ویترین این روزهای بسیاری از میوه‌فروشی‌های شهر پر شده از میوه‌های رنگارنگی که دل از هر رهگذری می‌رباید اما قیمت بسیار بالای این میوه‌ها به خصوص نوبرانه‌های بهاری لذت تجربه خوردن آن‌ها را از مردمی که توان خرید ندارند، گرفته است.

توپ گرانی میوه در زمین صادرات

اگر گذرتان به میوه‌فروشی‌ها افتاده باشد با انواع میوه‌ها و نوبرانه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که هیچ جایی در سبد مصرفی اقشار کم‌درآمد ندارند. در واقع قیمت‌ها در بازار میوه به گونه‌ای است که تنها می‌توان از دور قیمت‌ها را دید؛ زردآلوی ۷۰ هزار تومانی، انگور ۶۰ هزار تومانی، توت‌فرنگی ۳۵ هزار تومانی و... که جرئت نزدیک شدن بسیاری از شهروندان به این نوبرانه‌ها را گرفته است.

این در حالی است که با گذشت تعطیلات نوروزی، مردم انتظار داشتند، قیمت میوه در مشهد کمی تعدیل شده و سطح عمومی قیمت‌ها حداقل به روزهای پیش از آغاز سال جدید نزدیک شود، اما این انتظار نه تنها محقق نشده است، بلکه نرخ بعضی از میوه‌ها به روند صعودی خود همچنان ادامه می‌دهد.

بررسی قیمت‌ها در چند ماه پایانی سال گذشته و مقایسه آن‌ها در روزهای اخیر نشان‌دهنده این موضوع است که قیمت بعضی از محصولات باغی تا بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است؛ به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم سیب زرد مرغوب از ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به بیش از ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان افزایش یافته است.

گرانی‌ها طبیعی است!

اما در حالی گرانی میوه گلایه شهروندان مشهدی را به همراه داشته است که بعضی از دست‌اندرکاران بازار میوه بالا بودن قیمت‌ها در فصل بهار را طبیعی ذکر می‌کنند.

یکی از فروشندگان بازار میوه با بیان اینکه همه ساله در چنین روزهایی سطح قیمت‌ها تا حدودی بالا می‌رود که این امر بیشتر ناشی از پایان تدریجی ذخیره میوه سردخانه‌هاست، ادامه می‌دهد: البته گرانی میوه مقطعی بوده و با ورود بیشتر میوه‌های تابستانی قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

احمدی یکی از عوامل گرانی میوه در مشهد را وجود واسطه‌ها در عرضه میوه می‌داند و می‌گوید: بخش عمده‌ای از میوه مورد نیاز مردم بین واسطه‌ها تا چند دست می‌چرخد، همین مسئله موجب می‌شود اختلاف قیمت میان مبلغ پرداختی به باغداران تا آنچه به دست مصرف‌کننده می‌رسد بیشتر شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد هم افزایش قیمت‌ها را طبیعی عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر در میوه‌های نوبرانه تا حدودی با کاهش قیمت مواجه هستیم و روز به روز با افزایش تولید، قیمت‌ها در حال کاهش است.

صادرات و افزایش

هزینه‌های حمل و نقل

حسین مصدق در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزایش هزینه‌های حمل و نقل و تا حدودی صادرات را یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت میوه در بازار دانست و گفت: افزایش هزینه‌های حمل و نقل دو یا سه برابر شده، ضمن اینکه هزینه‌های کارگری هم به نسبت گذشته افزایش دوبرابری داشته است.

وی افزود: هر چند در حال حاضر کشور ترکیه صادرات میوه را تا حدود زیادی از دست ما گرفته اما بخشی از گرانی‌های میوه مربوط به صادرات میوه‌های مرغوب به کشورهای همسایه است.

در برخی از میوه‌ها مانند سیب به دلیل اینکه موجودی سردخانه‌ها رو به پایان است قیمت‌ها با افزایش بیشتری روبه‌رو هستیم به طوری که در میادین میوه سیب مرغوب و درجه یک بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان به دست مغازه‌دار می‌رسد و در سطح خرده‌فروشی تا ۲۵ هزار تومان هم عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه قیمت‌ها چگونه از باغدار تا میادین میوه و تربار افزایش می‌یابد، گفت: این موضوع به ما مربوط نمی‌شود که قیمت‌ها در باغ چند است و چند تعیین می‌شود و چگونه به میادین بار می‌رسد؛ میوه با قیمت تعیین شده به میادین میوه و تره‌بار می‌رسد و آنجا با نرخ و سود مشخص به دست خرده‌فروشی‌های سطح شهر و از آنجا هم به دست مصرف‌کننده آن هم با سود مشخص می‌رسد.

گرانی به ضرر فروشندگان است

وی افزود: افزایش قیمت‌های میوه به ضرر ما تمام شده به طوری که هر چه قیمت‌ها بیشتر باشد فروش ما کمتر می‌شود و در نتیجه سود کمتر نصیب فروشندگان صنف ما می‌شود. وی در خصوص نظارت بر قیمت‌ها با اشاره به اینکه نظارت‌های ما روزانه توسط بازرسان با همکاری اتاق اصناف در حال انجام است، عنوان کرد: اگر گران‌فروشی در سطح شهر محرز شود و قیمت‌ها از نرخ مصوب بیشتر باشد با آن برخورد خواهد شد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد افزود: پرونده‌های زیادی در دست ما و اتحادیه وجود دارد که تخلف گران‌فروشی بیشترین پرونده‌هایی است که ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه چرا در میادین میوه غرفه‌ای به باغدارها اختصاص داده نمی‌شود تا بتوانند میوه را به صورت خرده‌فروشی و به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده برسانند، بیان کرد: میادین میوه در اختیار عمده‌فروشان است و باغداران نمی‌توانند غرفه‌ای برای فعالیت خرده‌فروشی داشته باشند.

وی افزود: برای این کار باید مکان مشخصی با کمک شهرداری برای آن‌ها ایجاد شود تا بتوانند میوه را خود به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده برسانند و برای این کار هیچ منعی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.