آزادسازی خرمشهر از اشغال رژیم بعثی صدام حاصل تلاش و فداکاری نیروهای مختلف بسیج و سپاه و ارتش و دیگر مردم این سرزمین بود و در این میان رزمندگان خراسانی نیز نقش مهمی در آزادسازی این شهر داشتند.

نگاهی به نقش‌آفرینی رزمندگان خراسانی در آزادی خرمشهر

به گزارش قدس آنلاین، پیروزی در هشت سال دفاع مقدس حاصل تلاش همه مردم و نیروهای مسلح ایران بود که در کنار هم و گوش به فرمان ولی امر، به مقابله با دشمنی شتافتند که مورد حمایت تمام ابرقدرتهای زمان خود بود.

در دوران دفاع مقدس رزمندگان از استانهای مختلف به جبهه نبرد حق علیه باطل اعزام شدند و در این میان خراسان نیز با وجود فاصله بسیار زیاد خود تا منطقه نبرد با ۲۵۰ هزار نفر رزمنده در جبهه حضور داشت و در پایان جنگ تحمیلی ۱۷ هزار و ۲۸۳ شهید، ۴۹ هزار و ۶۹۹ جانباز و سه هزار و ۳۹۵ آزاده در راه استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و حفظ استقلال، آزادی و تمامیت ارضی کشور تقدیم کرد.

در دفاع مقدس یکی از عملیاتهای بسیار مهمی عملیات "الی بیت المقدس" بود که با هدف آزادسازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ انجام شد و در این عملیات نیز رزمندگان خراسانی حضوری فعال داشتند.

حضور حداکثری جوانان در جبهه

جانشین شهید کاوه در لشگر ویژه شهدا در خصوص نقش رزمندگان خراسانی در عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: در عملیات الی بیت المقدس فرمانده گردان شهید صادق توسلی بودم. در شروع این عملیات از تیپ ۲۱ امام رضا(ع) خراسان در مرحله نخست در ۲ منطقه وارد عملیات و بعد از عقب راندن دشمن به سمت خرمشهر سرازیر شدیم.

سرتیپ پاسدار بازنشسته محمود باقرزاده افزود: تیپ ۲۱ امام رضا(ع) هم در همان شب اول هویزه را باز پس گرفت و در مرحله دوم کار خود را به سمت خرمشهر آغاز کرد و در همین عملیات بود که مهدی خادم الشریعه فرمانده تیپ امام رضا(ع) به شهادت رسید.

وی ادامه داد: پنج گردان از تیپ امام رضا(ع) و ۲ یا سه گردان هم از تیپ تازه تاسیس جوادالائمه(ع) در این عملیات حضور مستقیم داشتند و علاوه بر رزمندگان سپاه از لشکر ۷۷ خراسان هم در قسمت‌های مختلف این عملیات حضور مستمر داشتند.

این سردار جانباز گفت: عملیات بازپس گیری خرمشهر از دهم اردیبهشت ماه ۶۱ آغاز شد و ۲۳ روز به طول انجامید و از گردان ما که حدود ۴۰۰ نفر بود در پایان ۱۲۰ نفر سالم مانده بودند و بقیه یا شهید و یا زخمی شده بودند البته گردان ما بیشتر اوقات به صورت گردان خط شکن وارد عمل می شد در نتیجه درصد تلفات ما هم بالا بود.

باقرزاده افزود: در این عملیات، شرق کل منطقه و محدوده هویزه تا جاده اهواز خرمشهر در مرحله اول با رزمندگان خراسان و خوزستان و لشکر ۱۶ زرهی قزوین بود و در بقیه مناطق کل یگانهای سپاه و ارتش حضور داشتند.

به عنوان فرمانده گردان، حتی بیسیم نداشتم

جانشین شهید کاوه در لشگر ویژه شهدا گفت:قاعده چنین است که نیروی آفند و تهاجمی باید سه برابر نیروی پدافند از نظر نیرو و امکانات باشد اما وقتی نگاه می‌کنیم اصلا چنین چیزی در طول جنگ اتفاق نیفتاد و حتی امکانات ما با دشمن برابر هم نبود چه برسد به این که بخواهد سه برابر آنها باشد.

سردار باقرزاده افزود:در این عملیات هم از یک گردان ۴۰۰ نفری توانستیم حدود ۱۷۰ نفر را تجهیز کنیم. اسلحه سربازان ما نیز یک ساعت به غروب که می خواستم وارد عملیات شویم به دست ما رسید و تمام این گردان فقط یک دانه آر.پی.چی با سه گلوله و یک تیربار داشت و من به عنوان فرمانده گردان، حتی بیسیم نداشتم.

وی ادامه داد:آن زمان حدود ۱۸ سال داشتم و در گردان ما حدود ۶۰ تا ۷۰  نفر زیر ۱۵ سال بودند و این که چه طور خود را به خط رسانده بودند هر کدام ماجراهایی دارد. بیشتر افراد حاضر در گردان هم حداکثر ۲۷ سال داشتند و افرادی که بیش از ۳۰ سال داشتند انگشت شمار بودند.

جانشین شهید کاوه در لشگر ویژه شهدا گفت: با این وجود این گونه نبود که بگوییم امکانات نداریم و بنشینیم و هر زمان که امکانات آمد حرکت کنیم. در گردانهای خط شکن،معمولا گروهی که در خط حضور دارند برای بار دوم استراحت می‌کنند و نیروی دیگر جایگزین آنها می‌شود اما ما به دلیل کمبود نیرو و امکانات نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم و رزمندگان با جان و دل از خودشان مایه می‌گذاشتند.

باقرزاده افزود: ۲۳ روز نبرد در آن بیابانها با دشمنی کاملا مجهز کاری شاق بود که رزمندگان انجام دادند که حاصل تکیه بر ۲ بال توکل بر خدا و توسل به ائمه(ع) و باورهایی بود که در وجود رزمندگان بود و روحیه ایثار و جهادی که داشتند باعث خستگی ناپذیری و در نهایت پیروزی آنها شد.

شباهت عملکرد حزب بعث و داعش

این سردار دوران دفاع مقدس گفت: در ذهنم خرمشهر، شهر بندری و اقتصادی با امکانات بسیار زیاد بود اما وقتی برای نخستین بار وارد خرمشهر شدم کل شهر مخروبه بود از طرف دیگر می دیدیم که روی دیوارها نوشته اند "آمده ایم که بمانیم" اما اگر آمده بودندکه بمانند چرا شهر را به این وضعیت در آوردند و این همه ویرانه به جا گذاشتند؟ چرا خوی وحشیگری داشتند؟ دشمن در ورود به خرمشهر و در گمرک این شهر ۲ هزار خودروی تویوتای سواری و تمام انبارهای گمرک را به آتش کشید در حالی که می توانست آنها را برای خود به عنوان غنیمت ببرد داعش زاییده همین تفکر و آدم‌هاست.

باقرزاده افزود: ما نگذاشتیم که دشمن بماند و آنها را بیرون کردیم و امروز هم همه کسانی که برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای اسلامی از جمله فلسطین و یمن دندان تیز کرده اند حواسشان باشد که پیروزی از آن مسلمانان است. ما زاده عاشورا هستیم و شعار هیهات من الذله را در عمل نشان دادیم و کسانی که چشم و گوش به آن طرف دارند حواسشان باشد اگر خودمان به فکر خودمان نباشیم کسی به فکر ما نیست.

نگاهی به نقش‌آفرینی رزمندگان خراسانی در آزادی خرمشهر

شرق و غرب در برابر ایران

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش هم با بیان این که رژیم بعث عراق در حمله به ایران تنها نبود افزود: ۲ ابرقدرت آن زمان در کنار کشورهای عربی همسایه ایران و کشورهای اروپایی به کمک صدام رفتند تا او به خیال خود سه روزه خوزستان را بگیرد و در مدت یک هفته خود را به تهران رسانده و آنجا را نیز فتح کند.
امیر سرتیپ رضا آذریان افزود: لشکر ۷۷ خراسان به عنوان یک یگان عمده در شرق کشور، نقشی تعیین کننده در هشت سال دفاع مقدس داشت و علاوه بر جلوگیری از پیشروی و تثبیت دشمن در سال نخست جنگ، عملیات غرور آفرین ثامن الائمه (ع) را هم انجام داد که این عملیات نخستین عملیات کلاسیک آفندی نیروهای مسلح بود که مبدا اساسی عملیات‌های بزرگ بعدی از جمله عملیات "الی بیت المقدس" شد.
وی ادامه داد: عملیات ثامن الائمه(ع) که در راستای فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان صورت گرفت توسط فرماندهی و ستاد لشکر ۷۷ طرح ریزی، هدایت و اجرا شد و ۱۰ گردان پیاده سبک به استعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از سپاه پاسداران (نیروهای مردمی) در یگانهای این لشکر به صورت ادغامی مشارکت کردند و تا پایان جنگ تحمیلی این لشگر فعالانه در عملیات‌های غرور آفرین طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد شرکت داشت.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش گفت: در پایان عملیات الی بیت المقدس حدود ۱۹ هزار نفر از نیروهای ارتش عراق به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و افزون بر ۱۶ هزار نفر از عراقی‌ها نیز کشته یا زخمی شدند.
آذریان افزود: امروز هم دفاع همچنان باقی است چون دشمنان همچنان هستند و علیه کشور فعالیت می‌کنند. روز اول سیم خاردار و باروت هم نمی‌دادند از این رو همه سیستمهای زمینی، دریایی و هوایی ما و نیز سامانه موشکی و توپخانه و بالگردهای ارتش که با برد بلند پرواز می‌کنند بومی است.
وی ادامه داد: لشگر ۷۷ خراسان در طول هشت سال دفاع مقدس پنج هزار و ۳۶۷ شهید، ۲۸۰ مفقودالاثر، ۲ هزار و ۸۶۵ آزاده و ۱۵ هزار و ۹۴۹ جانباز در راه حفظ تمامیت ارضی و حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی تقدیم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.