مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: هر چه تنوع زیستی بیشتر باشد زنجیره های غذایی فراوانی و اکوسیستم ها پایدار تر خواهد بود.

نقش بسیار مهم و با ارزش منابع طبیعی در حفظ تنوع زیستی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، دکتر محسن فنودی، به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، آنرا را یک منبع تجدید ناشدنی دانست و افزود از دست دادن تنوع زیستی غیر قابل جبران خواهد بود.

وی گفت: هر چه تنوع زیستی بیشتر باشد زنجیره های غذایی فراوانی و اکوسیستم ها پایدار تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی زیر بنایی برای زندگی سالم است، اظهار داشت: رسالت منابع طبیعی و آبخیزداری از نظر حفاظت از گونه های مختلف گیاهی اعم از علوفه ای و دارویی و ایجاد بستر و زیستگاه مناسب جهت گونه های گیاهی در حفظ تنوع زیستی مهم و با ارزش است.

فنودی عنوان کرد: منابع طبیعی با انجام و اقداماتی از قبیل قرق مراتع، حفاظت از ذخیره گاهها، ممیزی اراضی، اجرای طرح های مرتعداری، مدیریت پایدار مراتع و جلوگیری از چرای بی رویه دام و حفظ مراتع نقش بزرگی در پایداری اکوسیستم های گیاهی و تنوع زیستی ایفا می کنند.

وی اضافه کرد: منابع طبیعی می تواند باکمک به استقرار گونه های از دست رفته در یک منطقه با انجام اقداماتی از قبیل نهالکاری، جنگلکاری، بذرپاشی و تهیه طرح مدیریت ذخیره گاهها مؤثر واقع شود.

وی ابراز داشت: از اقدامات مؤثر آبخیزداری در این زمینه می توان به تغذیه سفره های آب زیرزمینی و قنوات، رونق کشاورزی، آبادانی روستاها، حفظ آب، خاک و گیاه و جلوگیری از فرسایش خاک را می توان نامبرد که جملگی بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر حفظ تنوع زیستی تأثیر گذار می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.