۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 753463

خاموشی‌های گسترده، روز گذشته ساکنان تهران و برخی شهرها را غافلگیر کرد، این خاموشی‌ها که ناشی از فاصله ۹ هزار مگاواتی حجم تولید تا مصرف برق، کاهش تولید نیروگاه‌های آبی، فعالیت استخراج کنندکان رمز ارزها و استفاده زودهنگام از وسایل سرمایشی است، نیاز به مدیریت مصرف را گوشزد می‌کند.

مقصر خاموشی‌های پراکنده در کشور

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، مصرف برق، امسال برخلاف سال‌های قبل روند افزایشی خود را از همان فروردین ماه کلید زد که همچنان تداوم دارد و حتی رکوردی کم سابقه از خود برجای گذاشته است. بر اساس آمار،  میزان مصرف برق کشور در روز نخست خردادماه امسال درحالی به رقم ۵۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات رسید که این میزان مصرف به طور معمول در سال‌های قبل در روزهای گرم‌ تابستان ثبت می‌شد.

افت تولید برق در پی کاهش بارش‌ها

وقوع خشکسالی و کاهش بارش ها در سال آبی جاری، تاثیر منفی بر روند تولید و مصرف برق کشور داشته است.

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در این باره می گوید: وقوع خشکسالی و کاهش بارش ها در سال آبی جاری (مهر۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) سبب افزایش مصرف برق طی دو ماه اخیر شده است، رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در دوماه اخیر بی سابقه است.

 به گفته «محمدحسن متولی زاده»،  خشکسالی از یک سو، سبب زودتر وارد مدار شدن چاه های کشاورزی شده و از سوی دیگر،  افزایش دمای هوا سبب زودتر وارد مدار شدن وسایل سرمایشی شده که همین عوامل رشد ۲۰ درصدی مصرف برق را رقم زده است.

مدیرعامل توانیر گفت: همزمان با این موضوع وبه دلیل کاهش بارش، موجودی آب سدها کاهش یافته که همین امر سبب کم شدن ۵۰ درصدی تولیدبرق از نیروگاه های برق آبی شده است.

وی ادامه داد: همه این عوامل سبب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای برق شده بنابراین از مردم درخواست کرده ایم امسال زودتر همکاری خود با صنعت برق را انجام داده و مدیریت مصرف داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق علت قطع برق را کسری ۹ هزارمگاواتی تولید برق عنوان کرد و گفت: این کسری زیاد سبب شده با مشکل روبرو شویم.

«مصطفی رجبی مشهدی»  ادامه داد: امسال با توجه به کاهش نزولات آسمانی و نیز افزایش دمای هوا و پدیده رمزارزها که ۲هزار مگاوات برق مصرف می کنند برق با ناترازی در تولید و مصرف همراه شده است.

وی گفت: برهمین اساس برای هر استان سقف مصرفی تعیین شده است که لازم است هر استان این سقف را رعایت کند. استان ها اگر با اعمال برنامه های مدیریت مصرف بتوانند سقف تعیین شده را رعایت کنند نیاز به اعمال خاموشی نخواهند داشت.
رجبی مشهدی افزود:مدیرعامل توانیر از ابلاغ سهمیه قابل تامین هر استان با امضای وزیر نیرو خبر داد و تاکید کرد:  لازم است با تدبیر استانداران و مدیران استانی و پشتیبانی روابط عمومی‌های صنعت برق، سهمیه و سقف تعیین شده برای هر استان رعایت شود تا نیازی به اعمال محدودیت‌های اضافی نباشد.

وی، عدم انتقال مشکلات ناشی از کوتاهی در رعایت سقف تعیین شده از یک استان به استان‌های دیگر را نکته کلیدی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد: با کنترلی که انجام می‌شود سهمیه‌های استانی به دقت رعایت شود و در غیر این صورت هر استانی که رعایت نکند با چالش‌های مربوط به خود مواجه می‌شود.

رد پای استخراج‌کنندگان رمز ارز در افزایش مصرف برق

در سال‌های اخیر فعالیت استخراج‌کنندگان رمز ارز در کشور به دلیل جذابیت‌های قیمتی روز به افزایش بوده است.

«مصطفی رجبی مشهدی» در این باره می گوید: هم اکنون مصرف برق  مراکز استخراج رمز ارز که به صورت مجاز فعالیت می کنند  به ۳۰۰ مگاوات می رسد که با هدف حفظ  تعادل و پایداری شبکه برق این مراکز قطع می‌شود.

وی ادامه داد: براساس بارهای شناسایی شده و برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر بیش از دو هزار مگاوات برق در مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در کشور مصرف می شود، که این مصارف غیرقانونی به دلیل اتصال های نادرست و مصرف برق باعث آسیب دیدگی و حتی سوختن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: مشترکان خانگی که از دستگاه ماینر و تجهیزات مربوط برای استخراج رمز ارز در منزل استفاده می کنند سریعتر نسبت خاموش کردن اقدام کنند در غیر اینصورت علاوه بر ضبط تجهیزات تا تعیین تکلیف برق منزل آنها قطع خواهد شد.

خاموشی در صورت رعایت نکردن سقف مصرف 

سخنگوی صنعت برق درباره رعایت الگوی مصرف توسط استان ها به ایرنا گفت: اما اگر هر استان سقف تعیبن شده را رعایت نکند ناگزیر به اعمال خاموشی خواهیم شد که برنامه آن از سوی شرکت های توزیع اطلاع رسانی می شود.

رجبی مشهدی با اشاره به اعلام خاموشی برنامه ریزی شده در دو استان کشور خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی دراین استان ها صورت گرفته است.
رجبی مشهدی ادامه داد: مردم درسایر استان ها می توانند علاوه بر پایگاه اطلاع رسانی شرکت های توزیع با نصب اپلیکیشن برق من از خاموشی های احتمالی آگاهی یابند.
وی افزود: تلاش می شود با اعمال مدیریت در روزهای آینده محدیت های برق کمتر شود اما اینکار نیازمند همکاری همگانی است.

راهکارهایی برای رهایی از خاموشی

سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکان برای رهایی از خاموشی نسبت به کاهش درجه سیستم های سرمایشی بر روی ۲۴ درجه و نیز استفاده از دور کند کولرهای آبی و کاهش روشنایی های غیر ضروری اقدام کنند.
رجبی مشهدی در باره الزام مراکز حساس و بیمارستان ها به داشتن مولد اضطراری برق افزود: این مراکز موظفند مولد اضطراری برق داشته باشند تا درصورت قطع برق این مولدها وارد مدار شده و برق مورد نیاز را تامین کنند.
وی گفت: سایر مشترکان نیز باید نسبت به باطری های شارژی و پاورهای مورد نیاز اقدام کنند تا در مواقع نیاز استفاده کنند.
سخنگوی صنعت برق با تاکید بر کسری ۹ هزار مگاوات تولید برق ادامه داد: تلاش می شود با اعمال روش های مدریت بخشی از این کسری را جبران کنیم.
وی افزود: کسری ۹ هزار مگاوات عدد خیلی بالایی است که صنعت برق نمی تواند همه آن را تامین کند.

دیروز و در نخستین روز از خردادماه برق در برخی از مناطق کشور به صورت غیر برنامه ریزی شده قطع شد. علاوه بر بخش هایی از تهران، در بسیاری از شهرستان های کشور نیز قطعی برق گزارش شده است.

هموطنان می توانند با نصب اپلیکیشن برق من و وارد کردن شناسه قبض خود در قسمت خاموشی ها از زمان قطع و وصل برق منطقه خود آگاهی یابند. جدول خاموشی مناطق مختلف تهران نیز امروز منتشر شد.

در همین زمینه بخوانید

شرایط بحرانی مصرف برق تا ۱ ماه آینده ادامه دارد

مشترکان خانگی، آسیب وارده به وسایل در اثر نوسان برق را در "برق من" ثبت کنند

وضعیت بحرانی مصرف برق و شروع زودهنگام برنامه‌های مدیریت مصرفی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    همزمان با شروع دوره سخت خشکسالی، کمبود نیروگاه‌های برق‌آبی و احتمال قطع برق برخی مشترکان داخلی، صادرات برق ایران به عراق همچنان ادامه دارد و ایران ۴۰ درصد از برق کشور عراق را تامین می‌کند. آن هم در شرایطی که در پرداخت پول این برق ابهام جدی وجود دارد.