وزیر خارجه سوریه اعلام کرد وقتی موضوع مربوط به مشروعیت نظام است، دولت برای دیگران پیامی ندارد، بلکه مردم سوریه پیام اصلی را می‌رسانند.

مقداد: پیام مشروعیت نظام را مردم سوریه می‌دهند/ دشمن صهیونیستی زبانی جز زبان مقاومت نمی‌فهمد

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین گفت فلسطینیان جهانیان را و همبستگی با مقاومت فلسطین، اشغالگران را غافلگیر کرد.

او گفت: سخن ما این است که مردم فلسطین پس از تمامی تحولات و اتفاقات خطرناکی که قضیه فلسطین به خود دیده است، توانستند زمام امور را به دست بگیرند. شرایط به گونه‌ای بود که برخی در منطقه و خارج از منطقه می‌گفتند قضیه فلسطین دیگر خاتمه یافته است، اما مردم فلسطین جهانیان را غافلگیر کردند ضمن اینکه همبستگی با مقاومت مردم فلسطین هم برای اشغالگران غافلگیرکننده بود.

وزیر خارجه سوریه افزود: ما در سوریه و در محور مقاومت از همان آغاز می‌گفتیم تداوم مقاومت مردم فلسطین و حمایت از این قضیه عادلانه، اهمیت و حیاتی است، زیرا وقتی ما ساکت باشیم اشغالگران اسرائیلی هم در آرامش به سر ببرند و حتی فراتر از آن، همراه با احساس آرامش، به سرزمین ما تجاوز و شهرها و خانه‌ها را یکی یکی ویران کنند، آسودگی خاطر خواهند داشت، زیرا وقتی اهداف دشمن محقق می‌شود و در مقابل پاسخی هم نمی‌گیرد آرامشش محفوظ است، اما امروز به یقین می‌گوییم که قضیه فلسطین بار دیگر جایگاهش را پیدا کرده است و صاحبان این قضیه که ما نیز از آنانیم بدانند باید به مبارزه و مقاومت ادامه داد، زیرا دشمن صهیونیستی زبانی جز زبان مقاومت نمی‌فهمد.

کسی که باید برای سرنوشت منطقه تصمیم‌گیری کند ملت‌ها و رهبران این منطقه هستند

مقداد اضافه کرد: «به باور من پیروزی به دست نمی‌آید مگر اینکه روند پیروزی تداوم داشته باشد، درست است که شاهد توقف درگیری هستیم، اما باید توجه داشته باشیم که نباید اجازه دهیم دشمن بار دیگر زمام امور را به دست بگیرد، نباید اجازه دهیم وارد محله شیخ جراح شود، نباید به دشمن و همپیمانانش اعم از دولت دونالد ترامپ، یعنی دولت سابق آمریکا یا دولت‌های دیگر، اجازه دهیم بتوانند سرنوشت مردم فلسطین را تغییر دهند یا برای منطقه تصمیم‌گیری کنند، کسی که باید برای سرنوشت منطقه تصمیم‌گیری کند ملت‌ها و رهبران این منطقه اند، ما صاحبان این قضیه عادلانه هستیم و اسرائیلی‌ها چه در فلسطین، چه در جنوب لبنان و چه در جولان سوریه، اشغالگرند و وظیفه داریم برای بازپس گیری حقوقمان به مبارزه ادامه دهیم و پا پس نکشیم.»

او درباره دیدار برخی از رهبران مقاومت فلسطین با بشار اسد گفت: هر چند در برخی امور با مبارزان فلسطینی اختلاف نظر داریم، درهای دمشق همواره برای مقاومت فلسطین و مبارزان فلسطینی باز است، سوریه از زمان آغاز مبارزات مردم فلسطین در اوایل شکل‌گیری رژیم اشغالگر تا به امروز، از هیچ کمکی فرودگذار نکرد، ما حتی برای فلسطین هر روزه تاوان پس دادیم، اما، چون قضیه فلسطین به ما نیز مرتبط است به همین دلیل منتی بر دیگران نداریم، این مبارزه باید تداوم داشته باشد و معتقدم برخی از طرف‌ها که از ما هم هستند وارد دست اندازهایی شده‌اند، این دست‌اندازها رسیدن به اهداف را دشوار می‌کند، اما به یقین می‌گویم در سال‌هایی که گذشت شکست چنین اتفاقاتی ثابت شده است.

دشمن در پی تسلط کامل بر قدس است

وزیر خارجه سوریه در ادامه گفت: امروز دشمن در کرانه باختری میدان فعالیتش را گسترده کرد و بر این باورم که آنان در پی تسلط کامل بر قدس هستند، آنان در برابر چشم جهانیان و چشم همه مدعیان حمایت از قضیه فلسطین، به ویران‌سازی خانه‌هایی مشغول شده‌اند که ساکنانش کودکان فلسطینی هستند، هدفشان این است که با ویران‌سازی خانه‌های فلسطینیان، شهرک‌نشینان را از مناطق مختلف جهان به این مناطق بکشانند.

وقتی موضوع به حال و آینده سوریه ارتباط دارد، آنکه پیام دارد مردم سوریه‌ هستند

مقداد در ادامه به انتخابات ریاست جمهوری سوریه اشاره کرد و گفت: باید در پاسخ به این مسئله دقت داشته باشم، وقتی موضوع به حال و آینده سوریه ارتباط دارد، وقتی موضوع متعلق به قانون اساسی سوریه و مشروعیت نظام سوریه است ما پیامی برای دیگران نداریم بلکه آنکه پیام دارد مردم سوریه‌اند، این پیام برای آنانی است که مدعیند مردم سوریه در رنج و عذابند.

او افزود: مردم سوریه امروز بیش از هر زمانی به کشور و اهداف سوریه، به صورت خاص قضیه فلسطین و آزادی اراضی اشغالی عربی پایبندند، چرا امروز باید چنین بهایی پرداخته شود؟ ده سال از جنگ و آتش می‌گذرد، چرا سوریه در طول این سال‌ها، در مسیر مخالف این جنگ و آتش حرکت کرد؟ برای آنکه سوریه نپذیرفت تابع اوامر آمریکا، دشمنی‌های اسرائیل و حاکمان کوچک اروپای غربی باشد. این‌ها عواملی است که موجب شد تا شاهد ویرانگری و حمایت‌های خارجی از گروه‌های مسلح و حملات این گروه‌های مسلح به اراضی سوریه باشیم.

کشورهای غربی تمایل نداشتند انتخابات در سوریه برگزار شود

وزیر خارجه سوریه اضافه کرد: کشورهای غربی در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تمامی محافلی که حضور داشتند تمایل نداشتند انتخابات در سوریه برگزار شود، زیرا می‌خواهند سوریه بدون رهبر و از قافله عقب باشد و نظام ملی کشور مشروعیت نداشته باشد. پس پیام انتخابات از جانب مردم سوریه بود، صدها هزار یا حتی میلیون‌ها نفری که در خیابان‌های دمشق، حلب، بیروت، آلمان، فرانسه، سوئد و حاضر شدند خواستند بگویند در کنار کشور خود قرار دارند.

مقداد درباره بازگشت شهروندان سوریه به کشورشان گفت: حق هر شهروند سوری است که به کشور خود بازگردد، کسانی که به کشور بازگردند و مشکل قانونی نداشته باشند نه تنها مانعی در مسیر بازگشت آنان به کشور نیست بلکه ما امنیت بازگشت محترمانه آنان را تامین می‌کنیم، همچنین کسانی که برای بازگشت امکانات کافی در اختیار ندارند دولت سوریه امکاناتی را که در اختیار دارد به آنان خواهد داد، تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان‌های بین المللی برای تامین برخی امکانات برای آوارگان همت کنیم، مشکل این است که کشورهای کمک‌کننده حتی یک سنت برای این کار اختصاص نداده‌اند ضمن اینکه با تلاش ما و همکاری ما با کشورهای همسایه مثل ترکیه، لبنان یا اردن، برای بازگشت این آوارگان مبارزه می‌کنند. حتی سازمان ملل متحد تحت فشار کشورهای غربی مانع بازگشت آوارگان سوری شدزیرا تهدید کرده اند اگر به سوریه بازگردند کمک‌ها به آنان قطع خواهد شد

به ائتلاف‌هایی که داریم افتخار می‌کنیم

او در بخشی دیگر از این مصاحبه گفت ما به ائتلاف‌هایی که داریم افتخار می‌کنیم، این ائتلاف برای دشمنی با دیگران نیست بلکه ائتلافی برای سرکوب تروریسم و بازگردان شرایط عادی به سرزمین سوریه است، ما از همه کشورهایی که به سوریه کمک کردند، اعم از روسیه، چین، حزب‌الله و ایران و تمامی طرف‌های دیگر که در تلاش برای بازگرداندن امنیت و صلح جهانی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنیم، اما گروه‌هایی هم هستند که معتقدند ما از تروریسم، از قاتلان، از ناقضان حقوق بشر، ناقضان قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنیم، ادعاهایی که هیچ توجیهی جز تلاش برای تامین منافع اسرائیل در منطقه و گردن نهادن مردم منطقه به خواسته‌های اسرائیل، برای آن وجود ندارد، اما، چون سوریه در این زمینه سخت عمل کرد و همین سخت بودن موجب شد تا محور و ائتلاف مقاومت، امت‌های عربی و مردم فلسطین به این کشور تکیه کنند با این دشواری‌ها روبرو شده است.

وزیر خارجه سوریه همچنین افزود: آمریکا امروز (روز یکشنبه) بیش از شصت کامیون را وارد سوریه کرد، این کامیون‌ها سلاح وارد کشور می‌کنند تا در نقض حاکمیت سوریه و حمایت از گروه‌های جدایی‌طلب و تروریست به کار گرفته شود، آمریکا در اردوگاه الهول گروه‌های تروریستی دست‌چین شده‌اش را به کار می‌گیرد تا در مواقع لزوم با آنان مثل مهره‌های شطرنج بازی کند و بتواند با استفاده از آنان در کشورهای باثبات ناآرامی ایجاد کند.

تصمیم واقعی آمریکا، افزایش مشکلات مردم سوریه است

مقداد در ادامه گفتگو با خبرنگار المیادین گفت: تصمیم واقعی آمریکا فقیر نگه داشتن و افزایش مشکلات مردم سوریه است. به همین منظور در هفته‌های گذشته دیدیم که ده‌ها خودرو در سوریه در برابر ایستگاه‌های سوختگیری متوقف شده اند. این اتفاقات نتایج مستقیم تدابیر قهرآمیز آمریکاست.

 او در ادامه این مصاحبه گفت: ترکیه دشمن ما محسوب می‌شود. این کشور بدترین انواع مداخلات در امور سوریه را دارد. مجری سیاست‌های غیر اخلاقی است. ادلب و مناطقی دیگر در شمال سوریه را اشغال کرد.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره حمایت نظامی روسیه از نفتکش‌های ایرانی در مسیر سوریه گفت: این حمایت از دریای سرخ آغاز می‌شود و تا دریای مدیترانه و بنادر سوری ادامه دارد. به یقین این کار پیامی دارد. بر خلاف قوانین بین‌المللی، تجاوزات اسرائیل در منطقه ادامه دارد. حمله اسرائیل به برخی از کشتی‌ها باید واکنش داشته باشد. به باور من دستاورد اخیر مقاومت مردم فلسطین در قدس اشغالی، نوار غزه و اراضی ۱۹۴۸ و همبستگی قابل توجه ساکنان بلندی‌های اشغالی جولان سوریه با فلسطینیان، وحدتی ویژه را پدید آورده است، وحدتی در مسیر بزرگی و همبستگی واقعی که به اسرائیل می‌گوید نخواهی توانست به این سیاست‌های تجاوزکارانه ادامه دهی. حمایت نفتکش‌ها هم در همین چارچوب قابل ارزیابی است. پیام این کار برای اسرائیل و حامیان اسرائیل است تا بدانند این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

ما خواستار از سرگیری روابط با کشورهای عربی هستیم

مقداد افزود: امروز همه کشورهای عربی با هم اختلاف نظر دارند و این به دلیل حمایت نکردن کشورهای عربی از همدیگر و سیاست بازی‌های غرب، آمریکا و اسرائیل است، پس باید به همدیگر کمک کنیم تا روابط میان کشورهای عربی را توسعه دهیم. کسانی که در این زمینه دل در گرو کشورهای خارجی دارند و تسلیم نقش کشورهای خارجی هستند باید بدانند سوریه قدرتمندتر از گذشته باز می‌گردد و این از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تمایلات سوری‌های مقیم خارج برای بازگشت به کشورشان پیداست و جا دارد از حمایت امت‌های عربی از سوریه و قضیه فلسطین که راهی برای شکل‌گیری همبستگی عربی است تشکر کنم. ما خواستار از سرگیری روابط با کشورهای عربی هستیم و می‌دانید که دوستان ما اعم از روسیه یا دیگران هم در این زمینه تلاش می‌کنند.

او درباره برقراری ارتباط با آمریکا هم گفت: نمی‌توانم نام ارتباط را بر روی آن بگذارم، اما دولت آمریکا منافعی دارد که گاه‌گاهی مباحثی درباره آن‌ها مطرح می‌شود. برای حل مشکلات، تماسی که بتوان نام ارتباط و تماس را بر آن گذاشت وجود ندارد. سخن ما به آمریکا این است که اگر می‌خواهند بخشی از آنانی باشند که در بازگرداندن امنیت و ثبات منطقه نقش دارند از اراضی سوریه خارج شوند، حمایت‌هایشان را از گروه‌های جدایی‌طلب در مناطق مختلف سوریه متوقف کند و به سرقت سرمایه‌های سوریه پایان دهند در چنین شرایطی راه برای گفتگو و رایزنی برای روابط سوریه و عرب‌ها با آمریکا باز می‌شود.

اگر محافل بین‌المللی در پی حل مشکل وجود سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه هستند به رژیم صهیونیستی مراجعه کنند

وزیر خارجه سوریه درباره تنش مجدد در موضوع پرونده تسلیحات شیمیایی این کشور گفت تنش در این شرایط خاص به وجود آمد تا به انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه آسیب برسد و مانع از آن شود که کشورهای عربی و سوریه به هم نزدیک شوند ضمن اینکه هدف این کار، زمینه‌سازی برای تداوم حمایت از گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه است. این‌ها اهداف غرب اعم از فرانسه، آلمان، انگلیس یا آمریکاست. ما معتقدیم استفاده از سلاح شیمیایی در هر مکان، در هر زمان و در هر شرایطی حرام است. اگر محافل بین‌المللی واقعا در پی حل مشکل وجود سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه هستند آدرسش رژیم نژادپرست صهیونیستی است که انواع مختلف سلاح کشتار جمعی را در اختیار دارد.

ممکن نیست دشمنان ما در سرزمین سوریه آسوده باشند

مقداد در پاسخ به این رسش که با توجه به اشغالگری آمریکا در شمال شرق سوریه و نفوذ مستقیم ترکیه در حمایت از گروه‌های تروریستی، به آینده سوریه خوش‌بین  است، گفت: شما پیگیر شرایط مردم سرافراز سوریه هستید، پیگیر جانفشانی‌های ارتش سوریه هستید، به همین دلیل می‌گویم سرزمین ما در شمال شرق، ادلب و جنوب سوریه آزاد می‌شود. ممکن نیست دشمنان ما در سرزمین سوریه آسوده باشند، آنان نمی‌توانند در امان بمانند، مردم سوریه با همت قهرمانان ارتش و مقامات کشور و با حمایت دوستان سوریه که خواستار جهانی بدون اشغالگری، بدون تجاوز و بدون سلاح کشتار جمعی هستند سرزمینشان را پس می‌گیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.