه اراضی و تقسیم زمین‌ها آن گونه که منفعت تمامی خریداران و نه عده‌ای محدود، رعایت شود و سلب وکالت از وکیلی که اغلب به نفع اقلیتی خاص عمل کرده از دیگر خواسته‌های خریداران بوده است.

ورود وزارت کشور به پرونده زمین های جهان بین

در این بین اما پای وزارت کشور نیز به پرونده اراضی جهان بین مارلیک باز شده است.

وزارت کشور در خصوص تعیین تکلیف اراضی واقع در غرب شهرک مارلیک ملارد موسوم به جهان بین (بابالویی)، اقدامات صورت‌ گرفته جهت الحاق اراضی مذکور به محدوده شهر به‌شرح زیر است.

۱ـ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورخه ۲۹ر۱۱ر۹۷ طی بند شماره ۳ هر گونه الحاق اراضی (غیر از تعاونی‌های ده گانه ملارد) به محدوده شهر را تا زمان تصویب بازنگری طرح جامع ملارد (افق ۱۴۰۰) ممنوع اعلام نمودند و در همین راستا، استانداری تهران ضمن اعتراض به موضوع طی نامه‌های شماره ۱۳۰۸۱ر۴ر۹۸ مورخه ۵ر۴ر۱۳۹۸ بند (ج) و نامه شماره ۲۸۱۲۱ر۴ر۹۸ مورخه ۶ر۷ر۱۳۹۸ بند (ز)، ضمن ارسال تصویر درخواست مالکین اراضی فوق‌ در ملاقات چهره به چهره با جناب آقای محسنی بند پی استاندار محترم تهران طی نامه شماره ۲۱۶۶۷ر۱۱ر۹۸ مورخه ۲۶ر۵ر۱۳۹۸ خواهان تجدید نظر در مصوبه فوق و دستور اقدام بر روی کل اراضی تعاونی‌های ده گانه و بابالویی (جهان‌بین) در قالب طرح یکپارچه به منظور امکان اجرایی نمودن مصوبه فوق و پاسخگویی به تعاونی‌ها شد.

۲ـ معاون محترم شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در پاسخ به نامه استانداری و اعتراضات صورت گرفته طی نامه شماره ۳۰۰ر۱۰۳۴۶۸۳ مورخه ۱۶ر۷ر۹۸ بند (۲) اعلام نمودند با توجه به اینکه الحاق تعاونی جهان‌بین در مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گنجانده نشده بود، در مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به آن پرداخته نشده است، لذا هر گونه اقدام در خصوص تعاونی‌های فوق مستلزم طی فرآیند استانی و اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خواهد بود.

ضمناً، طی رونوشت نامه شماره ۴۱۴۸۷ر۴ر۹۸ مورخه ۲۷ر۹ر۱۳۹۸ معاونت محترم عمرانی به جناب آقای نگهبان مدیر کل محترم راه و شهرسازی وقت استان تهران (با اشاره به جلسه مورخه ۲۴ر۹ر۱۳۹۸ اعضای تعاونی‌ها با استاندار محترم)، دستور عاجل طرح موضوع در اولین جلسه کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی صادر شده و دفتر فنی استانداری طی نامه‌های شماره ۴۷۵۴۲ر۴ر۹۸ مورخه ۲ر۱۱ر۹۸ و شماره ۵۰۰۹۳ر۴۱۹۸ مورخه ۱۶ر۱۱ر۹۸ نسبت به پیگیری موضوع اقدام تا موضوع در کارگروه زیربنایی مطرح و اتخاذ تصمیم شود که تاکنون از آن اداره کل پاسخی دریافت نشده است!

برگزاری تجمع مسلمت آمیز خریداران اراضی جهان بین

در میان سکوت مراجع ذی صلاح و عدم پاسخگویی  کارگروه زیربنایی در زمینه تعیین وضعیت زمین های جهانبین اما گردهمایی اخیر خریداران جهان‌بین با حضور نیروی انتظامی و مقامات فرمانداری منطقه برگزار شد .

در این تجمع مسئولان فرمانداری منطقه با سعه‌صدر صحبتهای مردم گوش دادند و به خریداران معترض، قول پیگیری و تلاش برای حل مساله دادند.

باید دید بالاخره بعد از سی سال مشکل خریداران اراضی جهان‌بین حل خواهد شد یا این خریداران مجددا مجبور به اعتراض خواهند شد؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    زمینهای جهان بین در بلوار شهید جمور سه بانده سابق جنب پارک بانوان محل جمع آوری نخاله و افراد زباله گردها و همچنین سگ شده و هیچ کس پیگیر این مشکلات نیست