اردیبهشت ماه به پایان رسید، شورای رقابت با افزایش 8 تا ۹ درصدی قیمت خودرو در کارخانه موافقت کرد و از روز شنبه اجرا شد، اما بازار فریز شده خودرو تکانی به خود نداد، چنانکه بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود همچنان مهمان بازار خودرو است.

بازار خودرو فریز شد، معاملات به صفر رسید

کارشناسان چند دلیل عمده را برای رکود در معاملات عنوان کرده‌اند؛ امید به رفع احتمالی تحریم‌ها و ریزش قیمت‌ها، نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و گره خوردن سرنوشت آینده خودرو به  نگاه برنده انتخابات، موجب شده صف طولانی برای فروش خودروهای صفر تشکیل شود اما خریداری وجود ندارد. همین امر به مثابه ترمزی برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو در بازار به دنبال افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ عمل کرده است. انتظار در این بازار باعث شده خرید و فروشی صورت نگیرد.  

عرضه خودروسازان هنوز به اندازه کافی نیست
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در همین رابطه در اظهار نظری گفت: افزایش قیمت کارخانه‌ای، فقط سود برندگان قرعه‌کشی‌ها را کمی کمتر خواهد کرد، اما از آنجایی که عرضه خودروسازان هنوز به اندازه کافی نیست، شرایط بازار تغییری نخواهد کرد. وی ادامه‌داد: وجود مشتری در بازار، وجود تقاضای کاذب و نوسان‌های ارزی می‌تواند در قیمت‌ها تاثیرگذار باشد که اکنون هیچ‌یک از این شرایط را شاهد نیستیم و معاملات به صفر رسیده است.

بازار خودرو  به شدت راکد و مُرده است
این پیش‌بینی بود که کارشناسان بازار خودرو چندی پیش در گفتگو با قدس آنلاین عنوان کرده بودند.
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو به قدس آنلاین گفته بود: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، بر بازار چندان تاثیر نخواهد داشت مگر روی خودروهای پرطرفدار کم عرضه و آنهم نهایتا کمتر از ده درصد اثر خواهد گذاشت. چراکه بازار به شدت راکد و مُرده است.
وی با اشاره به اینکه حداقل تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن مذاکرات وین، آینده بازار خودرو در ابهام به سر می‌برد اظهار کرد: معلوم نیست دولت آینده در قبال تولید خودرو چه سیاستی اتخاذ کند.
بسیاری معتقدند، در پی نوسان‌های ارزی، دلالان از اواخر سال ۹۸ تاکنون و با هدف فعالیت‌های سوداگرانه به خرید ارز، سکه، طلا، خودرو، مسکن و غیره روی آورند و سرمایه خود را به این بازارها کشاندند. از سوی دیگر فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار به حدی بود که تعداد زیادی با شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان اقدام به خرید خودرو کردند و در پارکینگ‌ها انبار کردند بدان امید که با بازاری گرمتر آن را بفروشند. به همین دلیل دارندگان خودروهای صفر، حتی به دنبال گارانتی خودروی خود نرفتند که نشان می‌دهد عمده خریداران با هدف دلالی وارد این بازار شدند.  


با این حال کارشناسان معتقدند در صورت ثبات در نرخ ارز و کاهش سیگنال‌های منفی، این بازار روی آرامش را خواهد دید. هرچند دلالان مترصد و در کمین نشسته، امید به آن سوی انتخابات دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.