رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: حدود ۲۰ درصد پدران و ۲۱ درصد مادران نوآموزان خراسان رضوی بی‌سواد کامل هستند.

 ۲۰ درصد پدران و ۲۱ درصد مادران نوآموزان خراسان رضوی بی‌سواد کامل هستند

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد حسینی در جلسه ستاد طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیل نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی خراسان رضوی، از پوشش ۹۸/۸ درصدی طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سطح کشور در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: برای اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی در سال گذشته، دو هزار و ۲۰۰ پایگاه ثابت و سیار در کشور فعالیت داشتند که حدود ۲۰ هزار نیرو در این پایگاه‌ها مشغول سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان بودند و امسال حدود ۲۰۰ پایگاه دیگر به این عدد افزوده می‌شود. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص تحولات طرح سنجش در سال جدید گفت: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۱۳۷۰ با یک و نیم درصد پوشش کار خود را در سطح کشور آغاز کرد و طی سال‌ها این طرح در سطحی وسیع‌ پوشش داده شد به‌طوری که در سال ۱۳۹۹ این عدد به ۹۸/۸ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل ۴۰۰ هزار نفر در دوره پیش دبستانی افزوده شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه‌های مجری این طرح، خانواده‌ها دغدغه‌ای برای سلامت فرزندان خود نداشته باشند، زیرا ۱۳ برنامه را با جدیت در این طرح به انجام رساندیم و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی یک مورد ابتلا به کرونا در این پایگاه‌ها گزارش نشده است.

حسینی در خصوص نتایج به‌دست آمده از این طرح توضیح داد: نتایجی که از برنامه طرح سنجش نوآموزان برای سال ۱۴۰۰ به‌دست آمده است از این قرار است که از ۹۹ درصد نوآموزان و پیش دبستانی شرکت‌کننده در این طرح ۴۸ درصد دختر و مابقی پسر بودند و ۶/۱۳ درصد دانش‌آموزان غالبا چپ دست بودند، همچنین ۱۶/۲۹ درصد خانواده‌های نوآموزان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آمارها در این طرح نشان می‌دهد که تقریبا ۳۱ درصد ازدواج‌های کشور فامیلی است و ۳/۵ درصد پدران و ۴ درصد مادران بیسواد کامل هستند که این نکته در بحث سرمایه فرهنگی کشور حائز اهمیت است.  

وی با بیان اینکه ۴ درصد این نوآموزان را اتباع کشورهای بیگانه تشکیل می‌دادند در خصوص نمایه توده بدنی نوآموزان گفت: ۶/۶۸ درصد دانش‌آموزان دارای چاقی شدید، ۶۵ دهم درصد دارای کوتاهی قد شدید و حدود ۵۳ هزار نفر از نوآموزان بدو ورود دیرآموز هستند. 

حسینی در خصوص سرمایه فرهنگی و نقش مؤثر آن در آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در خراسان رضوی در بحث آموزش پیش از دبستان ۷۰/۴ درصد از نوآموزان بدو ورود دوره پیش دبستانی را گذرانده‌اند، از لحاظ  تعداد مراکز پیش دبستانی این استان در جایگاه اول قرار دارد، همچنین خراسان رضوی از لحاظ میزان پوشش نوآموزان در مراکز پیش دبستانی در رتبه ۲۲ در سطح کشور قرار دارد. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: خراسان رضوی در جایگاه هشتمین استان از لحاظ خانواده‌های بیمه نشده قرار دارد و در خصوص انجام ازدواج‌های فامیلی این استان در جایگاه هجدهم است، همچنین در خصوص میزان سواد والدین حدود ۲۰ درصد پدران و ۲۱ درصد مادران در این استان بی‌سواد کامل هستند.

وی در خصوص نمایه توده بدنی نوآموزان خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار به‌دست آمده از لحاظ کوتاهی قد شدید دوازدهمین استان، لاغری شدید شانزدهمین و از لحاظ چاقی شدید نیز شانزدهمین استان کشور است، همچنین در زمینه ایمن‌سازی و انجام واکسیناسیون خراسان رضوی در ردیف بیست و هفتم در بین استان‌های کشور قرار دارد. 

حسینی در خصوص تحولات در طرح سنجش نوآموزان بدو ورود گفت: این طرح به دلیل اهمیت بالا روزبه‌روز به میزان دقتش افزوده شده و امسال قیمت تعرفه‌های این طرح  را از ۴۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش دادیم که البته برای عشایر کشور این طرح کاملا رایگان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال در پایگاه‌های نوع الف تا ۳۲ نفر پذیرش می‌شوند تا فرآیند کار تسریع شود، همچنین ۵۰۰ هزار پایگاه در دو شیفت مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: کار مهمی که امسال اجرا می‌شود افزوده شدن سنجش شایستگی‌های سلامت حرکتی به سایر آیتم‌های این طرح است تا از این طریق با اجرای چند آزمون تعادل و چابکی نوآموزان را نیز بسنجیم.

حسینی اظهار کرد: ۱۶ هزار نفر در سطح کشور مجری این طرح هستند و برای انجام مداخلات به‌هنگام ۷۷۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در سطح کشور داریم که بیشترین تعداد این مراکز در خراسان رضوی است. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: آزمون غربالگری در سطح پنج استان به صورت پایلوت اجرا می‌شود و مراکز جامع تشخیص را در شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی می‌کنیم که یکی از کارهای این مراکز سنجش دائمی دانش‌آموزان است. 

وی ادامه داد: برای رسیدگی به مشکلات دانش‌آموزان دیرآموز از سال ۹۸ رسیدگی و مداخلات به‌هنگام شروع شد، اکنون تقسیم وظایف انجام شده است و حدود ۵۳ هزار دانش‌آموز دیرآموز در سطح کشور شناسایی شده‌اند.

حسینی در پایان از انجام واکسیناسیون کرونا برای ۲۰ هزار نفر از عوامل مجری این طرح و افزایش ۳۰ درصدی حق‌الزحمه این افراد خبر داد.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.