مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت با اعلام اینکه تا امروز در مجموع ۲۴۸۰ فقره جواز تأسیس و ۲۵ فقره پروانه بهره‌برداری برای رمزارزها صادر شده است، توضیحاتی در رابطه با شایعه فعالیت کشورهای خارجی در زمینه استخراج رمزارز ارائه کرد.

کدام کشورها مجوز فعالیت در زمینه رمزارز در ایران را دارند؟/صدور ۲۴۸۰ فقره جواز تأسیس و ۲۵ فقره پروانه بهره‌برداری برای رمزارزها

«علیرضا هادی» مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت در گفت‌وگو با قدس آنلاین در مورد فرآیند اخذ مجوز استخراج رمزارز اظهار کرد: متقاضیان استخراج رمزارز می‌توانند با مراجعه به سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام نموده و پس از ثبت اطلاعات لازم و بررسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان، نسبت به دریافت مجوز اقدام نمایند.

هادی در ادامه بیان کرد: محدودیتی برای ثبت‌نام وجود ندارد و اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند مجوز استخراج رمزارز را در چارچوب دستورالعمل موجود دریافت کنند. متقاضیان در زمان ثبت‌نام امکان مشاهده دستورالعمل را دارند.

صدور ۲۴۸۰ فقره جواز تأسیس و ۲۵ فقره پروانه بهره‌برداری در زمینه استخراج رمزارزها

وی با اشاره به‌‎آمار مجوزهای صادره و میزان استخراج در کشور گفت: تاکنون ۲۴۸۰ فقره جواز تأسیس و ۲۵ فقره پروانه بهره‌برداری در زمینه استخراج رمزارزها صادر شده است.

حداقل توان مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز بایستی ۱۰۰ کیلووات باشد

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری وزارت صمت با اشاره به‌هدایت‌گری‌ وزارت صمت در مورد استخراج‌کنندگان غیرمجاز به کسب مجوز و انجام فعالیت قانونی گفت: حداقل توان مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز بایستی ۱۰۰ کیلووات باشد درصورتی‌که پیش از این حداقل توان مجاز ۲۵۰ کیلووات بود که کاهش پیدا کرد. به‌عنوان مثال اگر توان مصرفی هر دستگاه استخراج رمزارز ۲ کیلووات باشد ، قبلاً برای اخذ مجوز باید حداقل ۱۲۵ ماینر استفاده می‌شد اما درحال حاضر فرد با ۵۰ ماینر می‌تواند با اخذ مجوز کار خود را شروع کند. این یعنی توانسته‌ایم افراد را برای کار قانونی ترغیب کنیم.

هادی در ادامه افزود: علاوه براین‌که امکان استقرار در شهرک‌های صنعتی وجود دارد، واحدهای تولیدی موجود دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت هم امکان اخذ مجوز و فعالیت دارند.

دستگاه‌های نظارتی با استخراج کنندگان غیرمجاز برخورد می‌کنند

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت همچنین تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی با استخراج کنندگان غیرمجاز برخورد می‌کنند و فقط کسانی که دارای مجوز پروانه بهره‌برداری هستند می‌توانند تولید رمزارز داشته باشند.

جوازتأسیس فقط برای دوره آماده‌سازی زیرساخت‌ها تا زمان آمادگی برای شروع فعالیت قانونی است

وی همچنین افزود: برای هر فعالیت صنعتی، دو مجوز صادر می‌شود، جوازتأسیس و پروانه بهره‌برداری، جوازتأسیس برای دوره آماده‌سازی زیرساخت‌ها تا زمان آمادگی برای شروع فعالیت قانونی است. پس از اتمام این دوره، جوازتأسیس باطل شده و برای متقاضی پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود. تنها دارندگان پروانه بهره‌برداری مجاز به استخراج رمزارز می‌باشند و دارندگان جواز تأسیس به‌هیچ‌وجه حق روشن کردن ماینرهای خود را ندارند.

هشدار در مورد آگهی‌هایی در مورد استخراج رمزارزها

وی ضمن هشدار در مورد آگهی‌هایی در مورد استخراج رمزارزها، خاطرنشان کرد: گرفتن مجوز استخراج رمزارز بسیار ساده است لذا مردم نباید فریب سودجویانی که با دریافت جواز تأسیس اقدام به درج آگهی برای «کلود ماینینگ» می‌کنند و عبارت «دارای مجوز از وزارت صنعت» را در سایت خود درج می‌نمایند خورده و منابع مالی خود را در اختیار ایشان قرار دهند کسی که فاقد پروانه بهره‌برداری باشد و چنین کاری کند قطعاً کلاهبردار است، کسی با جواز تأسیس حق چنین کاری ندارد.

کدام کشورها مجوز استخراج رمزارز و ماینینگ در ایران را دارند؟

علیرضا هادی در پاسخ به‌این پرسش که چه کشورهایی در زمینه استخراج رمزارزها و ماینینگ در کشور فعالیت می‌کنند با اشاره به برخی شایعات در این رابطه تصریح کرد: منبع اطلاعات این گفته‌ها مشخص نیست ولی در"سامانه بهین‌یاب"(سامانه صدور مجوز وزارت صمت) فقط یک شرکت (سرمایه گذاری ایران و چین) در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی که به‌صورت مشارکت بین طرف ایرانی و چینی فعالیت می‌کند، درج شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.