سعید خطیب‌زاده اظهار داشت موضوع تمدید مشروط توافق ایران و آژانس در شورای عالی امنیت بحث شده و در پروسه بررسی‌های نهایی است و نتیجه آن امروز اعلام خواهد شد.

تمدید توافق با آژانس در مرحله بررسی نهایی است؛ نتیجه امروز اعلام می‌شود/ هیچ دسترسی فراپادمانی به بازرسان نمی‌دهیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری که امروز به صورت برخط برگزار کرد در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اخبار غیر رسمی در مورد احتمال تمدید یک ماهه و مشورط توافق با آژانس و اینکه مذاکرات از نگاه تهران با توجه به مناقشه لفظی امروز میان وزرای خاجه ایران و آمریکا در فضای رسانه‌ای، در مرحله‌ای هست که با تمدید یک ماهه به نتیجه برسد؟ اظهار داشت: موضوع تمدید مشروط توافق با آژانس این در شورای عالی امنیت بحث شده و در پروسه بررسی‌های نهایی است و هر زمان این پروسه و فرآیند نهایی شود دبیرخانه شورا یا سازمان انرژی اتمی اعلام خواهد کرد.

وی افزود: در خصوص این توافقنامه توجه به این نکته ضروری است که این تفاهم دسترسی فراپادمانی به آژانس نمی‌دهد و یک تصمیم داخلی در جمهوری اسلامی ایران با تفاهم فیمابین با آژانس است،  برای اینکه دوربین ها فعالیت خودشان را در چارچوب پروتکل الحاقی ادامه دهند.

وی تاکید کرد: از روی که مصوبه مجلس اجرایی شده هیچ دسترسی به آژانس و بارزسان آن داده نشده و بعد از این هم اگر این تفاهم تمدید شود دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد. اگر در پایان فرآیند گفتگوها در وین به نتیجه مشخصی برسیم فیلم ها می‌تواند در اختیار آژانس قرار گیرد.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: تا آن زمان باید صبر کرد، نهایتا گمان می‌کنیم امروز این تصمیم اعلام می‌شود.

حصول توافق بسته به تصمیم سیاسی در واشنگتن است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ما پیشرفت‌های  قابل توجهی در مذاکرات وین داشته ایم و تفاهم  در دسترس هست، گفت:  اما آنچه باقی مانده هم بر اساس دستورالعمل های اعلامی به وزارت امور خارجه قابل توجه هستند و آنها هم باید مورد مداقه قرار بگیرند و با دفت  پیگیری شوند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه باقی مانده می‌تواند به راحتی به نتیجه برسد اگر  تصمیم سیاسی  در واشنگتن اتخاذ شود برای فاصله گرفتن از ادبیات و میراث دولت قبلی ایالات متحده و کمپین شکست خورده فشار حداکثری ترامپ بر علیه مردم ایران. در این صورت آنچه باقی مانده به راحتی اما با مداقه  قابل دسترسی و توافق هست.

خطیب‌زاده افزود: در عین حال آچه باقی مانده می‌تواند طولانی‌تر از این بشود اگر همچنان تیم آمریکا برای حفظ آن میراث شکست خورده ترامپ به وین برگردند.

وی تصریح کرد: ملاک و سنجه ما متن برجام است و نعل به نعل باید اجرا شود و  انتفاع ایران از بندهای رفع تحریمی باید قطعی باشد و بعد از راستی آزمایی ما هم آماده‌ایم برای رفع اقدامات اجرایی ما اقدام کنیم. ما زمانی را مد نظر نداریم جز زمانی که کلیه منافع ملت ایران تامین شود، در عین حال اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نخواهیم داد.

در مورد رفع تحریم های بخشی و اقتصادی توافق‌ها صورت گرفته 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد روند مذاکرات در هفته های اخیر دروین دچار بن بست بوده؟ و اینکه هفته آینده دور آخر مذاکرات خواهد بود؟ گفت: ما در خصوص آنچه در وین اتفاق می افتد با دقت و راعیت تمامی ابعاد ظهار نظر کردیم. ما وقتی به توافق خواهیم رسید که همه آنچه مد نظر ایران است و باید توافق شود میزخواهد یک هفته طول بکشد یا یک ماه، ما دقت برایمان مهم است البته اجازه نمی‌دهیم مذاکرات فرسایشی شود و اینکه مذاکرات روزانه به مقامات منتقل می‌شود برای همین است.

وی افزود: اما آیا گفتگوها قفل شده، باید بگویم  خیر اینکه پیشرفت قابل توجه بوده و در مورد رفع تحریم های بخشی و اقتصادی توافقات صورت گرفته و پرانتزها تا حد زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده که همچنان گفتگوها را ادامه می‌دهیم. در خصوص مسائل هسته‌ای هم متن به جاهای خوبی رسیده و فکر می کنم جز چند موردی که ما نظراتمان را گفتیم مسائل حل شده. ولی در ترتیبات اجرایی شاید مسائل بیشتر باید مورد بحث قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: یک اراداه سیاسی در واشنکتن باید ایجاد شود که بجای استفاده از وقت مذاکرات وین برای دفاع از میراث ترامپ، مسیر را باز کنند و به تعهداتشان ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ فکر کنند در این صورت مسیر طولانی در پیش نخواهد بود.

ریاض از ادبیات ملال آور گذشته فاصله بگیرد

خطیب زاده درباره ادعای وزیر خارجه عربستان سعودی در مورد نقش مخرب ایران در منطقه هم با بیان اینکه عربستان سعودی باید تصمیم بگیرد که همچنان می‌خواهد از این ادبیات و کلام ملال‌آور گذشته اسفاده کند یا اینکه به عنوان یک شریک سازنده در منطقه از سیاستهای توسعه طلبانه و جنگ افروزانه فاصله بگرید، اظهار داشت: ما منتظر تغییر رفتر عربستان هستیم، گفتگوهای منطقه ای هموارد در دستور کار ایران بوده و عربستان هم می‌تواند عضو موثر این مذاکرات باشد اگر از این ادبیات فاصله بگیرد.

اجازه نمی‌دهیم اقتصاد کشور در برزخ تعلیق های۱۸۰ روزه قرار گیرد

خبرنگار دیگری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره صحبت های مطرح شده در مود تعلیق ۱۲۰ روزه یا ۱۸۰ روزه تحریم ها در مذکارتا وین پرسید و اینکه در این صورت ایران ۶ ماه بعد دوباره باید متوصل به مذاکره و چنه زنی برای تعلیق تحریم ها بشود؟  

خطیب زده در پاسخ گفت: در برجام آنچه در مورد تعلیق ۱۲۰ و ۱۸۰ روز گفته شده  مربوط به گنکره است و در این توافق گفته شده در پایان ۸ سال محدودیت ها کلا باید برداشته شود. ما درباره توافقی مذاکره نمی‌کنیم که بعد از ۱۸۰ روز دوباره لازم باشد گفتگو کنیم. آنچه مذاکره می شود بازگشت کامل به برجام و  لغو موثر تحریم ها و طی شدن نقاط زمانی که در برجام طی شده. اجازه نمی دهیم اقتصاد و مراودات اقتصادی ایران در برزخ قرار گیرد.

سخنگوی  وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که تمدید یک ماهه توافق ایران و آژانس برخلاف مصوبه مجلس نیست، تصریح کرد: مصوبه مجلس لازم‌الاجرا است. مصوبه مجلس هم عدم ایجاد دسترسی فراپادمانی یا اجرای پروتکل‌ الحاقی است. ایران هم در این چارچوب دسترسی فراپادمانی آژانس را متوقف کرده است.  

امیدی به سازمانهای بین المللی و کشورهای غربی برای جلوکیری از حملات ترویستی نیست

وی درباره بی‌توجهی کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به حملات تروریستی در افغانستان، یمن و فلسطین و... و اقدامات ایران در این رابطه خاطرنشان کرد: سابقه حقوق بشری برخی از کشورها و سازمان‌ها برای همه روشن است. نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در چارچوب سازوکارهای موجود در همراهی با کشورهای اسلامی و عدم تعهد اقدامات خوبی انجام دادند.  

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، ایران امیدی ندارد این کشورها یا سازمان‌های حامی مجرم، اقدامی را انجام دهند. در چند روز دیگر، اقدامات موثری در ژنو انجام می‌شود. تعهدات ایران به حقوق‌بشر اصیل و حمایت از مظلومین بوده است.  

انتخابات می‌تواند به صلح و ثبات در سوریه کمک کند

خطیب‌زاده درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه هم ابراز داشت: در چارچوب روند آستانه و هم مذاکرات ژنو گفت‌وگوهایی برای تدوین قانون اساسی جدید انجام شده ولی تا آن موقع، روشن و طبیعی است که حقوق بین‌الملل، قانون اساسی جاری را به رسمیت می‌شناسد. در این چارچوب انتخابات ریاست جمهوری سوریه برگزار می‌شود.  

وی با اشاره به سفر چندی پیش وزیر امور خارجه به سوریه بیان کرد: ایران از رویه سیاسی در سوریه همواره دفاع کرده است. در این انتخابات هیات پارلمانی از ایران به عنوان ناظر به دمشق رفته و در سفر ظریف به سوریه هم حمایت ایران از این انتخابات و روند سیاسی در سوریه اعلام شد.  

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه انتخابات در خارج از سوریه آغاز شده است، یادآور شد: در سفارت سوریه در تهران نیز انتخابات برگزار شده است. این رویه می‌تواند به صلح و ثبات در سوریه کمک کند. کشورهای دیگر نیز از دخالت‌های بی‌جا و فتنه‌افکنی در داخل سوریه جلوگیری کنند.

خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده ایران در اندونزی عنوان کرد: آنچه رخ داده، اتفاقی بود که به شکل معمول در برخی از کشورها رخ می‌دهد یعنی حل مسئله نیازمند طی شدن رویه‌های حقوقی و قانونی است. از دولت اندونزی انتظار داریم این رویه زودتر طی شده و مسئله حل شود. البته تا اینجا همکاری‌های خوبی شده است. تا آنجا هم که بنده مطلع هستم، فردا دادگاه دیگری در این باره تشکیل می‌شود. امیدواریم زودتر مسئله جمع‌بندی و موضوع حل شود.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره دلیل تعویق سفر وزیر امور خارجه به امارات  هم گفت: این سفر در دستور کار است و اگر مقدمات و شرایط لازم آن نهایی شود، این سفر انجام می‌شود. هیچ سفری انجام نمی‌شود، مگر اینکه دستورکار، ابعاد و اهداف آن روشن باشد. اگر مقدمات این سفر هم روشن و نهایی شود، این سفر در کنار سفرهای دیگر انجام می‌شود.  

سفیر جدید ایران در لندن مشخص شده

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفیر جدید ایران در لندن انتخاب شده و از وزارت امور خارجه بوده است، گفت: چند ماه است که سفیرمان را به لندن معرفی کردیم. دولت انگلیس هم سفیر جدید خود را معرفی کرده است. مسائل در رویه‌های اداری خود در حال بررسی است. سفیر معرفی شده نیز از داخل وزارت امور خارجه انتخاب شده است.  

کدام کشورها در تجارت برای ایران اولویت دارند؟

خطیب‌زاده درباره تور اروپایی ظریف و ارتباط آن برای فراهم کردن سرمایه‌گذاری در ایران پس از احیای برجام اظهار داشت: سفر ظریف به اروپا از چندماه قبل در دستورکار بود. البته قرار بود این سفرها به بیش از  ۱۰ کشور انجام شود. سفرها در اسپانیا، ایتالیا و ایرلند، یکی از ابعادش دیدار و رایزنی با اصحاب تجارت بود. در اسپانیا هم با وزیر تجارت و فعالان اقتصادی این کشور دیدار کرد.

وی با بیان اینکه اگر توافقی در وین صورت بگیرد، کشورهایی که در جنوب اروپا ارتباط‌شان را با ایران حتی در دوران تحریم‌ها حفظ کردند، در اولویت هستند، تصریح کرد: درخصوص مسائل دوجانبه، ارتقای روابط سیاسی و دیپلماتیک مانند ایرلند و گسترش مناسبات مانند ایتالیا و مسائل منطقه در این سفرها رایزنی انجام شد. در همه این حوزه‌ها، گفت‌وگوهایمان را با این کشورها و سایر کشورها و کشورهای غیراروپایی ادامه می‌دهیم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، باید با همه کشورها ارتباط منظم و دقیق داشته باشیم. اجازه ندادیم در حصر باشیم و کسی ما را حصر کند بنابراین براساس قدرت ملی خود در سیاست خارجی عمل می‌کنیم.  

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا تمدید یک ماهه به معنای زمان تعیین کردن برای مذاکرات و دستیابی به توافق است، خاطرنشان کرد: چه یک ماه، چه دو یا چهار هفته، پنجره‌های فرصت برای رسیدن به توافق است. توافق مسیر طولانی را طی کرده است ولی آنچه مانده، قابل توجه است. وقتی توافق اعلام می‌شود که در مورد همه مسائل، توافق شده باشد. این یک ماه ربطی به گفت‌وگوها ندارد. این توافق تنها برای ضبط دوربین‌ها است.

 آمریکا به جای لفاظی به اقدام عملی فکر کنند

این دیپلمات ارشد درباره اظهارات آنتونی بلینکن مبنی بر اینکه نشانه‌ای مبنی بر تصمیم ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای مشاهده نکرده‌ایم، بیان کرد: پاسخ ظریف به ایشان کفایت می‌کند. دولت آمریکا نه تنها از برجام خارج شده، بلکه نقض‌کننده کلیه تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ است و سابقه سیاهی در اجرای تعهداتش دارد.  وی با بیان اینکه آمریکا در موضعی نیست که جز بازگشت و عمل به تعهداتش برگردد، یادآور شد: توصیه می‌کنیم آمریکایی‌ها به جای لفاظی به اقدام عملی فکر کنند. ما برداشتن تحریم‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنیم. اگر اراده لازم را در طرف آمریکایی بیینم، ما بعد از راستی‌آزمایی اقدامات جبرانی خود را انجام خواهیم داد.   

حکم دادگاه بحرین را به رسمیت نمی‌شناسیم

خطیب‌زاده درباره اتهام اخیر دادستانی کل بحرین علیه بانک المستقبل اظهار داشت: این اتهامات تکراری و فاقد وجاهت حقوقی و قانونی است. بانک مرکزی بحرین بر همه اقدامات نظارت داشته و اینکه بعد از چند سال ادعا شود، رنگ و بوی سیاسی دارد. حکم این دادگاه به رسمیت شناخته نمی‌شود و مخرب است. ایران در همه صحنه‌ها و حوزه‌ها بدون تعارف هست و این را همیشه نشان داده است.

ظریف به ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان سفر می‌کند

خطیب زاده در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برنامه سفرهای وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های او با مقامات کشورهای مختلف گفت: وزیر امور خارجه فردا هم به جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.